راهکارهای خانگی برای پیشگیری از نارسایی کلیه



با مجله اینترنتی دلگرم همراه باشید تا با راهکارهای خانگی برای پیشگیری از نارسایی کلیه بیشتر آشنا شوید


1- همیشه فشار خون تان را در حد طبيعي حفظ كنيد




از آنجایی كه فشار خون بالا يكي از شايع ترين علل نارسایی کلیه ( CKD ) است، حفظ فشار خون طبيعي در پیشگیری از نارسايي كليه ضروري است. نحوه کار با دستگاه فشار خون را یاد بگیرید و سعی کنید فشار خونتان را در منزل چک کنید و مطمئن شوید که فشار خون تان معمولا کمتر از 80/ 130 باشد.


فشار خون بالا (htn) وراه های کنترل آن


2- قند خون تان را کنترل کنید




همانطور که قبلا ذکر شد، دیابت یک عامل رایج برای توسعه بیماری نارسایی کلیوی است. اگر دچار بیماری دیابت هستید، می توانید با نگه داشتن قند خون تان در سطح نرمال، نارسایی کلیه را به تاخیر بیاندازید.


روش های پایین آوردن قند خون سریع و آسان را بیاموزید


3- ترک سیگار




سیگار کشیدن به خصوص برای افرادی که مبتلا به نارسایی کلیه هستند، بسیار مضر است. مصرف سیگار می تواند منجر به آترواسکلروز (تصلب شرایین) شود که به نوبه خود جریان خون را به کلیه ها کاهش می دهد و فشار خون را افزایش می دهد.


تاثیر و خطرات مواد مخدر بر روی سلامتی و بدن


4- مصرف کمتر نمک و جایگزین نمک




سدیم برای بدن بد نیست، اما مصرف بیش از حد آن می تواند برای افراد مبتلا به بیماری کلیه مضر باشد. سدیم به حفظ تعادل مایعات کمک می کند. اما اگر بیماری کلیوی داشته باشید، کلیه قادر به دفع سدیم و مایعات زیاد و بیش از حد بدن نیست. اگر سدیم و مایعات در بافت ها و جریان خون تان تجمع پیدا کنند، فشار خون افزایش یافته و شرایط بدتر می شود.

بیشتر بخوانید  چه کسانی نباید به استخر بروند ؟ عوارض استخر در کدام بیماریها شایع تر است ؟


با داشتن این علائم مصرف نمک شما زیاد است


5- داشتن فعالیت جسمی




فعالیت جسمی داشتن، لزوما به معنای رفتن به باشگاه تناسب اندام یا ورزشگاه نیست. شما می توانید با انجام ورزش های هوازی از جمله دویدن آرام، پیاده روی، دوچرخه سواری و شنا خطر ابتلا به فشار خون بالا را کاهش دهید.


6- میزان کلسترول خون تان را کنترل کنید




سطح بالای کلسترول بد “LDL” می تواند موجب تشدید و بدتر شدن مشکلات کلیوی شود. غلظت بالاي کلسترول منجر به رسوب و پلاک كلسترول در ديوارة رگ هاي خوني شده و باعث سخت شدن جدار رگها (تصلب شرائين) و يا آترواسكلروز مي شود. در واقع پلاک و رسوب کلسترول می تواند شریان های کلیوی را مسدود کند و جریان خون به کلیه ها قطع شود و باعث از بین رفتن عملکرد کلیه شود.


7- مصرف پروتئین را محدود کنید




در افرادی که مبتلا به بیماری کلیوی هستند، رژیم غذایی با میزان پروتئین بالا توصیه نمی شود، زیرا ممکن است عملکرد کلیه ها را بدتر کند. مصرف مواد غذایی با میزان پروتئین بالا از قبیل گوشت، تخم مرغ، شیر، پنیر و لوبیا باید در سطح کم باشد، پس افراد دچار بیماری کلیوی باید مصرف پروتئین را محدود کنند، چون ضایعات حاصل از سوخت و ساز پروتئین نمی‌تواند توسط کلیه‌های آسیب دیده به خوبی دفع شود.


8- اجتناب از مصرف الکل




مصرف الکل بیش از حد تأثیر منفی بر روی کلیه ها و عملکردشان دارد، به ویژه تاثیر منفی در تنظیم و تعادل آب، الکترولیت و اسید – باز دارد. بنابراین، اگر می خواهید از نارسایی کلیه پیشگیری کنید، از نوشیدن مشروبات الکلی پرهیز کنید.

بیشتر بخوانید  ۱۶ روش معجزه آسای کاهش فشار خون


عوارض خوردن مشروب و خطرات مشروبات الکلی


پیشگیری و درمان خانگی از نارسایی کلیه


پرسش و پاسخ درمان خانگی پیشگیری از نارسایی کلیه




سوال


پزشکان گفته اند که به علت التهاب کلیه در معرض خطر نارسایی کلیه هستم. پزشک معالج، مصرف روغن ماهی، امگا 3 و ویتامین E را برایم تجویز کرد. سوال من این است که برای پیشگیری از نارسایی کلیه چه کارهایی باید انجام دهم، لطفا راهنمایی کنید.




جواب


در مقایسه با سایر اعضاء اصلی بدن، کلیه ها نسبتا کوچک هستند. طول کلیه حدود پنج اینچ است.کار اصلی کلیه تصفیه خون از مواد زائد و دفع متابولیت‌های بدن می‌باشد، اما کلیه برای حفظ سلامت کلی بدن اهمیت بسزایی دارد.

و برای پیشگیری از نارسایی کلیه با خواندن این مقاله کمک بزرگی به سلامت خود کرده اید.


تهیه و ترجمه مجله اینترنتی دلگرم


سهیلا مقصودی


دیدگاهتان را بنویسید