مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

راهنمای نگهداری و تکثیر کاکتوس سرئوس 

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


معرفی کاکتوس سرئوس

کاکتوس سرئوس (Hylocereus undatus) یا کاکتوس شکوفه شب یک نوع کاکتوس بالارونده با گل‌های سفید و خالص است. گرچه اصطلاح “سرئوس” به هر گونه‌ی ستاره‌ای شکل از کاکتوس با یک بدن بلند اشاره دارد، ولی امروزه به حالت اختصاصی برای گونه‌ی خاص استفاده می‌شود.

سرئوس ها از جمله ی قدیمی ترین و بعضا کلکسیونی ترین کاکتوس ها و بومی کشور های آمریکا،آرژانتین و برزیل هستند.پیکره ی آنها ستون مانند و کشیده و رنگ بدنه ی آنها از سبز تا سبز خاکستری و سبز آبی دیده شده است.ارتفاع آنها گاها به ۱۶ متر نیز می رسد.خار ها در این دسته از کاکتوس ها به رنگ های سفید،زرد،سیاه و قرمز دیده می شود.گل ها شب هنگام و در فصل تابستان باز شده و نمایی دلپسند را به این گیاهان می بخشند.بدنه از ۴ تا ۹ شکاف یا شیار عمیق تشکیل شده و آروئل های آنها را از هم جدا می نماید.میوه ی سرئوس ها بزرگ و بعضا خوراکی به رنگ های سبز زرد و قرمز دیده می شود.

کاکتوس

گیاه شناسی کاکتوس سرئوس

کاکتوس سرئوس با عادت رشد ستونی خود و تیغ‌هایی که ستون‌ها از آن خارج شده است، متمایز می‌شوند. در زمان بلوغ، شکوفه‌هایی به شدت عطردار و در سایز بزرگ، هر دو هفته از نیمه تابستان تا پاییز ظاهر می‌شوند. هر گل فقط یک شب دیده می‌شود. با وجود زیبایی‌های عجیب و غریب، سرئوس کاکتوس گیاه سریع الرشد است و به نگهداری کمی نیاز دارد.

سرئوس‏ها، گیاهانی از تیره بزرگ کاکتوس‏ها هستند با تیغ و خارهای فراوان که به طور منظم روی ساقه‏های بلند و کشیده قرار می‏ گیرند. زادگاه سرئوس آمریکای جنوبی است و از نطر گیاه‏شناسی در خانواده‏ای با نام علمی سرئه CEREEAE قرار دارد.

بیشتر بخوانید  شعب بانک دی در ایلام به همراه آدرس و تلفن

سرئوس در سرزمین مادری خود به طور حیرت‏ انگیزی بزرگ می‏ شود و گاه تا هشت متر رشد می‏ کند. گل‏ها که در تابستان ظاهر می‏شوند پنج تا هشت سانتی‏متر طول دارند، قیفی‏شکل، سفید رنگ و بسیار زیبا هستند سرئوس‏ها متجاوز از پنجاه گونه ‏اند که مشهورترین آنها عبارتند از:

  • اکیوسرئوس ECHINOCEREUS
  • اریوسرئوس ERIOCEREUS
  • هلیوسرئوس HELIOCEREUS
  • پاکی‏سرئوس PACHYCEREUS
  • پروویانوس PERUVIANUS

مراقبت و نگهداری از کاکتوس سرئوس

نگهداری سرئوس‏ها مانند سایر کاکتوس‏هاست. نیازهای اصلی این خانواده داشتن بستری سبک و ماسه‏ ای، روشنایی زیاد، آبیاری کم و هوای گرم و مرطوب است. هر چند که سرئوس گرما را دوست دارد اما در فصل سرد که در حال استراحت است باید آن را به محل خنک (با درجه حرارت ده درجه سانتی‏گراد) منتقل نمود. دمای حدود ده درجه سانتی‏گراد در زمستان موجب گلدهی بیشتر این گیاه در تابستان می ‏شود. سرمای زیاد نیز موجب ایجاد لکه‏ های خرمایی رنگ روی پوست ساقه‏ ها می ‏شود.

اگر در تمام فصول سال در محل گرم نگهداری شود گلدهی آن به تعویق افتاده و یا اصلاً به گل نمی‏ نشیند، در تابستان آن را به فضای باز منتقل کنید تا از هوای آزاد استفاده نماید. در زمستان بهتر است آبیاری را متوقف کنیم و همزمان با گرم شدن هوا (از اوایل بهار) فقط هر ده روز یکبار به آن آب بدهیم. یادمان باشد نگهداری سرئوس در گلدان کوچک موجب کم شدن یا توقف در گلدهی می‏گردد. حتی‏ الامکان بهتر است گیاه را در گلدان‏های بزرگ یا سکوهای گلخانه‏ ای بکاریم.

سرئوس

شرایط اکولوژیک مورد نیاز کاکتوس سرئوس

خاک:

معمولاً برای کاکتوس‏ها از خاک مخصوص استفاده می‏شود که کاملاً سبک و ضدعفونی شده است. اگر خودتان بخواهید خاک را تهیه کنید لازم است دو قسمت ماسه را با یک قسمت خاک باغچه و مقدار کمی خاکبرگ مخلوط نموده و آن را با آب جوش ضدعفونی کنید. داشتن روزنه در کف بستر و زهکش مناسب برای خروج آب‏های اضافه برای کاکتوس‏ها اهمیت زیادی دارد.

بیشتر بخوانید  گوزن ها و گوزن های سری اول

تغذیه:

افراط در استفاده از مواد غذایی موجب حساسیت و آسیب‏پذیری بیشتر می‏شود. نیاز غذایی این گیاه بسیار کم است. فقط با استفاده از کودهای دارای فسفات آن هم به مقدار کم گیاه را تقویت کنید.

روش ازدیاد و تکثیر کاکتوس سرئوس

سرئوس با استفاده از قلمه ساقه به سادگی تکثیر می‏ شود. بهار و تابستان زمان مناسبی برای ازدیاد این گیاه است. برای کاشت قلمه از بستر سبک (کاملاً ماسه) استفاده کنید ضمنا قبل از کاشت بستر را با استفاده از آب جوش و یا سموم قارچ‏کشی ضدعفونی کنید.

طریقه قلمه‏ زدن کاکتوس سرئوس

ساقه را با چاقوی تیز بریده و قطعات بریده شده را برای مدت چند ساعت در سایه قرار دهید تا شیرابه آن خارج شده و محل بریدگی خشک شود. در هنگام کاشت مواظب باشید تا قلمه‏ ها سر و ته کاشته نشوند.

separator line

بیشتر بخوانید:

اصول کاشت و نگهداری کاکتوس کریسمس

آشنایی با انواع کاکتوس گلدار

فوت و فن کاشت کاکتوس آستروسیلندر اپونتیا

separator line


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *