مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

دی ام تی (DMT) چیست و چه عوارضی دارد؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



آشنایی با ماده مخدر دی ام تی و عوارض مصرف آن


دی ام تی (ان ان دی متیل تریپتامین) ماده مخدری تریپتامین هالوژنیک است که به طور طبیعی در بسیاری از گیاهان و حیوانات یافت می شود. این ماده مخدر به دلیل خاصیت روان گردانی شدیدی که دارد به نام “مولکول روح” هم شناخته می شود.


اگرچه ماده مخدر دم ام تی کمتر از مواد توهم زای دیگر مثل ال اس دی یا قارچ جادویی (مجیک ماشروم) شناخته شده است توهم های مختصر اما شدید دیداری و شنیداری به وجود می آورد. DMT یک ماده خود کنترلی در ایالات متحده است؛ یعنی تولید، خرید، داشتن یا توزیع ماده مخدر مورد نظر قانونی است. این ماده احتمال زیادی برای سوء مصرف دارد، به هیچ نوع کاربرد پزشکی شناخته نشده و فاقد معیار امنیت پذیرفته شده برای استفاده دارویی است.


دی ام تی هیچ استفاده دارویی تایید شده ای در ایالات متحده ندارد اما می تواند با برنامه ریزی توسط محققان با مجوز لازم از اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا مورد بررسی قرار گیرد. با وجود غیر قانونی بودن آن در آمریکا، دی ام تی در بعضی مراسم های مذهبی و برای اهدافی مثل “هشیاری” یا به دست آوردن بینش روحی استفاده می شود.


حقایقی درباره ماده مخدر دم ام تی


  • دی ام تی هزاران سال است به عنوان دارو استفاده می شود.

  • استفاده از ماده مخدر به عنوان بخشی از مراسم های شمانیک (شمن‌باوران معتقدند که به‌وسیله تماس با ارواح می‌توان بیماری و رنج افراد را تشخیص داد و درمان کرد) در آمریکای جنوبی رایج است.

  • این ماده مخدر دارای عوارض قوی توهم زایی است.

  • دی ام تی به دلیل طبیعتی که دارد به نام “مولکول روح” شناخته می شود.


روش های مصرف DMT


دی ام تی پودر سفید بلور مانندی است که از گیاهان خاصی در مکزیکو، آمریکای جنوبی و گیاهانی مثل پسیکتریا ویریدیس و روح تاک که در قسمت هایی از آسیا وجود دارد تهیه می شود. این ماده به روش های زیر مصرف می شود:


  • دود کردن یا کشیدن با پایپ

  • مصرف خوراکی دم کرده آن مثل آیاهو اسکا

  • استنشاق یا تزریق آن در مواردی نادر


عصاره شیمیایی ریشه DMT شبیه به داروی ضد میگرن سوماتریپتان است و شبیه به یک آگونیست غیر انتخابی در بیشتر یا همه گیرنده های سروتونین به خصوص سرتونین 5-Ht2a عمل می کند. سروتونین یک فرا رسان عصبی است که تاثیر زیادی بر بیشتر سلول های مغز ما دارد. شواهدی وجود دارد که دی ام تی تولید درون زایی دارد به عبارت دیگر به طور طبیعی در بدن به خصوص در غده کاجی و مغز تولید می شود.


ماده مخدر DMT

دم کرده گیاه آیاهو اسکا


مدت زمان تاثیر دی ام تی


دوز دی ام تی برای کشیدن چیزی بین 30 تا 150 میلی گرم (mg) است و تاثیر آغازین آن می تواند فوری احساس شود. تاثیرات آن به تدریج کم می شود و برای 3 تا 5 دقیقه ثابت است و به تدریج بعد از 30 تا 45 از بین می رود.

دوز دی ام تی برای دم کردن بین 35 تا 75 میلی گرم است. تاثیرات آن بعد از 30 تا 45 دقیقه شروع می شود بعد از 2 تا 3 ساعت از اثر آن کم می شود و 4 تا 6 ساعت طول می کشد تا اثرات آن کاملا رفع شود.


نام های دیگر DMT


  • دیمیتری

  • سفر تاجر (businessman’s trip)

  • تاجر استثنایی

  • فانتزی

  • جنون 45 دقیقه ای


تاریخچه مصرف دی ام تی


استفاده از DMT به هزاران سال گذشته بر می گردد و اغلب با رسوم مذهبی یا تشریفاتی در ارتباط است. جزء فعال این ماده مخدر آیاهو اسکا یک چای سنتی آمریکای جنوبی است. دی ام تی به شکل قاچاق برای تاثیرات روان گردانی و توهم زایی آن استفاده می شود. “بینش درونی” یکی از اثرات گزارش شده این ماده مخدر است.


بیشتر مصرف کنندگان دی ام تی تا به حال سابقه مصرف مواد توهم زا را داشته اند و از آنجایی که مصرف مواد توهم زا غیر قانونی است مصرف کنندگان اغلب ماده مورد نظر را از اینترنت تهیه می کنند. تحقیقی انجام شده از بررسی جهانی مواد مخدر در سال 2016 گزارش داده است 2.24 درصد افراد در 12 ماه گذشته دی ام تی مصرف می کنند. دی ام تی در بین کمترین مواد مخدر استفاده شده بود و از آن کمتر کراتوم و مدافینیل است.


عوارض جانبی DMT


از اثرات DMT روان گردانی آن با توهمات دیداری و شنیداری، سرخوشی و تغییر در درک فضا، جسم و زمان است. بسیاری از مصرف کنندگان دی ام تی از یک تجربه عمیق تغییر دهنده زندگی مثل دیدن عوالم دیگر، صحبت کردن با بیگانه هایی به نام اِلف های دی ام تی یا الف های ماشین (الف ها موجوداتی افسانه ای هستند) و تغییرات کامل در درک هویت و واقعیت می گویند.


مصرف این ماده مخدر توهمات کوتاه دیداری و شنیداری ایجاد می کند که مصرف کنندگان این توهمات را با عباراتی مثل واقعیتی دیگر، دنیایی دیگر یا تجربه نزدیک به مرگ توصیف می کنند. در مقایسه با دیگر مواد روان گردان مثل ال اس دی، کتامین و مجیک ماشروم، مصرف کنندگان تفننی DMT عوارض جانبی آن را در کمترین حد ممکن می دانند. عوارض جانبی دی ام تی شامل موارد زیر می شود:


افزایش ضربان قلب

افزایش فشار خون

درد یا تنگی قفسه سینه

بزرگ شدن غیر معمول مردمک چشم

حرکت سریع و ریتمیک چشم

سرگیجه

مصرف دی ام تی به صورت خوراکی می تواند باعث حالت تهوع، استفراغ و اسهال شود.


مصرف دی ام تی بسته به ویژگی ها مصرف کننده می تواند هیجان یا ترسی شدید به همراه داشته باشد. این تجربه می تواند تا حدی اثر گذار باشد که مصرف کنندگان در پردازش و تطبیق دادن دنیای بعد از مصرف مواد با زندگی واقعی مشکل داشته باشند. عوارض جانبی دی ام تی برای مغز ممکن است تا چند روز یا چند هفته بعد از هضم مواد باقی بماند.


خطرات مصرف دوز بالای دی ام تی


ماده مخدر DMT از لحاظ ساختاری به فرارسان های عصبی سروتونین مربوط است و به همین دلیل بیماری به نام سندروم سروتونین اختلالی مرگ آور است که می تواند دلیل استفاده از این ماده مخدر باشد. افرادی که داروهای ضد افسردگی مصرف می کنند بیشترین افراد مستعد ابتلا به این سندروم هستند. سندروم سروتونین وقتی پیش می آید که بدن مقدار اضافه ای سروتونین انباشته کند. این شرایط اغلب دلیل مصرف ترکیب مختلفی از مواد مخدر مختلف است.


سروتونین بیش از حد در بدن می تواند منجر به علائمی مثل موارد زیر شود:


خطرات مصرف دوز بالاتر DMT


  • تشنج

  • ایست قلبی یا تنفسی

  • کما

  • توهم

  • نقص در حافظه

  • ناراحتی فیزیکی مثل تغییرات خطرناک در فشار خون، ضربان قلب، تنفس و دمای بدن

  • ناراحتی روانی چشمگیر مثل احساس وحشت و هراس شدید، ترس، اضطراب، پارانویا، آسیب ناپذیری، قدرت و تهاجم


دی ام تی می تواند عوارض بدی برای مصرف کنندگانی داشته باشد که قبلا تجربه مشکلات روانی یا بیماری های ذهنی مثل اسکیزوفرنی داشته اند. به دلیل محدود بودن تحقیقات در این زمینه، DMT به وابستگی جسمی یا اعتیاد آور بودن شناخته شده نیست اگر چه مصرف کنندگانی که مرتب از این ماده مخدر استفاده می کنند ممکن است اشتیاق روحی روانی به مصرف این ماده مخدر داشته باشند.


ظاهرا مصرف DMT باعث ایجاد تحمل بدن نسبت به دارو نمی‌شود. اگرچه دی ام تی ماده ای اعتیاد آور به حساب نمی آید اما خطرات متعددی برای سلامت دارد؛ این ماده می تواند توهمات هراس آور ایجاد کند و ممکن است منجر به ایجاد وابستگی روحی روانی در فرد شود.


آزمایش DMT


DMT خیلی سریع با واکنش های درونی بدن سوزانده می شود. آنالیز معمول خون یا ادرار که روی معمول ترین مواد توهم زا انجام می شود فقط مدت کوتاهی بعد از استفاده از خود اثر به جا می گذارد. تایید این نتایج خیلی مشکل است. به همین دلیل دی ام تی تست نمی شود و بنابراین در آزمایشات استاندارد سوء مصرف مواد برای انجام مراحل قانونی، استخدام و اهداف درمانی شناسایی نمی شوند.


DMT ممکن است در یک آزمایش ویژه در آزمایشگاه در ادرار و فولیکول مو شناسایی شود. ماده ای مشکوک هم می تواند برای تشخیص احتمالی دی ام تی آزمایش شود.


بیشتر بخوانید:


اثرات مصرف ماده مخدر فلاکا (جوکر) چیست؟


آشنایی با ماده مخدر جوینت ( ماده توهم زای ماری جوانا ) و عوارض مصرف آن


ماده مخدر دستمال چیست؟


عوارض خطرناک مواد مخدر کروکودیل


دانستنی مواد مخدر همراه علائم نوجوانان مشکوک به اعتیاد


بیشتر بخوانید  بیماری اوریون چه علتی دارد؟
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *