مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

ذکر و دعای طلوع و غروب خورشید

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


فرهنگ و هنر: پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در روایات و احادیث بهترین و مجرب ترین دعاها را برای طلوع و غروب خورشید برای شادی و برآورده شدن حاجات توصیه کرده است.

نماز خواندن در هنگام طلوع و غروب آفتاب همیشه مستحب است زیرا در طول روز لحظات خاصی برای برآورده شدن حاجات و تقرب به خداوند متعال وجود دارد. اگر با نماز طلوع و غروب آفتاب بیشتر آشنا شویم از فضیلت این لحظات بهره مند می شویم.

توجه داشته باشید که در هنگام طلوع و غروب خورشید، دعاها و ذکرهای فراوانی از پیامبر صلی الله علیه و آله و ائمه دامن علیهم السلام و همچنین تشویق ها و تشویق های بی شمار به این دو زمان را هم در آیات و هم در اخبار حفظ کنید .

دستور پیامبر به یاد و دعا برای طلوع و غروب خورشید

اول: احادیث قدیم را امام صادق (علیه السلام) نقل کرده است. بر هر مسلمانی واجب و لازم است که این دعا را ده مرتبه قبل از طلوع و ده مرتبه قبل از غروب آفتاب بخواند:

و प प र ug و प ug و प ug و प ug و प ug و प ug و प ug و प ug و प ug و प र ug و प र ug و प ug و प र ug ो प स iche بله ो प प र ug ो ् प ो ् ो प पे प स je Je ् प

لایق پرستش نیست جز خدای یگانه، او بی همتاست و کثرت ندارد، او فرمانروای هستی است و ستایش تنها آراسته اوست.

بیشتر بخوانید  سرقتی عجیب از جواهر فروشی توسط سارق معلول! +فیلم

زنده می کند و می میرد و می میرد و زنده می کند و او مرد زنده ای است که هرگز نمی میرد، خیر تنها در دست اوست و بر هر کاری تواناست.

و در برخی از احادیث آمده است که اگر این نماز ترک شود، باید وضو گرفت.

ثانیاً: پیامبر در روایات صحیح نیز می فرماید: قبل از طلوع و غروب آفتاب ده مرتبه بگو:

از شیاطین به خدای شنوا و دانا پناه می برم و به خدا پناه می برم تا حضور داشته باشند. همانا خداوند شنوا و داناست.

از وسوسه های پنهان شیطان به خدای شنوا پناه می برم، از جماعت شیاطین به خدای شنوا و دانا پناه می برم.

سوم: از آن حضرت روایت شده است: چه مانعی دارد که هر صبح و شام سه مرتبه این دعا را بخوانی.

اللَّهُمَّ مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ ثَبِّتْ قَلْبِی عَلَی دِینِکَ وَ لا تُزِغْ قَلْبِی بَعْدَ إِذْ هَدَیْتَنِی وَ هَبْ لِی مِنْ لَدُنْکَ رَحْمَةً إِنَّکَ أَنْتَ الْوَهَّابُ وَ أَجِرْنِی مِنَ النَّارِ بِرَحْمَتِکَ اللَّهُمَّ امْدُدْ لِی فِی عُمْرِی وَ أَوْسِعْ عَلَیَّ فِی رِزْقِی وَ انْشُرْ عَلَیَّ رَحْمَتَکَ وَ إِنْ کُنْتُ عِنْدَکَ فِی أُمِّ کتاب بد است پس مرا خوشحال کن که آنچه را که می خواهی پاک می کنی و تثبیت می کنی و مادر کتاب داری.

خداوندا، دگرگون کننده دلها و بینشها، قلبم را بر ایمانت متمرکز کن و پس از آنکه مرا هدایت کردی، گمراه مکن و از جانب خود به من رحم فرما که تو غفورترینی و با رحمت خود مرا از آتش پناه ده.

دعای طلوع و غروب خورشید

خدایا عمرم را زیاد کن و روزگارم را طولانی کن و به من رحم کن و اگر در کتاب قضا و قدر با تو هستم خوشحالم کن زیرا آنچه را که می خواهی پاک می کنی و آنچه می خواهی ثبت می کنی و کتاب سرنوشت در دستان شماست

چهارم: از آن حضرت روایت شده است: هر صبح و هر شام این دعا را بخوان:

بیشتر بخوانید  بانک سپه به مسئولیت خطیر ادغام خود «مفتخر» شده است

الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی یَفْعَلُ مَا یَشَاءُ وَ لا یَفْعَلُ مَا یَشَاءُ غَیْرُهُ الْحَمْدُ لِلَّهِ کَمَا یُحِبُّ اللَّهُ أَنْ یُحْمَدَ الْحَمْدُ لِلَّهِ کَمَا هُوَ أَهْلُهُ اللَّهُمَّ أَدْخِلْنِی فِی کُلِّ خَیْرٍ أَدْخَلْتَ فِیهِ مُحَمَّدا وَ آلَ مُحَمَّدٍ وَ أَخْرِجْنِی مِنْ کُلِّ شَرٍّ أَخْرَجْتَ مِنْهُ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ صَلَّی اللَّهُ عَلَی مُحَمَّدٍ و آل محمد
خدا را شکر می کنم که می تواند آنچه را که می خواهد انجام دهد و نمی تواند آنچه را که می خواهد انجام دهد. مرا به هر خیری که در آن محمّد و آل محمّد آورده ای، هدایت کن و از هر دعای بدی در روزهای هفته ای که محمد و آل محمد را از آن دور کردی، دورم کن. درود خدا بر محمد و آل محمد باد.

پنجم: هر صبح و شام ده مرتبه بگو:

سبحان الله و شکر الله و لا اله الا الله و الله اکبر. .
خداوند پاک و زیباست و جلال از آن خداست و جز خدای یگانه شایسته پرستش نیست و خداوند قابل توصیف نیست.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *