دیپلماسی فناوری برای جمهوری اسلامی مسئله ای جدی است



به گزارش خبرنگار دانشگاه و آموزش و پرورش ایرنا ، سورنا ستاری روز چهارشنبه در اولین کنفرانس پیش نویس چشم انداز جمهوری اسلامی ایران 1450 که به صورت آنلاین برگزار شد ، با اشاره به اینکه یکی از مباحث مهم مورد بحث در این رویداد نوآوری است ، افزود: : یکی از مشکلات کشور و دولت در هشت سال گذشته توسعه نوآوری ها است ، زیرا اگر این امر در کشور محقق نشود ، تا سال 1450 اتفاق خاصی نخواهد افتاد.

وی اظهار داشت: طی هشت سال گذشته شاهد تغییراتی در فناوری کشور بوده ایم ، اما اساس همه این تغییرات نوآوری است ، نوآوری یکی از بزرگترین مواهب خداوند به مردم است.

ستاری با اشاره به اینکه نوآوری در واقع یک تفاوت جدی بین مردم و ایمان است ، افزود: نوآوری ذهن وحشی انسان است که آن را به سمت توسعه سوق می دهد و اکنون شاهد تحولات فناوری هستیم که در پنج سال گذشته نتوانسته ایم انجام دهیم. “پیش بینی آنچه در 50 سال آینده اتفاق خواهد افتاد ، که بعید به نظر می رسد بتوان پیشرفت های فناوری را پیش بینی کرد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور ادامه داد: شاید بتوانیم یک سری اظهارات کلی در مورد پیش بینی 50 سال آینده برای چشم انداز کشور ارائه دهیم ، اما آنچه باعث پیشرفت افراد می شود نوآوری است.

وی در توصیف تاریخچه ساخت هواپیما و شکست آرزوی انسان گفت: “در اوایل قرن بیستم ، همه دولت ها در ساخت هواپیما سرمایه گذاری کردند و ایالات متحده به عنوان کشوری با سرمایه و علم خاص خود این کار را انجام داد” ، سرانجام یک رویا توسط دو برادر دوچرخه سوار برآورده شد.

بیشتر بخوانید  شرایط ویژه برای ترخیص خودروها و موتورسیکلت های توقیفی

ستاری گفت: “هنوز در مورد مریخ بودن بحث است که چرا اکنون در مریخ هستیم. زیرا این نوآوری است که بسیاری از فناوری ها را برای تحقق این امر سوق می دهد.

وی گفت: “در آن زمان ، دولت آمریكا در تلاش برای ساخت هواپیما نبود ، اما شركتها در آن كشور در حال پیشرفت هستند. اگر ایالات متحده امروز كشور قدرتمندی قلمداد می شود ، به دلیل شركتهای آنها مانند اپل ، مایكروسافت و فیس بوك است. اتفاق می افتد

رئیس بنیاد ملی نخبگان یادآور شد: “متأسفانه طی هشت سال مشاهده کردیم که اجرای ایده ها در کشور بسیار دشوار است. وجود یک ساختار دولت بوروکراتیک کاملاً مبتنی بر نفت و یک دولت قوی از نظر بزرگ این ایده ها در چند سال گذشته وجود داشته است.

ستاری گفت: نوآوری چیزی نیست که با قانون سازگار باشد ، ما برای آنچه اکنون اتفاق می افتد قوانین را می نویسیم اما آنچه در آینده اتفاق می افتد را نمی توان در قانون نوشت. کدام یک از کارهای زیر را می توان در استارتاپ ها و نوآوری هایی که به کار می روند ، یافت؟

وی گفت: “تمام قوانین و مقررات توسط دولت ها نوشته شده است.” نمی توان نوآوری را از یک کارمند دولت انتظار داشت که می خواهد فرزندان ما در دولت کار کنند ، بزرگترین خیانت به فرزندان ما است ، اشتغال به معنای از بین بردن دانش ، اعتماد ، نوآوری و خلاقیت است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور افزود: علی رغم پیشرفت وحشتناک فناوری طی سالیان گذشته ، ما طی هشت سال گذشته شاهد این اتفاقات بوده ایم.

بیشتر بخوانید  نماینده زاهدان: با کمبود اکسیژن در استان روبرو هستیم - اخبار سیستان و بلوچستان - اخبار استانهای تسنیم

وی ادامه داد: ما باید به این فکر کنیم که چگونه نوآوری را عملی کنیم ، چگونه ساختار نفوذ در دولت باید اتفاق بیفتد ، این اصل اساسی است که باعث تغییر می شود.

یکی از اعضای کابینه گفت: ابتکار در ابتدای ورود اثبات شده و سپس قوانین و مقررات آن نوشته می شود و ما باید آن را بپذیریم. در حال حاضر شرکت هایی که در این مناطق تشکیل شده اند شروع شده اند. ما هم اکنون در پارک فناوری پردیس تهران بیش از 10 میلیارد تومان سرمایه گذاری مداوم داریم و اندازه این شرکت ها افزایش یافته است.

وی گفت: تعداد مالی این شرکت ها افزایش یافته است. همانطور که در جهان است.

ستاری با اشاره به اینکه این شرکت ها رشد کرده اند ، اظهار داشت: نحوه مدیریت ، حوادث رخ داده در اقتصاد کلان کشور توسط شرکت های فناوری ، محدودیت اختیارات ، فضایی که کشور در اختیار این شرکت ها قرار می دهد ، کمکی که نیاز است فراهم شود “این کشور با این فناوری به آرامی وارد خارج می شود ، همه چیز بحث جدی است.

با دیپلماسی فناوری ، نوع تعامل بین کشورها بسیار متفاوت می شود

وی اظهار داشت: دیپلماسی فناوری برای جمهوری اسلامی مسئله ای جدی است ، در حال حاضر خانه نوآوری و فناوری ایران توسط بخش خصوصی در چندین کشور تاسیس شده است و بر اساس این دیپلماسی ، نوع تعامل بسیار متفاوت است. “مسائل سیاسی آن با کشور ما ، بنابراین نفوذ فرهنگی و فناوری این کشور در سایر کشورها می تواند تصویری جدید از جمهوری اسلامی ایران ایجاد کند ، این یک مشکل جدی است که همه ما باید آن را برطرف کنیم.

بیشتر بخوانید  درخواست فوری پوتین از ابراهیم رئیسی +جزئیات

ستاری یادآور شد: ساختار دولت ، چه دولت و چه ساختار فكری مردم ، با نوآوری به صورت كاملاً سازمان یافته سروكار دارد و دست خودش نیست ، اما نوآوری نیز ساختاری است كه در مقابل ما قرار دارد ، هم اکنون نوآوری را کشور. یک مبارزه مداوم بین افرادی که می خواهند تغییر ایجاد کنند و نظامی که همه چیز را مطابق قانون و قوانین آن بسته است.

وی تأکید کرد: در این مبارزه کسی که نوآوری داشته باشد مطمئناً موفق خواهد شد ، اما برای رسیدن به آنچه که هست باید هزینه های زیادی بپردازد و در برابر حملات سالها مقاومت کند. نوآوری چیزی نیست که سه یا چهار سال طول بکشد و پایدار باشد ، اما حرکت می کند. فن آوری ها و تغییرات تکنولوژیکی شدید است و ما باید در مورد آنچه در آینده کشور اتفاق می افتد فکر کنیم.

ستاری گفت: اگر ما نوآوری داشته باشیم و جوانان بتوانند وظیفه خود را انجام دهند ، قطعاً در سالهای آینده در روند انتقال کشور اتفاقات خوبی رخ خواهد داد. ما می توانیم نوآوری خود را داشته باشیم و رهبر باشیم و نوآوری خود را به جهانیان تحمیل کنیم.

اولین کنفرانس چشم انداز جمهوری اسلامی ایران 1450 توسط کمیته چشم انداز دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام امروز و فردا برگزار می شود.

دیدگاهتان را بنویسید