راز قصر شوم شمال تهران



آنچه دیگران می خوانند:

گزارش کردن تو خبر: در امتداد خیابان ولیعصر (عج)، درست بالاتر از چهارراه پارک وی، به محله محمودیه می رسیم. محله ای با خیابان های سبز و تعداد زیادی آپارتمان و برج رنگارنگ. اما محمودیه بر خلاف دیگر محله های شمال شهر قدمت زیادی ندارد و قبل از احمدشاه قاجار اثری روی نقشه نیست.

چرا مردم کاخ محمدشاه را کاخ شوم نامیدند؟

با وجود این، اگر به تاریخچه این آبادی نگاهی بیندازیم، به داستان جالبی در مورد کاخی برمی خوریم که در سرزمین های جنوبی محمودی امروزی ساخته شده و در همان زمان به کاخی شوم در میان اهالی شهرت یافته است. این منطقه. «علیرضا زمانی» کارشناس تهران می گوید: سرزمین محمودیه و زعفرانیه محلات در زمان فتحعلی شاه قاجار در اختیار خاندان معیرالممالک بود. در مرز جنوبی این کشورها کاخی ساخته شد که امروزه در محمودیه محل قرار دارد که در میان ساکنان اطراف به قصر شوم شهرت یافت.

اما داستان این کاخ شوم چه بود؟ گفته می شود «حاجی میرزا آغاسی» صدراعظم محمدشاه قاجار تصمیم گرفت برای این شاه قاجار کاخی تابستانی بسازد. او برای ساختن این کاخ به سرزمین های محمودی رفت که منطقه ای با آب و هوای بسیار مطبوع بود. با موافقت محمد شاه، ساخت این کاخ آغاز شد. اما ساخت کاخ هنوز به پایان نرسیده بود که حادثه تلخی برای محمد شاه رخ داد و کاخ نونوار او در میان مردم به قصری شوم شهرت یافت. زمانی ادامه می دهد: در مرحله پایانی ساخت کاخ، محمدشاه تصمیم گرفت در این کاخ زندگی کند. اما در اولین روزهای ورود محمدشاه به کاخ به بیماری نقرس مبتلا شد و شاه قاجار بر اثر این بیماری درگذشت. پس از مرگ محمدشاه چنان در میان مردم شهرت یافت که به خاطر همین کاخ بود که شاه قاجار بیمار شد و درگذشت».

بیشتر بخوانید  تامین مالی بیش از 17هزار و 500 مسکن محرومان و ایثارگران از سوی بانک ملی ایران

تاریخچه این کاخ شوم چگونه پاک شد؟

ماجرای این کاخ شوم به قدری در بین مردم رواج داشت که کاخ نونوار محمدشاه پس از مرگ او خالی ماند. آن قصر زیبا که مانند نگینی در میان درختان بلند اطرافش می درخشید، به حال خود رها شد تا مانند تمام ساختمان های متروکه، کم کم رو به زوال رفت. اما ماجرا به همین جا ختم نشد. داستان این کاخ شوم چنان در باور عمومی رسوخ کرد که پس از مرگ محمدشاه، زمین های این منطقه و کاخ متروکه وی فروخته شد. صاحب جدید این زمین ها اما چاره ای جز ساختن عمارتی جدید در دل این مناطق نداشت تا پس زمینه تاریک این کاخ را از بین ببرد و لقبی را که در میان عوام برای او انتخاب شده بود پاک کند. زمانی می گوید: «محمد رحیم خان علاءالدوله وزیر دربار ناصرالدین شاه زمین و قصر شوم آن را خرید. پس از او این زمین ها به پسرش «محمود علا میر» معروف به احتشام السلطنه تعلق گرفت و او بود که برای محو تاریخ این کاخ اقدام به ساخت عمارتی جدید در این سرزمین ها کرد. در اینجا کاخ محمودیه جای کاخ محمدیه را گرفت و اراضی این منطقه به محمودیه معروف شد.

آخرین آدرس کاخ ماجراجویی محمدیه کجاست؟

اگرچه امروز از ساختمان کصر محمدیه هیچ نشانی در محله محمودیه وجود ندارد، اما برای جستجوی آخرین آدرس های این کاخ باید سری به محله زعفرانیه بزنیم. اکنون بخشی از آبادی زعفرانیه در میان ساکنان قدیمی این آبادی به «محمدیه» معروف است. زمانی می گوید: امروز اگر به اسامی محله های شمال تهران روی نقشه نگاه کنیم، اثری از نام محمدیه نیست. اما جالب اینجاست که اهالی منطقه جنوبی محله زعفرانیه قسمت هایی از این آبادی را به نام محمدیه می شناسند. منطقه ای که از شرق و غرب به خیابان اعجازی و رودخانه ولانیاک محدود می شود و از شمال و جنوب به خیابان های اکبری و مقدس اردبیلی می رسد، در بین اهالی بخش جنوبی زعفرانیه به محله محمدیه معروف است. نامی که به نوعی به اراضی جنوب آبادی زعفرانیه و ماجرای کسر محمدیه اشاره دارد و تعداد کمی از ساکنان جدید این آبادی می دانند که این نام از کجا آمده است».

بیشتر بخوانید  مدارس تهران تعطیل شد (دوشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۲)


دیدگاهتان را بنویسید