متن ذکر جونسیا با ترجمه و آثار این ذکر
آنها به او ایمان آوردند، او قوم خود را نفرین کرد و خداوند به او وعده داد که عذاب خود را در مدت معینی برای آنها خواهد فرستاد. حضرت یونس شهر را ترک کرد ولی یکی از دوستانش در شهر ماند و مردم را از عذاب الهی ترساند و از آنان توبه کرد و کسانی که نشانه های عذاب موعود را دیدند از ترس عذاب توبه کردند و ناله کردند تا خداوند عذاب تو را از آنان برمی گرداند.حضرت یونس به امید نابودی مردم به شهر بازگشت و چون دید همه چیز عادی است و مردم مشغول کار خود هستند خشمگین شد و بدون اذن خدا شهر را ترک کرد و به سوی شهر رفت. دریا در یک کشتی
در راه، ماهی غول پیکری به کشتی حمله کرد و به خواست خداوند متعال حضرت یونس را بدون آسیب رساندن به او فرو برد. حضرت یونس وقتی به خود آمد، به اشتباه خود پی برد و با زاری و زاری به درگاه خداوند توبه کرد که توبه او در قرآن ذکر شود و بخشی از آیه به ذکر یونس معروف است که علما و عرفا صفات بی شماری را نقل می کنند. برای آن
قرآن می فرماید: «وَ أَنَّ الْنونُ خَضَبُونَ قَالَ أَهُمْ لا یَحْسَهُمْ فِی الظلَمَةِ أَنْ لا أَلَهُ الْأَنْکَ». (سوره انبیاء، آیه 87)
و ذوالنون (یونس) را (به یاد آورید) هنگامی که (از قوم خود) به خشم آمد. و او فکر می کرد که ما او را از دست نمی دهیم. (اما وقتی در دهان نهنگ فرو رفت) در آن تاریکی (غلیظ) فریاد زد: «(خدایا) معبودی جز تو نیست!» بهشت تو! من یکی از متخلفان بودم!
یاد یونسیه این است که بگوییم: «لا اله الا تو، منزهی تو، من ظالم نیستم».
اعمال و برکات ذکر یونسیه
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: آیا شما را از دعایی خبر دهم که در مضیقه بخوانید و آسوده شوید؟ اصحاب گفتند: آری یا رسول الله. پیامبر فرمود: دعای یونس که طعمه ماهی شد: معبودی جز تو نیست، منزهی تو، من ظالمانم.
همچنین فرمودند: هر مسلمان مسلمانی که این دعا را بخواند، اگر از آن بیماری شفا پیدا نکند و بمیرد، ثواب شهادت خواهد داشت و اگر شفا یابد، شفا یابد و تمام گناهانش آمرزیده شود.
امام صادق علیه السلام فرمود: تعجب می کنم که غمگین چرا این دعا را نمی خواند، لا اله الا عطا، سبحانک انی کنت من ذالمین، زیرا بعد از آن خداوند می فرماید: «فستبجنا لا و نجینه من الغم و کذلک». ننجی المؤمنین»؛ ما او را اجابت کردیم و او را از اندوه نجات دادیم و چنین مؤمنانی را نجات می دهیم.
مرحوم قلینی میگوید: مردی از خراسان بین مکه و مدینه در ربذه با امام صادق (علیهالسلام) ملاقات کرد و عرض کرد: ببخشید هنوز بچهدار نشدم، چه کنم؟
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: وقتی به وطن برگشتی و همسرت را خواستی، آیه را تا سه آیه مطالعه کن و انشاءالله سه آیه بگو.
زیرا این ذکر به معنای بدرود هیچ عارضه ای در آن وجود ندارد. دیدن برزخ مؤثر است.
برای تقویت روح و قلب و برای آیات بسیار خوب است و برای رفع حجاب و نورانیت مؤثر است و استجابت دعا و نجات مؤمنان از خداوند شامل گوینده می شود.
اگر در قسمت دین مرطوب خاطرنشان شد که جمله پرمعنای ننجی المومنین نشان می دهد که آنچه برای یونس اتفاق افتاده یک جمله خصوصی نبوده است، بلکه با حفظ سلسله مراتب جنبه عمومی و جهانی دارد، بسیاری از حوادث تلخ و مشکلات سخت و فاجعه بار به وجود آمده است. گناهان ما اینها تازیانه هایی است برای بیدار کردن ارواح خفته یا کوره ای برای پالایش فلز روح انسان، هرگاه انسان به سه نکته زیر توجه کند که یونس به آن توجه کرده است نجات و رهایی او حتمی است:
1. تطهیر و تطهیر خداوند از هر عیب و ظلم و هر شبهه ای در ذات پاک او.
2. توجه به حقیقت توحید و لا اله و پشتوانه ای جز الله.
3. اعتراف به گناه
در دارالمنثور حدیثی از پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم نقل شده است که فرمود: یکی از نامهای خدا که هر که او را به آن بخواند اجابت می شود و هرگاه بپرسد. برای چیزی با آن، آن را به او می دهد، دعای یونس. شخصی گفت: ای رسول خدا، آیا او مختص یونس بوده است یا شامل امت اسلام نیز بوده است. فرمود: هم در رابطه با یونس و هم همه مؤمنان، وقتی خدا را به آن می خوانند. آیا کلام خدا را در قرآن نشنیده ای؟ به همین دلیل است که هر کس چنین دعایی بجا آورد، خداوند ضمانت اجابت آن را داده است.
ذکر یونسیا در کلام عرفا
مرحوم حاج میرزا جواد آقا ملکی تبریزی (ره) می نویسد: استادی بزرگوار، عارف، کارآمد و کامل داشتم (فکر کنید ماخوند ملحسنکلی همدانی) که مانندش را ندیدم. پرسیدم آیا آموزش موثر است؟
پاسخ داد: برای این کار، هر شبانه روز به سجده طولانی ادامه داده و یک بار ذکر لا اله الا انتا سبحنک انی کنت من الظلمین نیست.
این ذکر را انسان در حالی که خود را در زندان طبیعت و در غل و زنجیر این رذیله می بیند بگوید و اعتراف کند که خدایا مرا در دام این رذیله ها نینداختی و اجازه ندادی ظلم کنم. و من فقط به خودم ظلم کردم
اصرار در ذکر یونسیه
عالم بزرگوار حاج میرزا جواد ملکی تبریزی می فرماید: شب و روز یونسیه را ترک نکنید، هر چه بیشتر باشد، اثرش بیشتر است. حداقل چهارصد بار است، من کارهای زیادی دیده ام، خودم آن را تجربه کرده ام و چند نفر ادعا می کنند که آن را تجربه کرده اند.
ذکر بعد از نماز مغرب و عشا در عصر جمعه
امام صادق علیه السلام دعای امام محمد باقر علیه السلام و امام زین العابدین علیه السلام را خواند. من حسین را دارم ابن علی (علیه السلام) و آن پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) آن را از امیرالمؤمنین (علیه السلام) و آن پیامبر (صلی الله علیه و آله) از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) و آن حضرت (صلی الله علیه و آله) از جبرئیل – صلوات الله علیه و آله – گرفته است. و او را درود بفرست – و جبرئیل نیز از خدای تعالی گرفت، از شفای همه دردمندان و گرفتاران خبر داد، یعنی در غروب جمعه بعد از نماز مغرب و عشا بگوید: نیست. خدا اما جلال تقصیر من نیست. خدایا معبودی جز تو نیست تو زیبا و منزه از هر بدی و عیب هستی. من به خودم ظلم کردم
تکرار ذکر در سجده طولانی
آیت الله امینی را می فرمایند: شب و روز سجده طولانی بکن و تا می توانی و با حضور قلبت این ذکر را تکرار کن: لا اله الا انت سبحنک انی کونت من ظلمین. ادامه این سجده طولانی تجربه شده و نتایج خوبی به همراه دارد.
پایان دادن به ذکر یونسیه
ختم های این ذکر شریف بسته به سفارش استاد و توانایی سالک، اما به تعداد، «400»، «700»، «1001»، «3000»، «4000» و «7000» خوانده می شود. 400 برای همه است. همچنین در شب بعد از نماز عشا تا هر وقت شب در سجده مفید است.
مرحوم آخوند ملا حسنکلی همدانی: تا می توانید، هر قدر که می توانید; این ذکر را بگو.
مرحوم شیخ محمد بهاری در تذکرة المتکین می فرماید: سالک این ذکر را در بین کار خود بخواند. حضرت استاد از قول مرحوم سید هاشم حداد نقل کردند که ذکر یونسیه برای خودسازی و خداشناسی مؤثر است و خود ایشان به ذکر یونسیه مشغول بودند.
وقتی پرسیدم چه ذکری برای نورانیت دل و رفع حجاب در اوقات فراغت مثل پیاده روی و نشستن خوب است؟
گفت: به یاد یونس.
وی گفت: عدد 3000 به بعد برای «مریدانی که مراحل و منازل را طی کرده اند» کامل است. مدتها در نجف این ذکر 3000 مرتبه در سجده خوانده می شد. بسیاری از بزرگان نقل کرده اند که این ختم در سجده 400 مرتبه به ویژه در بین نماز مغرب و عشا یا قبل از اذان صبح یا در بین سحر برای برکات معنوی خوانده می شود و این یکی از ختم هایی است که معلمان معمولاً به آن می پردازند. دانش آموزان خود را در آغاز سفر خود توصیه می کنند
البته باید توجه داشت که این ختم توبه واقعی است، اگر خالصانه برای خدا انجام شود، تأثیر بسزایی در پیشرفت انسان دارد.
امام صادق (علیه السلام) فرمود: در تعجبم از کسى که غمگین باشد، ولى از این قول روى برنگرداند، زیرا خداى تعالى فرمود: «و نجینه من الغم و کذلک ناجى المؤمنین». یعنی ما او را به خاطر این کلمه یونس نبی را از اندوه نجات دادیم و بدین ترتیب مؤمنان را نجات دادیم.
وقتی از مرحوم آیت الله کشمیری پرسیدند کدام یک از عبادات برای سالک بهتر است؟ فرمود: سجده ای که ذکر یونسیه در آن ذکر شده بهترین است. و فرمودند: ذکر جنسیه موجب پیوند با ارواح و باز شدن چشم برزخ می شود. این ذکر مقدس در رفع غم و اندوه تأثیر بسیار عجیبی دارد.
ختم چهل روز (عجيب و تعجب) ذكر جونسيه است كه مرحوم كشمر رضي الله عنه فرمودند:
اول: عامل (خاتم کننده) نه با زبان بلکه با تمام وجود به وحدانیت خداوند معتقد باشد.
ثانیاً: با علم اندکی که دارد عنوان همه آنها یگانگی و بی نظیر بودن خداوند در تمام صفات مثبت و معافیت او از همه صفات سلبی است. توجه کامل به وجود بی نظیر خداوند و این که فاعل بداند خداوند در همه حال ناظر اعمال اوست.
همانطور که وقتی با یک نفر صحبت می کنید، تمام توجه خود را به او معطوف کرده اید و در اینجا نیز باید نگرش مشابهی داشته باشید. اما وقتی این ذکر را می گویید با منبع هستی صحبت می کنید.
حسرت گذشتگان سرشار از ایجاز و ناسپاسی است، زیرا این ذکر از نظر بزرگان علم نوعی توبه به درگاه حق تعالی است. نباید تنها به معنای آیه اکتفا کرد، بلکه به رابطه آیه با خود نیز توجه کرد. نکته این است که در قسمت اول آیه که گواهی بر یگانگی و یگانگی خداوند است، باید به عظمت خداوند در دنیا توجه شود. نظم و هماهنگی در زمین و سیارات و ستارگان و خورشید یا حیات در زمین و دریاها و سایر نشانه های عظمت حق تعالی. و در قسمت بعد گناهان مرتکب و کوتاهی ها و ناسپاسی ها از جمله کفر به نعمت یا انجام ندادن حسنات و … را ذکر می کند.
و مقصود این نیست که همه این مطالب را هر بار بخوانیم، بلکه هر یک از این دو قسمت را انتخاب کنیم که در آن لحظات شما را به پیامبر نزدیکتر کند; بیشتر اوقات، هر دو معنا در نظر گرفته می شود. زمان مناسب بعد از عشاء (حدود ده ساعت به بعد) است و علت آن قبلاً ذکر شد.
روش ختم ذکر جونسیه
در مورد تعداد این تکمیل باید از 400 شروع شود و به تدریج افزایش یابد.
مرحوم استاد علامه طباطبایی با بیان اینکه مرحوم قاضی (استاد مرحوم عارف عظیم و تابع آیت الله حاج سید علی قاضی تبریزی) اولین سفارشی را که فرمودند این بود که یونسی بخوانند می فرمایند: «لا اله الا تو سبحانک. و شما از ستمکاران هستید» (آیه 87، سوره انبیاء) که در سال در زمان معینی می توان او را به سجده خواند.
آیا لازم نیست مردم برای اعتلا بخشی از شبانه روز را به نماز بگذرانند؟ اما نتایج عظیمی مانند (حوالی برزخ، ارتباط با عالم ملکوت و تعقیب عالم ارواح، نورانیت قلب، زدودن لکه های سیاه گناه از روح انسان و بسیاری موارد دیگر))) نتیجه این اقدام نزد علما، اساتید و بزرگان ارزشمند است. امام بکیر (علیه السلام) می فرماید: یونس سه روز در شکم ماهی ماند و در تاریکی سه گانه (ظلمات شکم ماهی، تاریکی بدن ماهی) فریاد زد. شب، تاریکی دریا) و فرمود: لا اله الا تو مبارکه کنتو منا الظلمین (آیه 87، سوره انبیاء) سپس خداوند دعای او را مستجاب کرد و ماهی خود را بر او افکند.