مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

رحمانلو بندری عجیب در آذربایجان شرقی

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


به گزارش سلام نو، شهرستان زیبای عجبشیر یکی از مناطق بکر و گردشگری استان آذربایجان شرقی است که روستاهای زیبای آن سال هاست مقصد گردشگری بسیاری از مردم بوده است. بندر رحمانلو و روستای حاشیه دریاچه ارومیه در این شهرستان یکی از بنادر مهم دریاچه ارومیه در استان آذربایجان شرقی است.

علاوه بر این بنادر، در ساحل شرقی دریاچه ارومیه و در حدود 25 کیلومتری عجب شیره بنادر دانالو، گوبادلو، زینت لو قرار دارند که پس از بندر رحمانلو در رتبه دوم قرار دارند. در تابستان افراد زیادی از این بنادر دیدن می کنند.

رحمانلو بندری عجیب در آذربایجان شرقی

اگر در تعطیلات عید تصمیم به سفر به آذربایجان شرقی و تبریز دارید حتما به عجب شیر بروید، این شهر یکی از شهرهای تاریخی کشور است که روستاهای دست نخورده زیادی دارد و نمونه های گردشگری فراوانی دارد. شهرستان عجب شیر در دل دشت پلودنا بر روی رسوبات غنی رودخانه کله چای در دامنه جنوبی فلات تورجان در مقابل کوه سهند توده واقع شده و دارای آب و هوای نسبتا معتدل است. حاصلخیز، با منابع آبی، روستا و دسترسی به دریاچه ارومیه بود، اما اکنون خبری از آب دریاچه ارومیه نیست.

عجب شیر در نود کیلومتری تبریز قرار دارد و غرب آن به نمکزار دریاچه ارومیه محدود می شود. وجود این نمکزارها مسافران زیادی را به سمت سواحل دریاچه سوق داده است تا دست و پای خود را در شوره زارها دفن کنند و به درمان بیماری های اسکلتی- عضلانی خاص خود و آرتروز کمک کنند.

رحمانلو بندری عجیب در آذربایجان شرقی

بندر خواب زیبای دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی

بندر رحمانلو در بخش غربی شهرستان عجب‌شیر و در ساحل شرقی دریاچه ارومیه قرار دارد. زمانی که آب دریاچه خشک نمی شد، این بندر یکی از مهم ترین اسکله های کشتی ها در اکوسیستم دریاچه ارومیه بود و به دلیل داشتن آب نمک و گل و لای در سواحل شرقی دریاچه ارومیه شهرت داشت.

بیشتر بخوانید  موشک‌باران و انهدام مقرهای جاسوسی و تجمع گروهک‌های تروریستی ضد ایرانی در منطقه | اطلاعیه‌های سپاه پاسداران+ویدئو

البته با وجود خشک شدن دریا، این بندر همچنان زیباترین نقطه دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی است که به عنوان منطقه گردشگری ملی نیز شناخته می شود. ساحل این بندر تاریخی از دیرباز محل تفریح ​​مردم و پادشاهان این سلسله به ویژه قاجار بوده است.

رحمانلو بندری عجیب در آذربایجان شرقی

در قسمت شمالی بندر رحمانلو اسکله هایی برای لنگر انداختن کشتی های باری و مسافربری و در قسمت جنوبی محلی برای مسافرانی که برای استفاده از آب و گل و لای دریاچه به این بندر می آیند ساخته شده است. از دیگر امکانات این منطقه گردشگری احداث مسیر سوارکاری به طول یک کیلومتر توسط اداره تربیت بدنی شهرستان عجبشیر است.

این بندر که در نزدیکی مرکز عجب شیر قرار دارد، زمانی محل تجارت تجار بوده است، اما به دلیل نبود راه آهن در ارومیه، بازرگانان کالاهای خود را با قایق به این بندر آورده و با قطار از این بندر به این بندر می فرستادند. مرکز کشور رحمانلو که روزگاری یکی از قطب های گردشگری استان به شمار می رفت در سال های اخیر با خشک شدن دریاچه ارومیه از بین رفت.

با رسیدن به بندر، زمین خشک و نمکی جلوی چشمت امتداد می یابد و دریاچه ای نیست. اگرچه خشک شدن دریاچه غم انگیز است، اما چشم انداز آن زیبا و فراموش نشدنی است.

رحمانلو بندری عجیب در آذربایجان شرقی

مسیر دسترسی

از تبریز در چهار کیلومتری شهر عجب شیر در سمت راست وارد جاده بندر رحمانلو شوید و پس از حدود پنج کیلومتر در این مسیر و حدود 300 متر پس از خروج از روستای رحمانلو باید به سمت خروجی سمت چپ بپیچید. در این سه راهی تابلوی مثلثی قرار داده شده که تنها وجه آن از جاده فرعی با نوشته «مجتمع گردشگری رحمانلو» !!!

بیشتر بخوانید  در شرایط تحریم و کرونا یاد گرفتیم هر تهدیدی را به یک فرصت تبدیل کنیم

منبع: تریپ یار

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *