شش سال از اجرای برجام می گذرد ، توافقی که در 14 ژوئیه 2005 بین ایران و کشورهای 1 + 5 با عنوان “برنامه جامع اقدام مشترک” منعقد شد و به بحران غیرضروری و ساختگی یک دهه علیه ایران در سطح بین المللی پایان داد.
در همان زمان ، توافق بر سر این برنامه جامع یک اقدام مشترک برای شروع کار و اجرای این توافق نامه هفت خانه بود که پذیرش آن با روی کار آمدن دونالد ترامپ در آمریکا غیرممکن بود.
دونالد ترامپ ، رئیس جمهور وقت آمریکا ، طی دو سال نخست ریاست خود ، به طرق مختلف سعی در جلوگیری از اجرای این توافق داشت و سرانجام در 18 مه 2018 ، علیرغم مخالفت صریح متحدان اروپایی خود ، رسماً از این توافق نامه چند جانبه خارج شد. چین و روسیه بیرون آمدند. اگرچه جامعه بین الملل از خروج ایالات متحده از برجام و در مجامع و نهادهای بین المللی حمایت نکرد ، اما اقدامات و موانع ایالات متحده با مخالفت روبرو شد ، اما روز بعد از خروج برجام از برجام دیگر راضی نبود.
در سال 2020 ، دونالد ترامپ نتوانست برای دومین بار به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده انتخاب شود و جو بایدن ، معاون اول رئیس جمهور باراک اوباما و حامی مذاکرات هسته ای آمریکا در مذاکرات ایران و 1 + 5 جایگزین وی شد.
مذاکرات برای بازگشت به شورای امنیت سازمان ملل و احیای توافق نامه ، اما با وجود چندین دور در وین و کشورهایی که به توافق اولیه رسیدند ، هنوز مشخص نیست و به نظر می رسد تحولات سیاسی و انتخاباتی در آمریکا و ایران هیچ تاثیری در مذاکرات نداشته باشد. فرآیند. او نبود.
مهدی ذاکریان ، استاد دانشگاه و کارشناس حقوقی و سیاسی ، در مصاحبه با ایسنا ، برجام و وضعیت فعلی آن در ایران و کشورهای 1 + 5 و همچنین در سطح بین المللی ، موانع و چالش های اجرای آن را در شش سال گذشته بررسی کرد. . چشم انداز اجرای آینده آن مورد بحث قرار گرفته است.
وی با اشاره به نگاه انقلاب اسلامی به نظام بین الملل ، بر سیاست “نه شرقی و نه غربی” تأکید کرد و گفت: طبیعتاً با این رویکرد ، غرب و ایالات متحده به همراه اتحاد جماهیر شوروی ، موافقت خارجی را تأیید نکردند. سیاست و کل ایران. “آمریكا و متحدانش به ایران اجازه قدرت دادن نداده اند و حتی اگر یك عمل غیرقانونی مثل عراق به ایران حمله كند ، آنها از اقدامات صدام علیه ایران حمایت می كنند. در همین راستا دیدیم كه همه كشورها به طور متحد از صدام علیه ایران حمایت كرده اند. .
ذاکریان گفت: اما به دلیل رهبری امام خمینی (ره) و چهره کاریزماتیک و محبوبیت وی در بین مردم و قربانیان ، ایران توانسته است از خاک خود دفاع کند و این دوره را به هر قیمتی پشت سر بگذارد ، اما امام خمینی (ره) عبرت است. “آنها همچنین دریافتند که تصویب قطعنامه شورای امنیت که از ساختار شرق و غرب تشکیل شده بود ضروری بود و این در زمان حیات امام اتفاق افتاد. تصویب قطعنامه توسط ایران در آن زمان به این معنی است که ما باید تا آنجا که ممکن است با جهان گفتگو و عمل کنیم. این درس امام (ره) را بعضی از معماران انقلاب فهمیده بودند و بعضی از آنها هنوز نمی فهمیدند یا نمی خواهند بفهمند.
وی معتقد است: “بنابراین ، دو نقطه نظر در ایران به جای همکاری در تقابل ظاهر شده است. یک دیدگاه تعامل و همکاری با جهان است ، و یک هدف جستجوی تعارض با جهان است. باقی ماندن در جای خود ، با تکیه بر قدرت و موقعیت درونی دیدگاه شبه مائوئیستی ، که مبتنی بر دیدگاه کمونیستی ، انزوای درون و دیدگاه مائوئیست است ، در حالی که اولین دیدگاه ، با تکیه بر درهای باز به جهان ، شبیه چون است دیدگاه لای مبنی بر اینکه باید با دنیا بود. تابع. این دو دیدگاه در تاریخ 2 ژوئن 1976 توسط ادبیات آقای خاتمی رد شد و این دیدگاه ، مبتنی بر گفتگوی تمدن ها ، الگوی سیاست خارجی جمهوری اسلامی را در متن روابط بین الملل ارتقا داد. در همان زمان ، این دیدگاه مبتنی بر تعامل و گفتگو با جهان در انتخابات 1992 و 1996 مورد تایید مردم قرار گرفت و به دنبال آن از سرگیری مذاکرات هسته ای و در نهایت تصویب شورای امنیت سازمان ملل متحد آغاز شد.
این استاد دانشگاه ادامه داد: علاوه بر این ، پس از جنگ تحمیلی بین ایران و عراق ؛ دو چشم انداز ایران در جهان شکل گرفت. یک دیدگاه این بود که آنها گفتند ایران در منطقه و جهان یک شرکت کننده یاغی و شرور است و ما باید آن را از بین ببریم و آنها آن را در تئوری “تغییر رژیم” گنجاندند و دیگر این که امکان همکاری و گفتگو وجود دارد با ایران و سیستمی که او در ایران است ، او به کار خود ادامه داد و این دیدگاه مورد حمایت اروپاییان ، ژاپن ، چین و روسیه قرار گرفت و اولین دیدگاه را بوش پدر و پسرش ترامپ ، عربستان سعودی بن سلمان و اسرائیل دنبال کردند. .
وی با اشاره به روی کار آمدن دولت یازدهم و تلاش برای دنبال کردن رویکردی متفاوت در پیگیری حقوق هسته ای ایران گفت: آنچه اتفاق افتاد این بود که یک وزیر خارجه در ایران انتخاب شد که هوشمند بود و بر تعاملات ، روابط و روابط مسلط بود. قانون بین المللی. آقای ظریف به دنبال پیوند دادن رویكرد “تغییر رژیم” ایران به توسعه داخلی آمریكا و دیدگاه دوم است كه معتقد به تعامل با ایران است و از طرف دیگر مقامات دولتی را به این باور وا داشته است كه اگر دیدگاه دوم درباره ما دیگران که به دنبال تغییر رژیم در ایران هستند ، ناگزیر از آن پیروی خواهند کرد ، و این همان جایی است که کلمه “Kadhoda” متولد شد ، یعنی هر منبع دشمنی با ایران باید ابتدا باشد. مخرب و این رویکرد روی میز آمد و مردم به آن رأی دادند این رویکرد ، با الگوی گفتگوی تمدن ها ، وضعیتی را نشان می دهد که در آن ایران به طور کلی به عنوان یک بازیگر مهم در سیستم بین المللی پذیرفته می شود.
ذاکریان اضافه کرد: “عوامل تعامل با جهان در دولت یازدهم که صدای مردم و تأیید مقامات عالی کشور را داشتند ، در مذاکرات هسته ای حرفه آنها حفظ کلیه حقوق غنی سازی ، پیشرفت هسته ای ، بلند کردن تحریم و تعامل با جهان. “از سوی دیگر ، ایران آماده پاسخگویی و تضمین نگرانیهای گروه تغییر رژیم ایران و متحدانش و همچنین کسانی است که به گفتگو با ایران اعتقاد داشتند. این تضمین نظارت بر انرژی هسته ای بین المللی بر هسته ای ایران بود. فعالیت های سطح اجرای پروتکل الحاقی و فراتر از آن. وزیر امور خارجه ایران پیش بینی لازم را داشت تا جایی که در طی روند مذاکره و شورای امنیت سازمان ملل اظهار داشت که تمام کارهایی که توسط ایران انجام می شود تحت قالب تعهد انجام نمی شود دائمی ، زیرا پس از مدتی همکاری ، اعتماد بین طرفین حاصل خواهد شد ، و دیگر لازم نیست دوربین و مانیتور نصب کنید ، اما در مورد مسائلی مانند غنی سازی و سلاح های معمولی برنامه ریزی شده است و سپس یک دوره 5 ساله و هشت ساله سال ، و غیره ، نظارت و محدودیت در سلاح های معمولی و هسته ای.
این کارشناس روابط بین الملل گفت: با این رویکرد ، بسیاری از دشمنان جدی ایران و بسیاری از تجار صاحب قدرت در داخل ایران جمع شدند و رسوایی با دو گروه از مخالفان خارجی و داخلی از بام زمین افتاد و البته صدای او شنیده می شد توسط همه اما ما از ابتدا دیدیم که برخی افراد ، از اسرائیل گرفته تا امارات و عربستان سعودی و برخی در روزنامه ها و جناح های سیاسی ، حتی گاهی اوقات رعایت قانون و نظرات امام و رهبری را زیر سوال می برند و در خارج از کشور بزرگ اقدام می کنند سیاست. این ممکن است مانند حمله به سفارت عربستان در ایران باشد ، و برخی در دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی ، مشاوران اصلاحات دولت و غیره وجود داشتند ، که با استدلال های ظاهراً دانشگاهی اما انگیزه ها و دیدگاه های سیاسی داخلی بر اساس حسادت و رقابت. و به دنبال کلمات عجیب و ناآشنا. آنها در مورد برجام صحبت کردند و در ضمن آنچه قربانی شد منافع ملی ایران بود.
ذاکریان گفت: برجام یک پدیده مقدس نیست ، اما منافع و نتایج توافق می تواند برای مردم ایران مقدس باشد. با اعلام توافق بین ایران و 1 + 5 ، سرمایه گذاری در نفت و گاز ، مسکن ، اتومبیل و موارد دیگر. آنها کلیدی بودند ، اما با توجیه سه گروه مخالف برجام ، از بسیاری از موانع جلوگیری شده و اجرای برجام به تأخیر افتاد تا اینکه گروه تغییر رژیم و دشمن با ایران در ایالات متحده به قدرت برسد. وی به یکی از رادیکال ترین و پوپولیست ترین جمهوری خواهان در ایالات متحده تبدیل شد. مردی که از هیچ منطقی پیروی نمی کرد. نمی توانیم بگوییم ترامپ فقط با ایران مشکل دارد ، او با بسیاری از کشورها و توافق نامه ها مشکل داشت و مانع آنها شد. البته من معتقدم اگر ما در ایران بین گروه های سیاسی مختلف وحدت و اتحاد داشتیم ، می توانستیم از برجام حمایت کنیم ، همانطور که مکزیک از NAFTA حمایت کرد و با ایالات متحده به توافق رسید. اما در ایران نیروهای داخلی و خارجی دست به دست هم داده اند تا وی به هیچ وجه یا بدترین حالت اعدام نشود.
وی ادامه داد: به یاد دارم وقتی ترامپ از برجام خارج شد ، مخالفت های داخلی برجام گفتند که برجام باید به آتش کشیده شود و این توافق دیگر مثمر ثمر نیست ، این به معنای سوزاندن منافع ملی ایران است. آنچه اسرائیل و ترامپ مدتها به دنبال آن بودند. اما سیاست صبر استراتژیک شرایط را معکوس کرد و وضعیتی که می توانست به ضرر ایران باشد به ضرر ایالات متحده بود. ایالات متحده خواستار قطعنامه ای علیه ایران در شورای امنیت شد ، اما همه کشورها درخواست آمریکا را محکوم کردند و خروج آن از شورای امنیت را رد کردند. نیکی هیلی ، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد ، خواستار قطعنامه ای در مورد نقض حقوق بشر در ایران شد ، اما طرفین اجازه طرح این موضوع را ندادند و برای استفاده از اسنپ بک بهانه ای به جایی نرفتند. ناموفق ترین پیش نویس قطعنامه که فقط توسط ایالات متحده و جمهوری دومنیکن رأی داده شده و برای اولین بار در تاریخ سازمان ملل از زمان جنگ جهانی دوم در قرن بیستم و بیست و یکم است. بنابراین ، ایران کاری برای منزوی کردن ایالات متحده انجام داده است و همین سیاست خارجی دقیق ایران است که باعث شده ترامپ و پمپئو ، که 12 شرط برای مذاکره با ایران تعیین کرده اند ، بگویند ما هیچ شرطی نداریم ، فقط بیایید صحبت کنیم و به یک نتیجه بهتر برسیم توافق از من جنگیدن. با این حال گروهی در داخل بر طبل تنش و تقابل می کوبند تا دیگران را که هنوز تحت برجام ترامپ حمایت می کنند ، هدایت کنند.
وی گفت: “در طی شش سالی که برجام اجرا شد ، علی رغم عزیمت ترامپ ، توافق همچنان م workedثر بود ، در حالی که سناریو می توانست متفاوت باشد.” همه قطعنامه های شورای امنیت علیه ایران لغو شده و هیچ یک از تحریم های ترامپ قانونی نبوده و باید لغو شود ، به طوری که اگرچه دو گروه مخالف در داخل و خارج اجازه ندادند که منافع وی با منافع ملی ایران گره بخورد ، اما برجام نیز به همین منوال بود. بسیار زیاد و به درستی ترسیم شده است ، که اجازه نمی دهد ضرر و زیان او مربوط به منافع او باشد ، یعنی. تحریم های شورای امنیت برمی گردد ، درگیری هایی بوجود می آید و مردم ایران در جهان تنها می مانند.
ذاکریان گفت: اکنون زمان چیدن میوه برجام به نفع ملت ایران است. اکنون که ایالات متحده و جهان آماده اجرای این توافق نامه هستند ، ایالات متحده باید بپذیرد که عزیمت ترامپ اشتباه بوده است و این بسیار مهم است و باید مورد استفاده قرار گیرد.
وی تأکید کرد که “چه روحانی و چه رئیس جمهور از مزایا و ثمرات این توافق بهره مند شوند ، این علاقه متعلق به ملت ایران است ، نه منافع حزبی و سیاسی. پیروزی ملت ایران پس از سختی ها و مقاومت بسیار زیاد است.”
انتهای پیام