راهنمای کاشت و تکثیر درختچه پاچیرا


معرفی درختچه زیبای پاچیرا

پاچیرا به درخت پول و یا درخت شانس مشهور می باشد و در فرهنگ و سنت چین این گیاه برای رشد، پیشرفت و کسب درآمد بسیار مهم بوده و در بیشتر مغازه ها و ادارات این گیاه زیبا دیده خواهد شد.

پاچیرا گیاهی است از خانواده پنیرکیان و بومی آمریکای جنوبی و مرکزی که در باتلاق ها و علف زارهای ان مناطق ساکن است.جدیدا هم وارد ایران شده و با قیمت بالایی به فروش میرسد.این گل از ان دسته گلهایی است که مثل بامبو میتوان شاخه های آن را به هم بافت تا ان ظاهر کلیشه ای بیرون بیاید و ظاهری جذاب بگیرد.

این گیاه بسیار سریع الرشد دارای برگ های سبز تیره با حالت کشیده و پنجه مانند دارند و ساقه صاف و بلند و مرتجع این گیاه که اغلب به خاطر زیباتر شدن بافته می شوند چشم هر بیننده ای را می نوازد.

پاچیرا در منزلتان براحتی زندگی و رشد می کند . شاید بتوان گفت گیاهی کم توقع است . آب کم ، نور غیر مستقیم پشت شیشه و نگهداری آسان از خصوصیات آن است همچنین گیاهی مناسب برای بونسای کردن برای علاقه مندان به این درختچه های مینیاتوری است.

پاچیرا

نیازها و نگهداری پاچیرا

آبیاری پاچیرا :

نیاز آبی نسبتا بالایی دارد در زمستان هفته ای یکبار و در تابستان هفته ای دوبار نیاز به آبیاری دارد. توجه کنید که در زمان آبیاری آب روی ساقه نریزد که باعث ایجاد بیمار پوسیدگی ساقه می شود.

از آبیاری بیش از اندازه نیز پرهیز کنید و دقت داشته باشید که بین دو آبیاری سطح خاک شود آبیاری بیش از اندازه باعث زردی و سیاهی نوک برگ ها می شود.

بیشتر بخوانید  آدرس و شماره تلفن مراکز تست فنی در شهر اسدآباد استان همدان

رطوبت موردنیاز پاچیرا :

نیاز رطوبتی این درخت خوش یمن را با قرار دادن یک سینی حاوی سنگریزه و آب در زیر گلدان و همچنین اسپری کردن آب دو روز یکبار برطرف می شود.چون حداقل رطوبت مورد نیاز آن ۵۰% است.

نور مناسب پاچیرا :

نیاز به نور شدید دارد،ولی از آفتاب بیزار است ، در واقع میزان نور مورد نیاز برای این گل تا حد متوسط است و حتی تا سه روز اگر در سایه باشد مشکلی برای آن پیش نمی آید به همین دلیل جز گل های آپارتمانی محسوب می شود.

دما مناسب پاچیرا :
دمای متوسط خانه یعنی ۱۶ تا ۲۴ درجه را تحمل می کند.

خاک مناسب پاچیرا :

ترکیب پیت ماس یا خاک های هلندی با پرلیت به صورت ۶۰ به ۴۰ به نفع پرلیت برای تهویه مناسب و زهکشی کافی مناسب است.

کوددهی پاچیرا:

ماهی یک بار تغذیه با کود کامل برای این گیاه کافی می باشد.

گل

تعویض گلدان پاچیرا

بهترین زمان برای تعویض خاک پاچیرا و گلدان پاچیرا به یک سایز بزرگتر در زمانی است که گیاه کمی به خواب رفته باشد . یعنی از اواخر پاییز تا اواخر زمستان . در این موقع سال چون پاچیرا رشد قابل توجهی ندارد و به حالت سکون در امده است براحتی می توان اقدام به تعویض خاک اطراف ریشه و گلدان آن نمود .

روش تکثیر پاچیرا

تکثیر از طریق بذر:

۲۴ تا ۴۸ ساعت بذر را در آب ولرم قرار دهید سپس در خاکی نرم و مرطوب به عمق ۱ سانت بکارید و روی لبه گلدان را به وسیله پلاستیکی شفاف کاور کنید گلدان را در اتاقی روشن با دمای ۲۴ درجه قرار دهید و منتظر سبز شدن باشید بعد از سبز شدن کاور را بردارید و گلدان به کنار پنجره شمالی انتقال دهید.

بیشتر بخوانید  تاریخ دقیق روز پست و پستچی در تقویم شمسی / قمری / میلادی

تکثیر از طریق قلمه:

ساقه های جدید را در آخر پاییز جدا کنید طوری که حداقل ۲ گره داشته باشند و در پرلیت یا پیت ماس فرو کنید بعد از ریشه دهی آن را به گلدان شماره ۶ حاوی خاکی سبک و پر انرژی انتقال دهید.

نکته: در فاصله دو آبیاری سطح خاک باید کمی مرطوب باشد ولی خاک نباید باتلاقی شود .بسته بودن زهکش ،زیاده روی در آبیاری موجب بیماری قارچی و پوسیدگی می شود.

separator line

بیشتر بخوانید:

روش کاشت و پرورش گل آئونیوم

آموزش کاشت و تکثیر گیاه خوشبوی عطر چای

آیا به نگهداری و پرورش گل یاس علاقه دارید؟

separator line


دیدگاهتان را بنویسید