مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

راهنمای کاشت و پرورش سرو خمره ای

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله





معرفی درخت سرو خمره ای




سرو خمره ای بومی چین است و در چین به نام درخت زندگی شناخته می شود، شاید این نام بر اساس طبیعت همیشه سبز و بدون تغییر درخت در آب و هوای سرد و خشک شمال غرب چین باشد .نوع پا بلند این درخت در ایران با نام سرو تبری شناخته می شود و از سوزنی برگان همیشه سبز است.




درخت سرو خمره ای را می توانید به صورت بنسای نیز پرورش دهید، برای این منظور پس از تهیه بذر بنسای درخت سرو خمره ای را در گلدان بکارید. سرو خمره‌ای بومی شمال غربی چین، کره و مناطق همجوار روسیه است اما انسان آن را وارد طبیعت نقاط دیگر دنیا از جمله ژاپن، هند و ایران کرده است.




برگ‌های سرو خمره‌ای فلس ‌مانند به صورت توده‌های مسطح عمودی است که در انتهای شاخه‌ها واقع شده‌اند. سرو خمره‌ای درخت یا درختچه‌ای است کوتاه و بوته‌ای با تاج متراکم، باریک و هرمی‌شکل، دارای شاخه‌های گسترده و بالارونده. پوست تنه آن نازک و به رنگ آجری است.


مشخصات گیاه شناسی سرو خمره ای




دارای برگهای فلس مانند به صورت جفت های متقابل و کمی پهن می باشد که به حالت ورقه مانند به رنگ سبز روشن هستند. میوه آن گرد یا بیضی شکل و کبود رنگ است و ترشحات صمغی کبود یا نقره ای سطح آن را فرا گرفته است.از این گیاه به منظور کاشت تک درخت یا دیوار سبز استفاده می شود .فرم درختی آن به ارتفاع 5 تا 7 متر می رسد ، انواع پا کوتاه این گونه رشد کندی دارد و پس از 10 سال به 150 سانتیمتر می رسد .




این درخت خزان ندارد و همیشه سبز است و مخصوص مناطق معتدله تا نیمه سرد است اما با شرایط مناطق گرمسیر نیز سازگاری یافته است .این گیاه برا ی کاشت در کنار خیابان ،پارک های جنگلی و کمربند سبز مناسب نیست اما برای کاشت در وسط بلوار به شرطی که عرض آن بیشتر از 4 متر باشد و درای زهکش مناسب باشد و برای پارک های شهری ،میادین و منازل و اماکن عمومی با فضای سبز و وسعت زیاد مناسب می باشد .

بیشتر بخوانید  روانشناسی رنگ قرمز و خصوصیات بی نظیر خانواده رنگ قرمز


سرو


شرایط محیطی مورد نیاز سرو خمره ای




این گیاه مقاوم به شرایط نامساعد و کم آبی و خشکی و سرما است ،مکان های آفتابی را می پسندد. حداقل دمای مورد تحمل 10 – سانتی گراد است. در سال اول رشد بسیار کمی دارد و برای زمستان اول بهتر است در گلخانه بماند و سپس در فصل بهار به فضای باز برده شود.




سروها ،هر دو خاک اسیدی و قلیایی را تحمل می کنند ، اما ترجیح می دهند خاک کمی اسیدی باشد .در انواع خاک ، از خاک رس به لومی شنی رشد خوبی دارند. .خاک مرطوب با زهکش مناسب را ترجیح می دهند ، ماندگاری آب و باتلاقی شدن خاک را تحمل نمی کنند و خیلی زود دچار پوسیدگی می شوند .




روش کاشت و تکثیر سرو خمره ای




برای کاشت و تکثیر سرو نقره ای می توانید از از بذر یا نهال استفاده کنید. برای کاشت بذر آنرا در گلدان و محیط داخل بکارید و از آن مراقبت کنید.


نهال درخت سرو خمره ای را می توانید ابتدا در محیط داخل پرورش داده و برای رشد بهتر و سالم ماندن باید آنرا به حارج انتقال دهید.


پس از انتخاب مکان مناسب، چاله ای عمیق و گسترده در خاک ایجاد می کنیم با مخلوطی از کمپوست و خاک ، زغال سنگ نارس و ماسه چاله را پر می کنیم .سپس به خوبی آبیاری می کنیم تا رشد ریشه های جدید آغاز شود، چند هفته اول خاک باید مرطوب نگه داشته شود ،در دوره گرم و خشک تابستان آبیاری باید منظم و عمیق انجام شود .جهت حفظ رطوبت نیز می توان در سطح خاک از مالچ استفاده کرد .بهتر است سرو خمره ای پا کوتاه را در مکانی کاشت که از وزش باد های گرم و سرد در امان باشد .


برای گیاهان جوان از کودی با درصد «فسفر» بالا استفاده کنید تا ریشه ها به خوبی توسعه یابند ،سرو های بالغ نیاز به کود زیادی ندارند و کود دهی بهتر است هر چند سال یکبار اوایل بهار انجام شود .در صورت مشاهده علائم کمبود می توان از کود متعادل که عناصر غذایی لازم را به نسبت مساوی دارد، استفاده کرد .

بیشتر بخوانید  چگونه می توانیم معاینه فنی خودرو بگیریم ؟


دوره گل دهی در این گیاه از اسفند شروع می شود و تا 30 روز ادامه دارد .،میوه دهی در اواخر پاییز و به مدت 30 الی 40 روز می باشد .تکثیر این درخت از طریق کاشت بذر صورت می گیرد. بهترین زمان کاشت بذر در پاییز و در یک قاب سرد می‌باشد.


درخت سرو


روش کاشت سرو خمره ای در گلدان


جهت کاشت سرو خمره ای در گلدان ابتدا دقت داشته باشید که کف گلدان خروجی آب داشته باشد اگر گلدان مورد نظر خروجی نداشت می توانید چند سوراخ در کف گلدان ایجاد کنید


کف گلدان را با کمی پوست برنج (در حد دو سانت) پر کنید این کار باعث می شود کف گلدان گرم بماند و از سرما زدگی بذر ها جلوگیری کند ( پوست برنج در بخش خاک و کود ایباغ موجود می باشد)


سپس خاکی که قرار هست در گلدان پر کنید خاک مرغوب باغچه ای با ماسه رود خانه ای ( دقت داشته باشید ماسه دریا به دلیل دارا بودن نمک کاربردی ندارد ) به صورت مساوی یعنی 50 درصد خاک و 50 درصد ماسه رودخانه ای مخلوط کرده و در گلدان بریزید سپس بذر های مورد نظر را بر روی این خاک با فاطله ای یک سانتی متری قرار دهید و در انتها دقیقا دو برابر سایز بذر بر روی آن ماسه بریزید و در انتها با اسپری اب پاش کاملا گلدان را آب یاری کنید و این کار را روزانه انجام دهید و گلدان را در یک فضای نور گیر قرار دهید. بذرها پس از دو الی 4 هفته اقدام به رویش می کنند


روش کاشت سرو خمره ای در فضای آزاد


بهترین زمان برای کاشت در فضای آزاد از دهم اسفند ماه الی 10 فروردین می باشد. محل مورد نظر را ابتدا کاملا شخم بزنید و خاک آن را پودر کنید سطح مورد نظر 10 الی 15 سانت از سطح زمین بالاتر باشد ( این کار از آبگرفتگی محل بذر کاشته شده توسط باران جلوگیری میکند

بیشتر بخوانید  معنی اسم امیرعلی چیست ؟ نام های مشابه با نام امیرعلی کدامند ؟


سپس ماسه رود خانه ای بر روی خاک بریزید طوری که محتوای خاک و ماسه به صورت نصف به نصف باشد و کاملا ماسه و خاک را با هم مخلوط کنید.


سپس سطح مورد نظر را کاملا صاف کنید و بذر های مورد نظر را بر روی این سطح بپاشید پس از پایان این کار دقیقا دو برابر سایز بذر بر روی آن ماسه الک شده بپاشید و در انتها آبیاری به کمک یک آبپاش صورت دهید. محل کاشته شده می باید هر روز آبیاری بشود و خاک آن همواره مرطوب باشد. بذر های سبز شده در فصل پاییز می توانید از زمین جدا کرده و به گلدان و یا محل مورد نظر منتقل بفرمایید.




هرس سرو خمره ای




پس از مراقبت از گیاه در چند سال اول ،مهمترین اقدام برای حفظ فرم گیاه هرس است .اکثر مردم تمایل دارند این گیاه را جند بار در سال هرس کنند ،در حالی که هرس بهتر است یک بار در سال در پاییز یا اوایل زمستان انجام شود .اگر هرس در تابستان انجام شود، رنگ شاخه ها به قهوه ای متمایل می شود. اگر هرس در زمستان یا پاییز انجام نشود می توان اوایل بهار زمانی که هنوز جوانه ها ظاهر نشده اند ، هرس را انجام داد.


کاربردهای سرو خمره ای




سرو خمره‌ای را بیشتر به عنوان درختی تزئینی بکار می‌برند. در شمال چین آن را درخت زندگی می‌نامند و گفته شده که بازمانده‌های سروهای خمره‌ای که در پیرامون نیایشگاه‌های بودایی کاشته می‌شده در شمال چین دیده شده. چوب آن امروزه هم در نیایش گاه‌های بودایی هم برای ساختمان‌سازی و هم به عنوان عود بکار می‌رود.


separator line


بیشتر بخوانید:


آشنایی با روش کاشت بادام درختی و نگهداری از آن


با روش کاشت و تکثیر درخت انجیر آشنا شوید


اصول کاشت درخت دارچین


separator line


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *