راهکار مناسب تامین مواد اولیه، ورود همه واحدهای تولیدی به بورس کالا است



به گزارش شمانیوز، وزیر صمت تاکید کرد: وزارت صمت بر اساس دانش و اشتغال زایی اهداف کمی را برای سال تولید آماده کرده است و طبق نقشه راه تلاش می کند به حداکثر خود برسد و همه سازمان ها و ادارات باید اقدامات اجرایی لازم را انجام دهد.

سید رضا فاطمی امین در همایش مدیران ارشد وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: جای خوشحالی این است که مقام معظم رهبری در سال های اخیر همواره تولید را در کانون توجه ثبت قرار داده اند؛ به طوری که در سال های اخیر تولید را سرلوحه کار خود قرار داده اند. این امر وظیفه وزارت صنعت، معدن و تجارت را پیچیده می کند و باید تلاش کنیم در این زمینه گام های اساسی و ماندگار برداریم.

وی افزود: تعیین نام تولید، دانش و اشتغال توسط مقام معظم رهبری برای سال 1401 الزاماتی دارد که در این راستا وزارت صمت دو رویکرد اساسی را در دستور کار و برنامه قرار داده است. وی افزود: در شرایط کنونی رویکرد جهانی به تولید محصولات پیچیده و ارزش افزوده بالاتر است و با توجه به رتبه پایین کشورمان در این شاخص جهانی، باید برای ارتقای این جایگاه برنامه ریزی و اقدام کنیم.

فاطمی امین با بیان اینکه یکی از معیارهای تعریف شده برای این شاخص، نوع محصولات صادراتی کشورها است، تصریح کرد: از این رو صادرات فولاد خام یا سیمان برای کشور ارزش آفرینی نمی کند و برای اینکه جایگاه مناسبی در تجارت و توسعه جهانی به خود اختصاص دهد. ، محور عمل ما باشد.

حل مشکل اشتغال فارغ التحصیلان با تولید دانش بنیان

وی با اشاره به ظرفیت های ستادی و تعداد فارغ التحصیلان دانشگاهی در کشور تاکید کرد: اقتصاد و تولید افراد دانش بنیان نیز می تواند در حل مشکل استخدام فارغ التحصیلان موثر و کارآمد باشد.

بیشتر بخوانید  بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در شورای نگهبان تأیید شد

وزیر صمت ادامه داد: اکنون در کشور به بلوغ صنعتی رسیده ایم و باید برای ارتقای کیفیت محصولات صنعتی گام های جدی برداشته شود و قطعا اقتصاد دانش بنیان نقطه عطفی در این کشور خواهد بود.

فاطمی امین تصریح کرد: پیش از این تولید در تابع دو مولفه سرمایه و نیروی کار بود اما در دوران اخیر جزء مهم تری به نام دانش است، بنابراین سهم دانش در تولید باید در سطح ملی باشد تا دانش در اقتصاد مستقر شود. .

وی با اشاره به کمتر از یک درصد سهم تحقیق و توسعه در حوزه تولید، گفت: موضوع تحقیق و توسعه در شاخص های کیفیت، قیمت و فروش باید در چارچوب برنامه ریزی های بسیار دقیق و آن رصد شود. اجرای مستمر.” “

لزوم ایجاد بازار برای محصولات دانش بنیان

وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: یکی از آفات تولید دانش بنیان امکان آمار رسمی است و با توجه به تاثیر محصولات دانش بنیان در توسعه صنعتی کشور باید برای شکل گیری بازار تلاش کرد. ” برای محصولات خود و محدود به برخی از جاذبه های علمی نیست.

همکاری مشترک وزارت صمت با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

فاطمی امین افزود: ترجمه دقیق عنوان سال; تلاش، تسهیل و تشویق واحدهای تولیدی برای تحقیق و توسعه. بر این اساس، امسال همکاری مشترکی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ایجاد شد تا تعریف مشخصی از محصولات و واحدهای دانش بنیان مشخص شود.

وی ادامه داد: موضوع دوم در سال جاری بحث اشتغال است و از آنجایی که مواد اولیه، سرمایه در گردش و توسعه بازار از مهمترین شاخص های توسعه تولید است، بنابراین ارائه این شاخص ها در اشتغال زایی بسیار حائز اهمیت است؛ به طوری که در سال 2018 به عنوان یکی از مهم ترین شاخص های توسعه تولید به شمار می رود. وزارت صمت از سال گذشته اقداماتی را در این سه حوزه آغاز کرد و امسال نیز طبق روند برنامه ریزی شده وارد فاز اجرایی می شود.

بیشتر بخوانید  کاهش تولید خودرو به بخش اول با "Mo" همراه است - آژانس مهر نیوز | اخبار ایران و جهان

ورود کلیه واحدهای تولید مواد اولیه صنعتی در بورس کالا تا دو ماه آینده

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در خصوص تامین مواد اولیه، راهبرد اساسی وزارت صمت با توجه به موفقیت های به دست آمده در سال گذشته، ورود واحدهای تولیدی مواد اولیه صنعتی به بورس کالا است. به عنوان مثال در حوزه فولاد امسال کار می کنیم.» تمامی واحدهایی که مواد اولیه صنعتی تولید می کنند حداکثر ظرف مدت دو ماه در بورس کالا عرضه می شوند.

فاطمی امین تاکید کرد: در این فرآیند عرضه، تقاضا و سهام کاملا شفاف می شود و تشکل ها باید روی این موضوع تمرکز کنند تا همه تولیدکنندگان بتوانند همه محصولات خود را در بورس کالا عرضه کنند. البته در این فرآیند به دایره خرده فروشی نیز توجه داشتیم و برای جلوگیری از برخی سوء استفاده ها در فاز اول عرضه انبوه مواد اولیه در بورس کالا، آن را تنظیم می کنیم.

حل مشکلات نقدینگی بخش تولید با تامین مالی زنجیره ای

فاطمی امین با اشاره به برنامه وزارت صمت برای تامین نقدینگی مورد نیاز واحدها گفت: در سال آینده از دو راه اساسی یعنی پرداخت تسهیلات بر اساس گزارش های مالی و تامین مالی زنجیره ای به این هدف خواهیم رسید و امیدواریم که که تحت این رویکرد، بیش از 90 درصد مسائل مالی بخش را تولید می کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: اهداف کمی در سال جاری در وزارت صمت تعیین شده است و از اواخر فروردین ماه استان ها باید آمار ماهانه فعالیت های خود را ارائه کنند.

بیشتر بخوانید  کدام برنج بازار سالم تر است؟

طراحی 30 مکانیزم برای توسعه و حمایت از بخش های تولیدی و تجاری

وی با اشاره به بیش از 30 سازوکار که در وزارت صنعت، معدن و تجارت با هدف توسعه و حمایت از حوزه تولید و تجارت کشور طراحی و اجرا شده است، گفت: ایجاد شفافیت در قیمت ها قطعا در سال جاری انجام خواهد شد. و ما خواهان تکمیل این طرح هستیم. همچنین تولید دانش بنیان، توزیع و تنظیم سودآوری فعالیت ها، گسترش تعاملات بین المللی و اصلاح ساختار و مدیریت. چهار برنامه راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت وجود دارد.

به گزارش وزارت صمت، فاطمی امین اظهار داشت: در گامی اساسی باید سرمایه گذاری های تولید محور بر سرمایه گذاری های غیرمولد ارجحیت داشته باشد و یکی از الزامات آن تقسیم عادلانه سود در زنجیره تولید است.

لزوم ایجاد زنجیره های ارزش در تجارت خارجی

وی همچنین در تشریح زمینه گسترش تعاملات بین المللی گفت: اقتصاد ایران باید بزرگتر از مرزهای خود باشد و به دنبال تشکیل زنجیره ارزش در تجارت خارجی باشیم. همچنین در مسیر اصلاح ساختاری، اولویت بندی، تنظیم، تسهیل و نظارت به صورت اصولی تعریف و اجرا شود. به عنوان مثال در رتبه بندی و رتبه بندی شرکت ها و واحدهای صادراتی تولید محصولات دانش بنیان باید به عنوان شاخص اولویت در نظر گرفته شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان تصریح کرد: سال گذشته دستورالعمل وزارت صمت توسعه صادرات و ایجاد تقاضا برای این حوزه و همچنین تکمیل سامانه جامع تجارت با اولویت کنترل قاچاق در کشور بود. ما یک سیستم معاملاتی مالی، دانش بنیان و جامع در کشور هستیم.

شاتا

دیدگاهتان را بنویسید