مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

دیپلماسی اقتصادی اولین اولویت روابط خارجی کشور در دولت سیزدهم است – اخبار دیپلماتیک ایران – اخبار بین المللی تسنیم

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


طبق گزارش ها آژانس تسنیمافزایش روابط اقتصادی و گسترش دیپلماسی اقتصادی علاوه بر افزایش نفوذ منطقه ای ایران ، می تواند فشار اقتصادی در این کشور را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. برای رسیدن به این مرحله از دیپلماسی اقتصادی ، ما به یک وزارت خارجه نیاز داریم که اقتصاد و اهمیت آن را درک کند و راه های دیپلماسی اقتصادی را بداند.

معرفی

دیپلماسی اقتصادی ، به معنای تعیین اولویت های موضوعات اقتصادی در سیاست خارجی ، یکی از ابزارهای مهم برای دستیابی به اهداف بلند مدت رشد اقتصادی و توسعه کشورها است. تحریم های یک جانبه آمریکا و ظهور پیامدهای اقتصادی تحریم ها در ایران در سال های آخر دولت دوازدهم اهمیت دیپلماسی اقتصادی را برای مقامات برجسته کرده است. مشکلی که بیشتر جهش یافته است قیمت ارز (1) ظاهر می شود صندوق بین المللی پول اگرچه پیش بینی رشد 4 درصدی در مارس 2018 را دارد ، اما پیش بینی رشد منفی 1.5 درصدی را ادامه داد و پیش بینی خود را در ماه سپتامبر تغییر داد. رشد اقتصادی ایران در سال 2019 به 9.5 درصد منفی رسید (2). همزمان با ظهور اقتصاد ایران از رکود ، اجرای سیاست فاصله اجتماعی و رکود تولید در ایران از مارس 2017 تا مه 2016 ، همراه با اثرات جهانی رکود اقتصادی جهانی به دلیل تاج گذاری و افت قیمت نفت ، ضرورت منفی را به همراه داشت. رکود اقتصادی 6٪ در سال 2020. پیش بینی صندوق بین المللی پول (3) بود. اکنون ، با انتخاب دولت جدید ، انتخاب سازوکار مناسب برای غلبه بر رشد اقتصادی منفی و کاهش مشکلات اقتصادی مردم ، یکی از نیازهای اصلی در دستور کار وزارت امور خارجه جدید و آژانس های دخیل در روابط بین الملل ماست.

بیشتر بخوانید  خبر مهم 1401 داوطلبان چند ساله کنکور از تغییر حوزه امتحانی

راه های تقویت دیپلماسی اقتصادی

ایران با تکیه بر ویژگی های منحصر به فرد جغرافیایی ، فراوانی منابع طبیعی و نیروی کار جوان و تحصیل کرده ، در تلاش است تا با استفاده از ابزارهای سیاست خارجی طی سه تا چهار دهه گذشته ، از امکانات و ظرفیت داخلی خود برای همکاری اقتصادی جهانی نهایت استفاده را ببرد. متأسفانه عدم توجه به مشکلات اقتصاد سیاسی باعث شده است که این موضوع در اولویت دولتها قرار نگیرد. با توجه به توانمندی های جمهوری اسلامی ، دیپلماسی اقتصادی و ارائه یک برنامه جامع می تواند راهگشای ایران برای تأثیرات تحریم های اقتصادی و فشارهای اجتماعی ناشی از آن باشد. برای تقویت دیپلماسی اقتصادی ، بهتر است با شناخت توانایی های کشور شروع شود.

درایو حمل و نقل

تقویت راهروها و استفاده از آنها مهمترین گامی است که وی با کمترین قیمت به عنوان نقطه شروع دیپلماسی اقتصادی کشور به آن اشاره کرد. جمهوری اسلامی ایران از این مزیت برخوردار است که در کریدور شمالی جنوبی واقع شده است ، از طریق آن امکان تجارت محصولات بین اسکاندیناوی و هند وجود دارد که با اتصال منطقه اسکاندیناوی به روسیه و سپس با جمهوری اسلامی ایران و سرانجام به هند. یک راهرو مهم دیگر که می تواند از جمهوری اسلامی ایران عبور کند بخشی از پروژه جدید جاده ابریشم چین است که به ابتکار جاده کمربندی آسفالت شد. این طرح که دارای راهروهای مختلفی است ، هدف آن بهبود تجارت بین چین و سایر کشورها و کمک به بهبود زیرساخت های آنها است. علاوه بر این ، اتمام خطوط ریلی از شرق به غرب و از جنوب به شمال و ارتباط آنها با کشورهای همسایه این امکان را به جمهوری اسلامی ایران می دهد که علاوه بر تسهیل جابجایی کالا و مسافر در سراسر کشور ، از ظرفیت خود برای استفاده بین المللی استفاده کند. و تجارت منطقه ای. و فرصتی برای مبادله ارز برای کشور فراهم می کنند و رقبای کشور را ترغیب می کنند تا در این زمینه با ایران همکاری کنند (4).

بیشتر بخوانید  ملاقات نماینده ویژه سوئد در یمن با مشاور ارشد وزیر امور خارجه ایران - اخبار دیپلماتیک ایران - اخبار بین المللی تسنیم

سیاست همسایگی

از طرف دیگر جمهوری اسلامی ایران با 15 کشور مرز زمینی و دریایی مستقیم دارد و نزدیک به 25 کشور منطقه از جمله کشورهایی مانند چین ، هند و روسیه است. اما در بیشتر این کشورها جزو 10 شریک صادرات و واردات این کشورها نیست. روابط جمهوری اسلامی ایران با این کشورها در سالهای اخیر رو به زوال بوده و ایران نتوانسته است جایگاه خود را حفظ کند. تاج ، بی ثباتی در قوانین تجارت خارجی ، عدم برنامه ریزی تجارت خارجی به همراه تحریک وزارت خارجه به دیپلماسی اقتصادی پویا بیشترین است. دلایل وجود دارد که تجارت خارجی ایران را دچار مشکل می کند. از طرف دیگر ، ترکیه به عنوان رقیب ایران موفق شده است از انجمن های اقتصادی ، برنامه سازگار و جامع خود ، همراه با انعطاف پذیری وزارت امور خارجه و سفیران خود در راه اندازی محصولات ترکیه برای بهبود روابط تجاری خود با این کشورها استفاده کند. جایگاه ایران در کشورهای منطقه را بگیرد. روابط جمهوری اسلامی ایران با عراق و افغانستان ، دو مقصد اصلی صادراتی ایران ، آنطور که باید نبوده و پایین تر از تجارت این کشورها با کشوری مانند امارات متحده عربی است که موقعیت ایران ندارد. پیگیری جدی دیپلماسی همسایگی با کشورهای همسایه و حل مشکلات در بخشهای مختلف می تواند ظرفیت این بخش 100 میلیارد دلاری را به جای پیشرفت 20 میلیارد دلاری ایران باز کند. مسائل در این زمینه از مسائل حقوقی ، تسهیل شرایط تا رفع موانع صادرات و ارائه تسهیلات ترانزیت ، حل و فصل مسائل مربوط به توافق نامه های تجاری و موارد دیگر است.

بیشتر بخوانید  ایجاد بیش از 5000 فرصت شغلی برای مددجویان اجتماعی در خراسان رضوی

نتیجه

یک برنامه جامع دیپلماسی اقتصادی در هر کشور می تواند باعث افزایش سرمایه گذاری مستقیم خارجی ، افزایش تولید و افزایش قدرت و نفوذ منطقه ای در منطقه شود. با توجه به وضعیت اقتصادی کشور ، به نظر می رسد اولویت اصلی وزارت امور خارجه ، بانک مرکزی ، وزارت صمت ، وزارت اقتصاد ، انرژی و جهاد کشاورزی در دولت بعدی برای کاهش اثرات بحران های اقتصادی این است که به طور جدی توجه کنید و به دیپلماسی اقتصادی توجه نهادی کنید. و آنها دارای مسائلی مانند ترانزیت هستند ، از جمله راهروهایی به شمال و جنوب و شرق به غرب. افزایش روابط اقتصادی و گسترش دیپلماسی اقتصادی علاوه بر افزایش نفوذ منطقه ای ایران ، می تواند فشار اقتصادی در این کشور را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. از نظر اداری و سازمانی ، انتخاب افراد با چنین تجربه و تجربه ای ، به عنوان مثال در راس وزارت امور خارجه ، می تواند اولویت را به موضوع دیپلماسی اقتصادی و ایجاد بازارهای جدید برای تجارت خارجی (به دنبال رشد تولید و ارتقا) بدهد. ) در معاملات. ایران اینترنشنال برای کمک برای رسیدن به این مرحله از دیپلماسی اقتصادی ، ما به یک وزارت خارجه نیاز داریم که اقتصاد و اهمیت آن را درک کند و راه های دیپلماسی اقتصادی را بداند.

منابع:

  1. https://en.irna.ir/news/83834006/CBI- رد می کند- IMF- پیش بینی-برای-اقتصاد-ایران
  2. https://www.imf.org/en/Countries/IRN
  3. https://csr.ir/fa/news/1365/
  4. https://tpo.ir/countries

نویسنده: مناره بازار عماد اصلانی ، پژوهشگر سیاست خارجی ، موسسه مطالعات استراتژیک

انتهای پیام /

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *