راه های جلوگیری از پوسیدگی دندان در کودکان



ایسنا / خوزستان یک دندانپزشک کودکان گفت: بیشتر خانواده ها نمی دانند که دندان 6 ، اولین دندان دائمی ، دائمی است و نباید اشتباه گرفته شود.

دکتر راضیه مشکی با اشاره به روش های پیشگیری از پوسیدگی در کودکان از نظر زمان اولین مراجعه به دندانپزشک کودکان اظهار داشت: رشد دندان های شیری معمولاً بین شش تا هشت ماه در کودکان مختلف اتفاق می افتد و باید توسط دندانپزشک بررسی شود سن یک سال کودکان باید راهنمایی شوند ، اما بررسی بلافاصله پس از دندان درآوردن لزومی ندارد.

به گزارش ایسنا ، به نقل از سایت دانشگاه علوم پزشکی اهواز جندی شاپور ، وی افزود: مراجعه به دندانپزشک در این دوره به این دلیل است که باید آموزش بهداشت دهان و دندان به والدین داده شود. کودک همچنین با محیط دندانپزشکی آشنا می شود و در ویزیت های بعدی روند درمان راحت تر می شود.

راهکارهای مقابله با پوسیدگی دندان

اهواز جندی شاپور ، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ، درباره زمان پوسیدگی در کودکان و اولین اقدامات در مواجهه با پوسیدگی اظهار داشت: پوسیدگی نوعی بیماری است. این روال عادی است که افراد می گویند مواد دندان های فرد خوب نیست ، که در دندانپزشکی قابل قبول نیست. پوسیدگی یک بیماری چند عاملی است که در آن قطعاً ژنتیک تحت تأثیر قرار نمی گیرد.

دندانپزشک کودکان ادامه داد: “تغذیه عامل مهمی در پوسیدگی دندان است. کربوهیدرات ها عامل مهمی در پوسیدگی دندان هستند که به راحتی در نان و برنج یافت می شوند. با رعایت بهداشت دهان و مسواک زدن حداقل دو بار در روز می توان به راحتی از پوسیدگی جلوگیری کرد.

یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: مسواک زدن کودکان تا شش سالگی به عهده والدین است ، زیرا مسواک زدن مهارت دشواری است و حتی گاهی بزرگسالان نمی توانند مسواک زدن مناسب را مشاهده کنند.

وی افزود: البته لازم به ذکر است که بعد از شش سالگی رعایت برس کودکان ضروری است. در مواردی که کودکان مسواک نمی زنند ، باید آنها را تشویق به انجام این کار از طریق فعالیت های انگیزشی کرد.

بیشتر بخوانید  هشدار؛ امکان فرونشست زمین در مناطق 18 و 19 تهران

ماسکی گفت: نخ دندان یکی دیگر از فاکتورهای مهم در جلوگیری از پوسیدگی است که والدین انجام نمی دهند ، زیرا تصور می شود که دندان های جلوی کودکان در اکثر کودکان از یکدیگر فاصله دارند ، در حالی که دندان های خلفی در 90 درصد کودکان در تماس هستند. لازم به ذکر است که برس فقط سه سطح دندان را تمیز می کند.

کدام دندان شیری می افتد؟

این دندانپزشک کودک گفت: دندان های شیری از شش ماهگی رشد می کنند و تا سه سالگی رشد کامل می کنند و از شش سالگی دندان های شیری شروع به ریزش می کنند. دندان هایی که شروع به ریزش می کنند معمولاً چهار دندان جلویی هستند که دیده می شوند اما باید توجه داشت که دندان های پشتی کودک باید تا 10 سالگی سالم بمانند.

دندانهای شیری باید سالم بمانند

دانشکده علوم پزشکی دانشگاه جندی شاپور اهواز با اشاره به دلایل اهمیت حفظ سلامت دندانهای شیری گفت: کودک با این دندانها غذا ایجاد می کند و با از بین رفتن دندانهای پشت ، تغذیه کودک مشکل می شود. “

ماسکی اظهار داشت: گاهی اوقات به والدین گفته می شود که دندانهای عقب فرزندشان باید عصب کشی شوند. س forال والدین این است که آیا دندان شیری اعصاب دارد؟ لازم به ذکر است که دندانهای شیری نیز دارای اعصاب هستند.

وی افزود: دندان شیری در ابتدای رشد 12 تا 14 میلی متر ریشه دارد و روند فیزیولوژیکی آن به گونه ای است که با گذشت زمان ریشه متلاشی شده و هنگام افتادن ، هیچ ریشه ای در آن دیده نمی شود.

دندانپزشک کودکان گفت: دندانهای شیری در سنین جوانی ، یعنی. در شش تا هفت سالگی ، هنگامی که دندان اصلی در سن 10 سالگی رشد می کند ، منجر به ظهور یک دندان سفید سالم می شود.

دندان 6 دائمی است

وی در مورد کشیدن دندان 6 و عواقب جبران ناپذیر این کار گفت: دندان ششم اولین دندان دائمی است که در انتهای دهان ، پشت آخرین دندان شیری رشد می کند. متاسفانه اکثر خانواده ها نمی دانند که این دندان ها دائمی هستند. لازم به ذکر است که اولین دندان دائمی ، دندان 6 ، که یک دندان آسیاب است ، از پنج سال و نیم تا هفت و نیم سالگی شروع به رشد می کند و مراقبت از آن بسیار مهم است.

بیشتر بخوانید  خبر مهم یارانه کالا/ گزارش تست سامانه های کالابر در تیرماه 1401 در دست تهیه است.

“این دندان دو ریشه بلند دارد و یک دندان محکم است که استخوان را در خود نگه می دارد و نباید آن را به اشتباه بیرون آورد.” دندان 6 در انتهای دهان کوچک کودک قرار دارد و برای مراقبت از آن بهتر است یک دندان انتخاب شود مسواک کوچک کودک برای اینکه این دندان مهم به راحتی تمیز شود.

اهواز جندی شاپور ، عضو کادر آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ، افزود: این دندان در ابتدای رشد کمی دردناک است و کودک می تواند در برابر مسواک زدن مقاومت نشان دهد. باید به کودک آموزش داده شود که با حوصله از این دندان مهم مراقبت کند.

وی اظهار داشت: بعضی اوقات برخی از 6 دندان موجود در كودكان دارای مجاری عمیق است كه با بررسی و صاف كردن سطح دندان می توان مواد غذایی را در آن منطقه پیدا كرد ، از جوانه زنی و رشد میكروبی و در نهایت از پوسیدگی جلوگیری كرد.

تأثیر دندان های سالم و زیبا بر روابط اجتماعی

این دندانپزشک کودکان گفت: خوشبختانه امروزه توجه بیشتری به دندان ها و خانواده ها شده است و کودکان دوست دارند دندان های سالم و زیبایی داشته باشند ، این امر خصوصاً در هنگام دوست یابی از کودکی بسیار مهم است.

وی افزود: نمونه بارز آن را می توان در كودكان در مهد كودكان مشاهده كرد كه اگر دندان زیبا و سالمی نداشته باشند معمولاً لبخند نمی زنند ، تنها و منزوی می شوند و عزت نفس خود را از دست می دهند. نمونه دیگری را می توان در کودکانی مشاهده کرد که معمولاً سراغ کودکان دیگر که دهان معطر ندارند ، نمی روند.

ماسکی درباره فلوراید تراپی گفت: فلوراید تراپی همیشه بهتر از درمان است و باید توجه داشت که فلوراید تراپی بسیار مهم است. فلوراید ماده معدنی است که توسط دندان ها جذب می شود و ساختار مینای دندان را تقویت می کند. برخی از فلورایدها خوراکی هستند و در آب یافت می شوند ، اما آب خوزستان از نظر فلوراید زیاد نیست.

بیشتر بخوانید  قیمت انواع سکه و طلا جمعه 1401.06.17

دانشکده علوم پزشکی دانشگاه جندی شاپور اهواز گفت: برای فلوراید تراپی بهتر است به مراکز درمانی مراجعه کنید ، زیرا مقادیر بالای فلوراید می تواند باعث مسمومیت شود و فلوراید تراپی باید در یک مرکز قانونی تحت نظارت پزشک و تحت نظر وی انجام شود. کنترل

وی افزود: كودكان و والدین بزرگتر می توانند برای فلوراید تراپی به داروخانه ها مراجعه كرده و فلوراید را كه معمولاً در دهانشویه ها وجود دارد بخرند و از این طریق به طور چشمگیری از پوسیدگی دندان جلوگیری می كنند.

لکه های سیاه دندان کودک به دلیل قطرات آهن ایجاد نمی شود

دندانپزشک اطفال گفت: متأسفانه برخی از والدین معتقدند که لکه های سیاه دندانهای کودک آنها ناشی از استفاده از قطره آهن است که چنین نیست. این لکه سیاه پوسیدگی محسوب می شود.

مشکی افزود: قطره آهن پوسیدگی ایجاد نمی کند و گاهی اوقات در سطح دندانی که پلاک دندانی روی آن قرار می گیرد زبری و تخلخل ایجاد می کند و باعث پوسیدگی می شود اما قطره آهن مستقیماً باعث پوسیدگی نمی شود.

وی گفت: برای اینكه این اتفاق نیفتد ، باید دهان كودك پس از خوردن قطره آهن شسته شود. لکه هایی که روی دندان کودک ایجاد می شوند ، اگر فقط تغییر رنگ داشته باشند ، پوسیدگی محسوب نمی شوند و فقط از نظر زیبایی دهان و دندان برطرف می شوند.

دندانپزشک کودکان گفت: در برخی موارد برای تشخیص بهتر و درمان دقیق تر ، لازم است که برای دندان های کودک برنامه بنویسید ، اما متأسفانه برخی از والدین به دلیل تابش روی دندان های کودک در برابر اشعه مقاوم هستند. به همین دلیل ، خانواده ها باید در این زمینه همکاری کنند و باید برنامه ای تهیه شود تا بتوان درمان های اساسی دندان های کودک را انجام داد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید