مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

دیگ بخار چیست و چه کاربردی دارد

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



آنچه دیگران می خوانند:

بخار آب تولید شده توسط این دستگاه در سیستم لوله کشی برای کاربردهای مختلف در صنایع مختلف استفاده می شود. این سیستم گرمایش کارآمد باید به درستی نگهداری شود، در غیر این صورت می تواند خطرناک باشد. برای جلوگیری از خوردگی دیگ ها باید به طور مداوم عملکرد و وضعیت دستگاه بررسی شود. در این مقاله در مورد اجزاء و کاربرد دیگ بخار توضیح خواهیم داد.

دیگ بخار اجزای آن چیست؟

ساختار فلزی دیگ از اجزایی مانند پوسته، کوره، صفحات لوله، لوله های دودکش، پایه، شاسی و اتصالات تشکیل شده است. زره یا بدنه یک استوانه فولادی با ضخامت های مختلف است که با فرآیند نورد و جوشکاری تهیه می شود. کوره یک استوانه فولادی است که به موازات بدنه یا پوسته قرار می گیرد. صفحات لوله در دو طرف استوانه فولادی قرار می گیرند. لوله های دودکش نیز به صورت موازی در داخل سیلندر فولادی بدنه قرار می گیرند و باعث آتش سوزی و عبور دود می شوند. تجهیزات بر روی دیگ قرار گرفته و تعمیر و نگهداری آن به کمک پایه، شاسی و یراق آلات انجام می شود.

بویلرها چگونه کار می کنند؟

این دستگاه با ذخیره آب در مخزن دیگ کار می کند. آب داخل مخزن به اندازه کافی گرم می شود تا با استفاده از سوخت هایی مانند گاز طبیعی، زغال سنگ، گازوئیل و برق به بخار آب تبدیل شود. بخار آب در یک مخزن گنبدی شکل جمع می شود و با عبور از شیر به لوله می رسد و به لوله می رسد. تا زمانی که مشعل روشن است، بخار آب در لوله ها حرکت می کند و با خاموش شدن مشعل، بخار دوباره به آب تبدیل می شود. دیگ بخار آب گرم و بخار مورد نیاز برای گرمایش تجاری و خانگی را تامین می کند. همچنین انرژی مورد نیاز برای راه اندازی توربین ها برای تولید برق را فراهم می کند. به طور کلی پول مزایای زیادی دارد. بخار به دلیل گرمای نهان خود گرمای زیادی تولید می کند. توزیع و انتقال آسان و قابل اندازه گیری است. بخار ارزانتر از سایر منابع انرژی از جمله برق است. به طور کلی راندمان دیگ ها بالاست.

بیشتر بخوانید  توافق در دسترس است؛ آمریکا شروط جدید نگذارد

آشنایی با مهمترین کاربردهای دیگ بخار

دیگ 1 تن یکی از مهمترین و پرکاربردترین دستگاه های صنعتی در صنایع خاص مانند صنایع غذایی، صنایع دارویی، صنایع کاغذ، صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، صنایع نساجی، صنایع لاستیک، فرآوری بتن، طیور و دام، خشکشویی، بخار می باشد. صنعت. سونا، صنعت بسته بندی، صنعت مورد استفاده در تولید چرم، صنایع قند و شکر و غیره.


  • کاربرد در صنایع غذایی

دیگ 1 تن

وجود بخار در تولید مواد غذایی بسیار ضروری است. بخار در خط تولید لبنیات و مواد غذایی آماده و همچنین برای ضدعفونی، پاستوریزاسیون، تامین رطوبت و گرما استفاده می شود. نباید تصور کرد که بخار آب فقط برای استفاده در کارخانه های مواد غذایی استفاده می شود. اما استفاده از بخار بیش از این موارد در صنایع کشاورزی برای تولید مواد غذایی مانند شکر، شکر، قارچ و … است. به طور کلی می توان آبگرمکن را به عنوان یکی از وسایل اساسی در صنایع غذایی معرفی کرد.


  • کاربرد در صنعت داروسازی

صنعت دیگری که از بخار برای تولید محصولات خود استفاده می کند، صنعت داروسازی است. دیگ برای تولید داروهای مختلف مانند پماد، قرص و عملیات خشک کردن استفاده می شود. در واقع دیگ بخار یک وسیله گرمایشی پرکاربرد در صنعت داروسازی است.


  • کاربرد در صنعت کاغذ

صنعت کاغذ یکی از صنایع شناخته شده ای است که در آن کاغذهای مختلفی مانند کاغذ دیواری، کاغذ اداری، کاغذ کتاب و … تولید می شود. همانطور که می دانید برای تولید انواع کاغذ در کارخانه ابتدا خمیر کاغذ تهیه می شود. برای تهیه خمیر در مرحله اول، تنه درختان را ریز خرد کرده و با مواد شیمیایی مخلوط می کنند. ترکیب چوب و مواد شیمیایی باعث ایجاد الیاف سلولزی یا سلولزی می شود. در مرحله بعد، پس از انجام فرآیندهای مختلف و با استفاده از تجهیزات مخصوص، سلولز را باید پرس کرده و به ورق کاغذ تبدیل کرد. دیگ بخار در فرآیند تولید کاغذ در مرحله تولید آزمایشی استفاده می شود و گرمای لازم برای این فاز را تامین می کند. همچنین ورق های کاغذ را ضد عفونی و خشک می کند. مزیت دیگر استفاده از دیگ در کارخانه های کاغذسازی این است که علاوه بر تامین گرمای مورد نیاز برای تولید خمیر کاغذ، برق مورد نیاز کارخانه را نیز تامین می کند.


  • کاربرد در صنایع شیمیایی

یک برنامه دیگر دیگ بخار کاربرد این دستگاه در صنایع شیمیایی می باشد. در تولید پلیمر، پلاستیک، ظروف یکبار مصرف و …. گرمای زیادی می گیرد و این گرما با دیگ به دست می آید.


  • در هتل ها و رستوران ها برای تمیز کردن سطوح استفاده می شود

یکی دیگر از کاربردهای مهم دیگ در هتل ها و رستوران ها برای نظافت سطوح می باشد. با توجه به اینکه دمای بخار آب بسیار بالاست و می تواند به سرعت تبخیر شود، گزینه مناسبی برای پاکسازی سطوح رستوران ها و هتل ها از چربی و سایر آلودگی ها می باشد. در اکثر هتل ها و رستوران ها این دستگاه وظیفه نظافت و نظافت سطوح مختلف را بر عهده دارد.


  • کاربرد در صنعت نوشیدنی

در تولید نوشیدنی ها از دیگ های بخار برای تامین گرما و حرارت لازم استفاده می شود. یکی دیگر از کاربردهای این دستگاه در صنعت انواع نوشیدنی ها در ماشین های شستشو و نظافت می باشد. با توجه به حساسیت بالای تولید نوشیدنی های بهداشتی، بخار تولید شده توسط دیگ ها علاوه بر شستشو و نظافت دستگاه قابل ضدعفونی می باشد.

کارواش بخار

کارواش بخار نیز زیرمجموعه دیگ های بخار است زیرا بخار تولید شده می تواند به عنوان یک شوینده بسیار قوی در صنعت خودروسازی استفاده شود. کارواش بخار همانطور که از نامش پیداست از بخار برای شستشوی ماشین استفاده می کند. امروز استفاده کنید کارواش نانو بخار این روش بسیار محبوب شده است زیرا مردم می خواهند از این روش در شستشوی ماشین استفاده کنند. برای خرید کارواش بخار می توانید با کارشناسان آذر استیل فن آوران مکاتبه کنید

خرید دیگ بخار در فروشگاه اینترنتی آذر استیل فن آوران زاگرس

آبگرمکن 2 تنبرای خرید دیگ های باکیفیت می توانید به وب سایت گروه صنعتی آذر استیل فناوری های زاگرس با آدرس اینترنتی http://zagrosboiler.com مراجعه نمایید. بیش از دو دهه از تشکیل این گروه می گذرد. محصولات این گروه شامل دیگ های عمودی، آب گرم و آب گرم، روغن داغ، فیلتر شنی، هواگیر، هاردنر، تجهیزات استخر، سونای بخار، سونای خشک، جکوزی، طراحی و اجرای تاسیسات در مراکز آموزشی، نظامی، بیمارستانی، مجتمع های تجاری مجتمع های مسکونی هستند.

***

این مطلب یک گزارش است و پایگاه خبری شمانیوز صحت یا عدم صحت مطلب فوق را تایید نمی کند و مسئولیت قانونی آن ربطی به شمانیوز ندارد.


بیشتر بخوانید  قیمت‌های عجیب و حتی نزدیک به رایگان پرواز تهران به مقصد کیش!+ تصویر
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *