مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

راههای تشخیص و درمان متاپلازی روده

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



تشخیص متاپلازی روده


متاپلازی روده ای معمولا بی علامت است و در بسیاری از موارد وقتی تشخیص داده می‌شود که شخص برای سایر مشکلات گوارشی مثل ریفلاکس، ورم معده یا گاستریت مراجعه کرده باشد. تشخیص آن با استفاده از آندوسکوپی انجام می‌شود. پزشک لوله آندوسکوپ را از طریق دهان وارد مسیر گوارشی می‌کند و در صورت تشخیص وجود متاپلازی، از سلولهای پوششی نمونه برداری (بیوپسی) انجام می‌شود.


نمونه برداری از مسیر گوارشی نسبت به تست هلیکوباکترپیلوری ارجحیت دارد اما انجام تست آنتی بادی هلیکوباکتر در افرادی که خطر بالایی از عفونت به این باکتری را دارند، مناسب خواهد بود.


تست آنتی بادی به لحاظ پیش بینی ارزش پایینی دارد به همین دلیل تستهای غیر تهاجمی مثل تست تنفسی اوره و آزمایش آنتی ژن مدفوع برای هلیکوباکتر، ترجیح داده می‌شوند.


علاوه بر این اگر بیوپسی برای ارزیابی بافت شناسی معده بیمار به دست آمد، هیچ اطلاعاتی وجود ندارد که نشان دهد علت وجود آن زخم معده فعال یا آتروفی معده است از این جهت تست آنتی ژن هم لازم است.


متاپلازی روده


راههای درمان متاپلازی روده


سرطان معده دومین عامل مرگ و میر ناشی از سرطان در جهان است. همچنین متاپلازی روده ای یک ضایعه پیش سرطانی است که خطر سرطان معده را تا ۶ برابر افزایش می‌دهد.


به عبارت بهتر غربالگری و ابزارهای پیشگیری ضروری هستند. اقدامات پیگیری در مورد ضایعات پیش سرطانی برای اطمینان از رشد سلولهای سرطانی و تشخیص هر چه سریعتر رسد سلولهای سرطانی یک بخش مهم از برنامه پیشگیری است.

بیشتر بخوانید  فواید کپسول گیاهی حب جدوار : تسکین دهنده دردهای بدن


تحقیقات بالینی کافی برای اثبات اینکه سبک زندگی بر درمان متاپلازی روده ای، اثر گذار است، وجود ندارد. البته درمان پیشگیرانه ممکن است وضعیت را تغییر دهد از جمله تغییر رژیم غذایی به کاهش سطح اسید در معده.


این رژیم غذایی به پیشگیری از پیشرفت متاپلازی روده‌ای به سمت سرطان معده جلوگیری می‌کند چون ریفلاکس اسید مزمن و بیماریهای مثل سوزش سردل ممکن است خطر سلولهای غیر طبیعی در سرطانی شدن معده، افزایش دهد.


رژیم غذایی مناسب متاپلازی روده ای


تغییرات در رژیم غذایی ظاهرا باعث پایین آوردن عوامل خطر برای متاپلازی روده ای می‌شود و در عین حال ممکن است که رشد هلیکوباکتر پیلوری را کاهش دهد. این رژیمها عبارتند از:


  1. رژیم غذایی ملایم کم مزه: یک رژیم بدون ادویه، با چربی و رغن پایین

  2. رژیم با فیبر بالا، غذاهای کامل: غنی از میوه و سبزیجات بدون غذاهای پردازش شده و غذاهای چرب و غذاهای قندی

  3. رژیم با سبزی و میوه تازه و مغزهای خوراکی

  4. رژیم با غلات کامل (به جای غذاهای ساخته شده از آرد سفید)

  5. رژیم غذایی کم نمک: رژیم با نمک پایین ممکن است خطر سرطان معده را کاهش دهد.


غذاهایی که برای شما مناسب هستند عبارتند از:


سیبها همراه با پوست

زردآلو

آرتیشو، کیل و فلفل دلمه‌ای

موز

چغندر

تمشک و توت

بروکلی

گیلاس

کاکائو و شکلات تلخ

سیر

انگور

چای سبز

گیاهان معطر

تره و پیازچه

انبه

مغزهای خوراکی

پیاز

هلو

الو

گوجه

غلات کامل


غذاهایی که باید اجتناب کنید:


سس باربیکیو

سس کچاپ

زیتون

ترشی

گوشتهای فراوری شده

چیپس نمکی

کلم شور

بعضی از پنیرها

بعضی از سسهای سالاد (بسته بندی شده)

سویا سس


درمان دارویی متاپلازی روده


درمان بیشتر بر پایه رفع علائم و درمان هلیکوباکتر پیلوری است که به کاهش خطر متاپلازی روده ای کمک می‌کند.


اگر شخص مبتلا به متلاپلازی روده ای هلیکوباکتر مثبت باشد، آنتی بیوتیکها درمان ریشه کنی هلیکوباکتر پیلوری انتخاب می‌شود. درمان آنتی بیوتیک معمولا تقریبا ۱۴ روز طول می‌کشد و شامل داروهای زیر است:


  1. آموکسی سیلین

  2. مترونیدازول

  3. کلاریترومایسین

  4. تتراسایکلین


درمان دیگری که برای متاپلازی انجام می‌شود شامل داروهای کاهش دهنده اسید در معده و مری و کاهش التهاب بافتها است که ناشی از اثر اسید بالای معده است که در دوره‌ای طولانی اتفاق می‌افتاد. داروهای بدون نسخه زیر اسید معده را کاهش می‌دهند:


پپتوبیسمول (بیسموت سابسالیسیلات)


دیسپلازی روده‌ای یک وضعیت پیش سرطانی برای سرطان معده است. سرطان معده یکی از مهمترین عوامل مرگ و میر ناشی از سرطان طبق گفته سازمان بهداشت جهانی است. دیسپلازی به علل مختلفی رخ می‌دهد که سهم هلیکوباکتر پیلوری از همه بیشتر است اما علت دقیق آن همچنان ناشناخته است.


بهترین راه برای درمان جلوگیری از پیشرفت با رعایت رژیمهای غذایی مناسب و ریشه کنی هلیکوباکتر پیلوری با درمان توصیه شده توسط پزشک است. این امر از پیشرفت متاپلازی به دیسپلازی و در نهایت سرطان جلوگیری می‌کند.


مصرف اسید اسکوربیک یا همان ویتامین C نیز خطر عفونت هلیکوباکتر را کاهش می‌دهد. درمان پیگیری شامل تست هلیکوباکتر پیلوری و آندوسکوپی منظم و کاهش نمک و چربی‌های نامناسب در رژیم غذایی باید جزو برنامه درمانی بیماران مبتلا به متاپلازی روده ای قرار گیرد.


بیشتر بخوانید  ۷ خاصیت اسرار آمیز دانه تربچه
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *