راهکارهای خانگی عالی برای درمان سرگیجه



آنچه دیگران می خوانند:

گزارش کردن تو خبر: سرگیجه یکی از شایع ترین دلایل مراجعه بزرگسالان به پزشک است. انواع مختلفی از سرگیجه وجود دارد، اما این اصطلاح معمولاً برای توصیف احساس گیجی، سرگیجه یا بی ثباتی استفاده می شود.

این عارضه بر کنترل تعادل نیز تأثیر می گذارد و خطر افتادن را افزایش می دهد. مقاله دیجی کال مگ امروز به درمان های خانگی برای سرگیجه اختصاص دارد، با این حال به خاطر داشته باشید که برای درمان سرگیجه مکرر و مداوم حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

انواع سرگیجه

به طور کلی دو نوع سرگیجه وجود دارد: سرگیجه و سرگیجه. سرگیجه باعث ضعف و گیجی می شود، بنابراین احساس می کنید که در حال غش کردن هستید. این نوع سرگیجه معمولاً هنگام نشستن یا دراز کشیدن از بین می رود.

اگر سرگیجه دارید، احساس می کنید که اطراف شما در حال چرخش و حرکت است. سرگیجه احتمالاً بر تعادل شما تأثیر می گذارد و باعث زمین خوردن شما می شود. هر دو نوع سرگیجه می توانند منجر به حالت تهوع یا استفراغ شوند.

علت سرگیجه

اگرچه سرگیجه ترسناک به نظر می رسد، اما خوشبختانه در بیشتر موارد با بیماری های جدی همراه نیست. در زیر به برخی از دلایل احتمالی این عارضه اشاره شده است.

کم آبی بدن

کم آبی بدن به دلیل بیماری، گرمازدگی یا مصرف ناکافی مایعات باعث کاهش حجم خون و افت فشار خون می شود. در نتیجه مغز خون کافی دریافت نمی کند که منجر به سرگیجه می شود. نوشیدن یک لیوان آب می تواند بلافاصله سرگیجه شما را تسکین دهد. اما اگر برای مدت طولانی مایعات کافی ننوشید، ممکن است مدتی طول بکشد تا بدن شما به حالت عادی بازگردد.

ورزش ها

گاهی اوقات سرگیجه یکی از عوارض جانبی ورزش است. ورزش شدید، به ویژه هنگامی که تنفس تسریع می شود، باعث سرگیجه می شود. سرد نکردن بدن بعد از ورزش، کم آبی بدن در حین ورزش و ورزش با معده خالی نیز می تواند باعث سرگیجه شود.

قند خون پایین

قند خون پایین یکی از پنج علت شایع سرگیجه است. نوشیدن مایعات یا خوردن غذا می تواند به رفع این مشکل کمک کند. وقتی قند خون شما پایین است، تمام سیستم های بدن، از جمله مغز، سعی می کنند انرژی خود را حفظ کنند، که می تواند باعث احساس سبکی سر یا سرگیجه شود.

عوارض جانبی داروها

از عوارض داروهای مختلف مانند داروهای ضد تشنج، ضد افسردگی، مسکن ها می توان به سرگیجه اشاره کرد. اگر داروهایی که برای درمان فشار خون استفاده می شوند فشار خون را بیش از حد کاهش دهند، باعث ضعف و غش می شود. اگر در حین مصرف دارو احساس سرگیجه کردید، در صورت امکان با پزشک خود در مورد تغییر نوع دارو یا دوز آن صحبت کنید.

بیشتر بخوانید  فرمانده سپاه البرز: استان البرز توانایی های پنهان و پنهانی دارد + فیلم - اخبار البرز - استانهای اخبار تسنیم

مشکلات گوش داخلی

چشم ها، اعصاب حسی و گوش داخلی همگی در حفظ تعادل نقش دارند. مشکلات گوش داخلی معمولاً ناشی از عفونت، بیماری منیر، میگرن و سرگیجه موضعی حمله ای خوش خیم (BPPV) است. عفونت‌های خفیف گوش و سرگیجه‌های همراه اغلب خود به خود از بین می‌روند، اما اگر گوش درد شدید یا طولانی‌مدت را تجربه می‌کنید، بهتر است با پزشک خود تماس بگیرید تا ریشه مشکل را پیدا کرده و گزینه‌های درمانی را بررسی کنید.

مشکلات گردش خون

اگر قلب شما خون کافی به مغز پمپاژ نمی کند، ممکن است احساس ضعف یا سرگیجه کنید. وقتی سریع از جای خود بلند می شوید، افت فشار خون می تواند جریان خون به مغز را کاهش دهد. گاهی اوقات مشکلات گردش خون ناشی از بیماری قلبی است. اگرچه سرگیجه ناشی از ایستادن سریع خطرناک نیست، اما سایر مشکلات گردش خون نیاز به درمان دارند. اگر سرگیجه شما با علائم قلبی همراه است، فورا به پزشک مراجعه کنید.

برخی اختلالات و بیماری ها

میگرن و آسیب های تروماتیک مغز با احساس سرگیجه همراه است. برخی از اختلالات عصبی، از جمله بیماری پارکینسون و ام اس، نیز باعث از دست دادن تدریجی تعادل می شوند. حتی اضطراب نیز می تواند در احساس سرگیجه نقش داشته باشد.

علاوه بر این عوامل، شرایط یا موقعیت هایی وجود دارد که احتمال سرگیجه را افزایش می دهد، از جمله بارداری، دیابت، قاعدگی، کم خونی و آلرژی. سرگیجه ناشی از آلرژی می تواند نشانه آنافیلاکسی باشد که نیاز به درمان فوری دارد.

مسمومیت با مونوکسید کربن

علائم مسمومیت با مونوکسید کربن معمولا شبیه آنفولانزا است و شامل سرگیجه، سردرد، ضعف، حالت تهوع، استفراغ، درد قفسه سینه و گیجی است. مسمومیت با این گاز بسیار جدی است و حتی می تواند منجر به مرگ شود. اگر فکر می کنید سرگیجه شما ناشی از مسمومیت با گاز مونوکسید کربن است، با 911 تماس بگیرید و بلافاصله محل را ترک کنید.

درمان های خانگی برای سرگیجه

بسته به شدت و علت سرگیجه، راه های مختلفی برای درمان آن وجود دارد. اگر سرگیجه نشانه یک بیماری جدی نیست، درمان های خانگی زیر برای کنترل آن مفید است:

1. از یک سبک زندگی سالم پیروی کنید

یک رژیم غذایی سالم به مبارزه با سرگیجه کمک می کند. از کافئین، الکل و تنباکو خودداری کنید، زیرا این مواد می توانند شدت سرگیجه را افزایش دهند. خواب کافی و دوری از استرس نیز به پیشگیری از سرگیجه کمک می کند. همچنین، اگر با دیابت یا هیپوگلیسمی سر و کار دارید، بر مدیریت قند خون خود تمرکز کنید.

2. بدن خود را هیدراته نگه دارید

نوشیدن آب بخش مهمی از درمان های خانگی برای سرگیجه است. برای جلوگیری از سرگیجه در طول روز مقدار زیادی مایعات بنوشید، به خصوص زمانی که هوا گرم است، بیمار هستید یا در حال ورزش هستید. گاهی غذا خوردن منجر به افت فشار خون و در نتیجه سرگیجه و سبکی سر می شود که اگر 15 دقیقه قبل از غذا یک لیوان آب بنوشید، می توان از آن جلوگیری کرد.

بیشتر بخوانید  فال حافظ روزانه جمعه 14 مهر 1402 با معنی و تفسیر دقیق

مصرف آب برای سالمندانی که پس از صرف غذا دچار افت فشار خون می شوند ضروری است. تحقیقات نشان داده است که نوشیدن آب قبل از غذا و همچنین وعده های غذایی مکرر کم کربوهیدرات در طول روز می تواند به کنترل این وضعیت کمک کند.

3. تمرینات بدنی را در خانه انجام دهید

از آنجایی که سرگیجه باعث از دست دادن تعادل می شود، ورزش های تعادلی مانند تای چی یا یوگا می توانند به بهبود تعادل و کنترل علائم کمک کنند. اگر از حمله خوش خیم سرگیجه موضعی رنج می برید، می توانید مانورهای Epley و Semont-Toupet را برای تغییر موقعیت کریستال های کلسیم در گوش داخلی انجام دهید. بهتر است نحوه انجام این مانورها را از پزشک بپرسید زیرا برخی از آنها باید زیر نظر پزشک انجام شود.

4. با آب داغ دوش نگیرید

اگر مستعد سرگیجه هستید، بیش از 10 دقیقه از آب داغ استفاده نکنید. زیرا کاهش فشار خون و افزایش فعالیت قلب منجر به سرگیجه و سرگیجه می شود. دمای بالا باعث گشاد شدن عروق خونی و در نتیجه کاهش فشار خون می شود. علاوه بر این، آب گرم حجم خون پمپ شده توسط قلب را افزایش می دهد که باعث افزایش حجم کار قلب می شود. بهتر است دمای آب نزدیک به دمای بدن باشد، یعنی گرم و آرامش بخش باشد، اما گرم نباشد.

5. از عصاره جینکو بیلوبا استفاده کنید

جینکو بیلوبا یک گیاه چینی است که برای درمان بسیاری از بیماری ها از جمله سرگیجه استفاده می شود. بیشتر محصولات جینکو از عصاره به دست آمده از برگ درخت موی دختر تهیه می شود. جینکو بیلوبا سرگیجه و مشکلات تعادل را با افزایش جریان خون در مغز درمان می کند. محققان در یک مطالعه به این نتیجه رسیدند که استفاده از جینکو بیلوبا برای درمان سرگیجه ممکن است به اندازه بتاهیستین (دارویی که برای اختلالات تعادل، از جمله سرگیجه تجویز می شود) موثر باشد.

6. زنجبیل را امتحان کنید

سال هاست که زنجبیل برای درمان حالت تهوع و استفراغ استفاده می شود. تحقیقات دقیقاً نشان نداده اند که چرا زنجبیل به عنوان یک درمان خانگی برای سرگیجه موثر است، با این حال، به نظر می رسد از آریتمی معده (اختلالات حرکتی معده) و افزایش وازوپرسین پلاسما که منجر به بیماری حرکت و حالت تهوع می شود، جلوگیری می کند.

زنجبیل را می توان به روش های مختلفی مصرف کرد. از چای و مکمل‌های زنجبیل گرفته تا جویدن زنجبیل و موارد دیگر، گزینه‌های زیادی برای امتحان کردن وجود دارد.

بیشتر بخوانید  نیمه شعبان ۱۴۰۱ | ولادت امام زمان در سال ۱۴۰۱ چه روزی است – ایران چطور

۷- غلات کامل بخورید

مصرف زیاد غذاهای زود هضم مانند برنج سفید، سیب زمینی و غذاهای حاوی آرد سفید و شکر باعث افزایش ناگهانی قند خون و سپس افت قند خون می شود و باعث سرگیجه می شود. برای جلوگیری از سرگیجه ناشی از نوسانات قند خون، باید غذاهای پرفیبر و دیر هضم مانند حبوبات و غلات کامل (نان گندم، برنج قهوه ای، کینوا و جو دوسر) مصرف کنید. گوشت های بدون چربی مانند مرغ و ماهی نیز گزینه های خوبی هستند.

8. ماساژ بگیرید

یکی دیگر از درمان های خانگی توصیه شده برای سرگیجه ماساژ است. اضطراب در شروع سرگیجه نقش دارد و به همین دلیل فعالیت های آرامش بخش می تواند به درمان آن کمک کند. اگر مضطرب هستید، ماساژ با روغن اسطوخودوس می تواند کمک کننده باشد.

9. حرکت نکنید

اگر احساس سرگیجه کردید، فورا بنشینید یا دراز بکشید و در اسرع وقت مقداری آب بنوشید. از فعالیت هایی که شما را در موقعیتی قرار می دهد که ممکن است سقوط کنید یا زمین بخورید، اجتناب کنید. همچنین از رانندگی، ایستادن در مکان‌های بلند، بالا رفتن از نردبان، راه رفتن در تاریکی یا پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند تا رفع سرگیجه خودداری کنید.

10. یک نقطه کانونی را انتخاب کنید

پس از شروع سرگیجه، زمانی که اتاق شروع به چرخیدن کرد، کاری را که انجام می دهید متوقف کنید و به یک جسم ثابت مانند ساعت دیواری یا مبل نگاه کنید.

وقت آن است که به دکتر مراجعه کنید

گاهی اوقات سرگیجه نشانه یک مشکل جدی است. در صورت مشاهده موارد زیر به اورژانس مراجعه کرده یا با شماره 115 تماس بگیرید:

درد قفسه سینه

ضربان قلب نامنظم

نفس کوتاه

ضعف

ناتوانی در حرکت بازوها یا پاها

تغییر در بینایی یا گفتار

غش یا از دست دادن هوشیاری

آسیب سر

تب بالای 3.38 درجه سانتیگراد، سردرد یا سفتی گردن

تشنج

حرف پایانی

بروز سرگیجه‌های کوتاه‌مدت گهگاهی نگران‌کننده نیست، بلکه سرگیجه‌های مکرر، سرگیجه‌هایی که بیش از 15 دقیقه طول می‌کشد و سرگیجه‌هایی که با علائم مهمی مانند درد قفسه سینه، تنگی نفس، مشکلات بینایی و غیره همراه است. ، باید توسط پزشک معاینه شود

اگر به فکر استفاده از داروهای خانگی هستید، ابتدا با پزشک خود صحبت کنید تا مشخص کند کدام یک از این روش ها برای شما بهترین است. همچنین، به یاد داشته باشید که برخی از مکمل ها، ادویه ها یا گیاهان ممکن است با داروهای شما تداخل داشته باشند.


دیدگاهتان را بنویسید