رحمت و کمک به نیازمندان از مهمترین آداب و رسوم مردم ترکمن در عید قربان است.


به گزارش خبرگزاری گرگان فارس ، یکی از بزرگترین اعیاد مردم ترکمنستان عید قربان یا به زبان ترکمنی “Gorban-of-Golh” است.

عید قربان نمادی از قدم گذاشتن بر روی خود برای رسیدن به خداست و این درس بزرگی است که امروز باید به عنوان یک تعالیم مقدس دینی به آن توجه کنیم.

ایثار به معنای بخشش و از خودگذشتگی است و عید قربان به معنای بازگشت به طبیعت و قلب و بازگشت به وجدان است که به لطف خداوند ما را به سمت ارزشهای متعالی الهی می کشاند.

مردم ترکمن در ایام عید قربان آداب و رسوم خاصی دارند. اگرچه این آداب و رسوم به دلیل گسترش تاج و زندگی مدرن کاهش یافته است ، اما هنوز بسیاری از مردم خوب ترکمن در استان گلستان این آداب و رسوم را به بهترین شکل رعایت می کنند.

پیامبر سعادت نژاد در مصاحبه با یک خبرگزاری فارس در مورد آداب و رسوم مردم ترکمن گفت: “مردم ترکمن برای چندین ماه قبل از رسیدن عید سعید قربان و در روز عید قربان خود را برای این مراسم آماده می کنند. قربان “

وی افزود: “در روستاها و خانه هایی که مکان مناسبی برای پرورش گاو وجود دارد ، آنها چندین ماه قبل از عید قربان بره یا گوساله های کوچک می خریدند تا بتوانند به خوبی تغذیه شوند و آماده قربانی شدن و ذبح شدن آنها برای خدا شوند. و بین نیازمندان توزیع شده است. “متاسفم.

این کارشناس فرهنگی استان گلستان خاطرنشان کرد: یکی دیگر از تدارکات مراسم عید در بین خانم ها و دختران بافت فرش دستبافت به صورت دسته جمعی است تا در روز عید فرش های جدید توزیع کنند و بهترین دارایی هایشان پذیرایی از میهمانان نباشد.

بیشتر بخوانید  عابدینی: ‌نمی‌دانید چه فشاری روی‌ من بود/ ناراحتی فخری به حق است

وی ادامه داد: اگرچه امروزه بیشتر خانواده ها لباس ها را برای عید قربان از بازار و مغازه ها تهیه می کنند ، اما هنوز هم زنانی هستند که برای جشن گرفتن خود ، فرزندان ، خانواده و حتی خانواده خود پارچه تهیه می کنند و لباس های جدید می دوزند ، خیاطی می کنند. عید ” ایثار برای استفاده از آن.

سعادت نژاد گفت: خانه تکانی قسمت مهمی از فعالیت های زنان ترکمن در حوالی عید قربان است و بزرگان و زنان با سن بالاتر از این عقیده که همه وسایل خانه و فرش باید در معرض آفتاب بیرون قرار بگیرند و در خانه بمانند. خورشید بعد از یک روز “شسته یا گرد و غبار کنید و با دکوراسیون جدید ترتیب دهید.

وی گفت: یکی دیگر از رسوم مردم ترکمن در سه چهار روز دیگر عید قربان پختن نان و شیرینی های سنتی ترکمن مانند بیشمه ، بورگ و نوع خاصی از نان به نام پستوک ، یادآوری مردگان و مردگان است. آنها آشپزی و توزیع آن به همسایگان و خانواده.

این کارشناس فرهنگی ترکمن گفت: بعد از این مراسم ، معمولاً همه اعضای خانواده آماده هستند و برای خرید مغزها ، میوه ها و شیرینی ها برای سفره عید قربان با هم می روند و اگر در این مدت اعضای خانواده لباس جدید نخریده و نخریده اند. برای خودم. “چنین خریدهایی معمولاً در این روز انجام می شود.

وی ادامه داد: برخی از خیرین و نیکوکاران ترکمن که روز قبل از عید قربان یک یا چند گاو یا گوسفند را ذبح می کنند ، بسته به توان مالی خود ، نباید برای کمک به نیازمندان و خانواده ها شرمنده فرزندان خود باشند. قربانی. “و گوشت را تکه تکه کرده و بین کسانی که باید در عید قربان استفاده شوند توزیع کنید.

بیشتر بخوانید  ورزش پس از تزریق واکسن کرونا موجب افزایش آنتی بادی‌ها می‌شود؟

سعادت نژاد گفت: “عید قربان یک روز خاص و باشکوه برای کل مردم ترکمن است و آنها بعد از نماز صبح در عید قربان غسل می دهند و مراسم” قربانی شدن شورا “را زمزمه می کنند و برای عید قربان آماده می شوند. مراسم “مردان ترکمن ، پیر و جوان ، پیر و جوان ، کودک و بزرگسال برای اقامه نماز عید قربان به عیدگاه رفتند. آنها با خواندن فاتحه قرائت کردند. در آن زمان زنان و دختران سفره را پهن کرده و آن را تهیه می کردند. با چاقو ، قلاب و سایر ملزومات برای ذبح قربانی.

وی خاطرنشان کرد: مردان پس از اقامه نماز عید قربان (گاو) یا گوسفند (چنین) را قربانی و ذبح می کنند و گوشت را به قطعات تقسیم می کنند تا بین نیازمندان توزیع شود.

این نیکوکار مورد اعتماد ترکمن گفت: “یکی از نکات جالب توجه در عید قربان تهیه غذا با گوشت قربانی به نام قورمه شوری است.” ترکمن ها معتقدند که تهیه این غذا از اعضای خانواده در برابر چشم درد محافظت می کند و خوردن آن باعث تقویت بدن می شود.

وی در مورد سنت سه روزه یا بعضی جاها هفت روزه عید قربان در بین ترکمن ها گفت: نظرسنجی ها نشان می دهد این به این دلیل است که در گذشته و همچنین اکنون هیچ ماشین و وسیله نقلیه و افراد وجود نداشته است. برای دیدن و بازدید از حیوانات استفاده می شود “آنها از آن استفاده کردند و به مدت بیشتری برای رحمت احتیاج داشتند ، بنابراین این عید هفت یا سه روز طول کشید. البته در روز اول عید قربان ، ترکمن ها معمولاً گوشت را قربانی می کنند و می برند ، و سپس در روز دوم دریافت می کنند میهمانان ، و در روز سوم آنها معمولا مهمانی می کنند.

بیشتر بخوانید  حمله نظامیان صهیونیست به مراسم خاکسپاری شهید فلسطینی - اخبار غرب آسیا - اخبار بین المللی تسنیم

سعادت نژاد با اشاره به ذبح یک یا چند گاو یا گوسفند در خانواده ها گفت: علمای اهل سنت ترکمن با توجه به تورم و گرانی در کشور تراز مالی را تعیین می کنند و مردم توانایی های مالی خود را از هر هفت نفر یک اندازه گیری می کنند. “گاو یا شتر آنها با تعداد کمی گوسفند بکشید و قربانی کنید. لازم به ذکر است که در گذشته ، زمانی که مردم منطقه گاو پرورش می دادند و شرایط اقتصادی و اقتصادی خانواده ها به سختی امروز نبود ، هر زوج متاهل یک گوسفند قربانی می کردند و اگر توانایی مالی داشتند ، یک گوسفند با تولد هر فرزند به تعداد گاو قربانی شده اضافه خواهد شد ، اما امروز با وجود مشکلات اقتصادی بسیاری ، این تعداد به میزان قابل توجهی کاهش یافته و حتی خانواده هایی که از نظر مالی ضعیف هستند ، قربانی نمی شوند.

عید قربان نمادی از رحمت ، کمک به نیازمندان ، همدلی ، شفقت ، گذشت و ایثار در بین مردم ترکمن است که در آموزه های دینی نیز سفارش شده است.

انتهای پیام / 2307


دیدگاهتان را بنویسید