دیدار رئیس کمیته مذاکره کننده ایران با همتای روس خود



به گزارش سلام نو به نقل از برنا، دیدار دوجانبه علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات هسته ای در وین و میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در این مذاکرات برگزار شد.

بیست و ششمین روز از مذاکرات تحریم ها در وین با دیدار باقری کنیا و انریکه مورا، هماهنگ کننده کمیسیون مشترک آغاز شد.

حفاری ها روز چهارشنبه با نمایندگان همه کشورهای شرکت کننده در مذاکرات در قالب نشست های دوجانبه و چندجانبه دیدار کردند و ناظران می گویند که این می تواند نشانه ای از رسیدن مذاکرات به مرحله حساسی باشد.

استفان کلمنت، سفیر اتحادیه اروپا در وین که سفیر سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین است، پیشتر در توییتر نوشت: «تیم اتحادیه اروپا در حال آماده شدن برای جلسات امروز است که در قالب‌های مختلف در جریان مذاکرات در وین برگزار می‌شود».

همزمان، جلسات مطالعاتی پایه در موضوعات مختلف از صبح پنجشنبه آغاز شد. این نشست ها بر اساس توافقی است که در آخرین نشست کمیسیون مشترک شورای امنیت سازمان ملل متحد به دست آمد که طی آن نمایندگان کشورهای شرکت کننده بر اولویت رفع موضوع لغو تحریم های غیرقانونی و سرکوبگرانه تاکید کردند.

هشتمین دور مذاکرات رفع تحریم ها در پنجم آذر 1400 آغاز شد و مذاکره کنندگان مشغول تبدیل ایده ها به کلمه و جمله بودند. راستی آزمایی لغو تحریم ها و ارائه تضمین هایی که ایران بر آن تاکید دارد دو موضوع مهم در روند مذاکرات وین است. مذاکره کنندگان اذعان دارند که مذاکرات پیشرفت کرده است و دستیابی به یک توافق خوب به تصمیمات سیاسی مشخص واشنگتن در مورد موضوعات باز و لغو تحریم ها بستگی دارد.

بیشتر بخوانید  4 فوت دیگر به دلیل بیماری کرونر قلب در کرمانشاه پس انداز کنید - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

در حالی که روسیه و چین از خواسته‌های منطقی جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات حمایت می‌کنند، گفته می‌شود غربی‌ها پای میز مذاکره مدام رویکرد خود را تغییر داده و خواستار بازنگری در پیشرفت‌های حاصل شده هستند. به گفته آشنایان فضای مذاکره این عادت بد طرف های غربی است که معمولا در میانه مذاکرات برای کسب امتیاز بیشتر سعی می کنند طرف مقابل را تحت فشار قرار دهند.

این روزها مذاکرات به رأس تصمیمات سخت سیاسی برای طرف های غربی رسیده است و لازم است با برداشتن گام های معنادار و عملی، تمایل معتبر خود را برای دستیابی به توافق نشان دهند. آنها باید به تجربه بدانند که اشتباه جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات نتیجه نمی دهد و ادامه مسیر دستیابی به توافق نهایی در انتظار اقدامات عملی آنهاست.

دیدگاهتان را بنویسید