مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

راهنمای نگهداری فرش دستباف

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چگونه از فرش دستباف خود نگهداری کنید؟ در خواندن این راهنمای مفید برای نگهداری از فرش دستباف با ما همراه باشید و چند نکته آموزنده را به شما آموزش می دهیم که عمر فرش دستباف شما را افزایش می دهد. با رعایت این دستورالعمل های ساده و استفاده صحیح از آن می توانید فرش دستباف مورد علاقه خود را مانند روز اول نگه دارید.

در این مقاله ( راهنمای نگهداری فرش دستباف قصد داریم برای نگهداری بهتر از این محصول خاص و محبوب به چند نکته مهم و کلیدی اشاره کنیم. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

بهترین راهنمای نگهداری از فرش دستبافت

عواملی که باعث افزایش طول عمر فرش دستباف می شود.

عوامل مختلفی در ماندگاری و ماندگاری فرش دستباف موثر است که در ادامه این مطلب هر کدام را به صورت کامل با توضیحاتی برای شما عزیزان می خوانم تا چندین سال از فرش دستباف خود استفاده کنید.

  • سعی کنید فرش دستباف خود را در محیطی پهن کنید که گرد و غبار نباشد و یا روی سطوحی مانند موزاییک، پارکت و سرامیک پهن کنید.
  • فرش دستباف وزن زیادی دارد و این وزن باعث شده که کمتر لیز بخورد اما به مرور زمان جمع می شود و برای ثابت نگه داشتن فرش می توانید از ترمزی که زیر فرش می گذارید استفاده کنید و از ریزش آن جلوگیری کنید. لیز خوردن .
  • راهنمای نگهداری فرش دستباف به شما می گوید از قرار دادن وسایل سنگین مانند کابینت، مبلمان، میز و غیره خودداری کنید. روی فرش زیرا باعث آسیب به پشم و الیاف فرش می شود و حتی به مرور زمان. در صورت لزوم از پایه (زیر مبلمان) استفاده کنید زیرا پایه فشار را پخش می کند و کمترین آسیب را به فرش وارد می کند.
  • از پخش فرش دستباف روی سطوح سفالی، گچی یا آهکی خودداری کنید، زیرا قلیایی بودن این مواد باعث تجزیه ابریشم و پشم می شود.
  • اگر فرش دستباف خود را در محیطی پر رفت و آمد پهن می کنید، ریشه آن را با چسب یا پارچه کادو صادر کنید.
  • یکی دیگر از عواملی که از فرسودگی فرش جلوگیری می کند، وارونه بودن آن است.
  • نور مستقیم خورشید یکی دیگر از عواملی است که در تغییر رنگ فرش تاثیر زیادی دارد پس حتما از تابش مستقیم نور خورشید خودداری کنید و سعی کنید فرش را در کنار پنجره ای که نور خورشید از آن وارد اتاق می شود پهن نکنید و در صورت لزوم از ضخیم استفاده نکنید. پرده هایی که جلوی نور خورشید یا فرش ها را می گیرند فرش ها نیز به عنوان یک لایه روی فرش عمل می کنند و گزینه ای عالی برای محافظت از فرش مورد علاقه شما هستند.
  • یکی دیگر از عواملی که در پوسیدگی فرش دستباف نقش دارد، استفاده از سفید کننده است، بنابراین تا حد امکان از سفید کننده برای تمیز کردن فرش استفاده نکنید.
  • رطوبت و رطوبت از دیگر عوامل شایع پوسیدگی فرش است همچنین طبق تجربه آب اضافی در گلدان بیشترین پوسیدگی فرش را به همراه دارد از گرانبهای خود دوری کنید.

پروانه ها و اقدامات لازم برای حذف آنها

حشره بید چیست؟ حشره بید پروانه ای زرد رنگ بسیار کوچک است و حدود 9 تا 12 میلی متر طول دارد و سالی دو بار تولید مثل می کند. آنها اغلب در عرض 2 تا 3 هفته از عمر خود تخم می گذارند. بیشتر بیدها از رطوبت فرش می آیند و در شمال کشور به دلیل رطوبت بیشتر، پروانه ها وجود دارند.

جالب است بدانید که بیشتر حشرات شب پره روی فرش توسط نوزادشان ایجاد می شود زیرا برای رشد و بلوغ مجدد نیاز به تغذیه بیشتری دارند و در نهایت اگر دیر از شر آنها خلاص شوید، قابل رفع نیست.

  • اگر مجبور به استفاده از فرش دستباف نیستید و می خواهید آن را برای مدت طولانی نگهداری کنید، حتما از ماده ای به نام نفتالین برای جلوگیری از سرمازدگی استفاده کنید. فرش را پهن کنید و یک پارچه سفید بیاورید و روی آن پودر نفتالین بریزید و سریع عمل کنید تا گاز نفتالین حاصل از آن خارج نشود و در نایلونی بپیچید که کاملا فرش را بپوشاند.
  • روش دیگر برای از بین بردن شب پره ها استفاده از بنزن، فلفل، کافور و کلر است و اگر هیچ یک از این مواد در دسترس نبود، می توانید از حشره کش استفاده کنید.
  • یکی دیگر از عوامل مهم برای حمله شب پره رطوبت است، بنابراین اگر در محیطی هستید که رطوبت زیادی دارد، حتما فرش را از محیط مرطوب دور نگه دارید یا هر از چند گاهی آن را در معرض نور خورشید قرار دهید تا رطوبت و رطوبت دریافت کند.


راهنمای نگهداری فرش دستباف

راهنمای نگهداری فرش دستباف


نتیجه:

همیشه مراقب فرش های خود باشید، همانطور که در این مقاله به راهنمایی و نگهداری فرش دستباف اشاره کردیم، زیرا پیشگیری بهتر و مقرون به صرفه تر از تعمیر است.


بیشتر بخوانید  چگونه اسلایم خشک شده روی فرش، موکت، لباس و کیف را از بین ببریم؟
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *