مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

دو قرن وزیر خارجه ایران

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


اولین وزیر امور خارجه ایران در سال 1200 خورشیدی شروع به کار کرد. از آن زمان تاکنون 103 نفر این مسئولیت را در دولت های مختلف بر عهده گرفته اند. این وزارتخانه در دوره هایی با سرپرست اداره می شد.

وزیر امور خارجه ایران

شاید بتوان میرزا عبدالوهاب خان معتمدالدوله نشاط را اولین وزیر خارجه ایران نامید. وی به مدت دو سال از 1200 سال شمسی در زمان فتحعلی شاه قاجار این مسئولیت را بر عهده داشت.

دو قرن وزیر خارجه ایران

وزرای خارجه ایران

دومین و پنجمین وزیر امور خارجه (یا وزارتخانه های کشورهای خارجی) ایران میرزا ابوالحسن خان شیرازی ملقب به ایلچی کبیر بودند. گفته می شود که وی که از اعضای لژ ماسونی انگلستان بود، به مدت 35 سال حکمی از دولت وقت انگلیس دریافت کرد. ابوالحسن خان شیرازی نماینده ایران برای امضای عهدنامه گلستان با روسیه شاهنشاهی بود.

دو قرن وزیر خارجه ایران

میرزا نصرالله خان نائینی ملقب به مشیرالدوله آخرین وزیر امور خارجه قبل از تصویب مشروطه بود. وی در سال 1317 وزیر امور خارجه ایران شد و تا سال 1324 در این سمت بود.

دو قرن وزیر خارجه ایران

محمد مصدق در سال 1302 وزیر امور خارجه در کابینه مشیرالدوله بود و با انقراض سلسله قاجار مدتی را در حصر خانگی گذراند. سال ها بعد مصدق از سوی محمدرضا شاه پهلوی به نخست وزیری انتخاب شد و سرانجام در یک کودتای نظامی از قدرت خلع شد.

دو قرن وزیر خارجه ایران

محمدعلی فروغی دردشتی ملقب به ذکاء الملک در سال 1301 در کابینه مستوفی الممالک وزارت امور خارجه را بر عهده گرفت. در خرداد 1302 مجدداً به همین سمت در کابینه رضاخان انتخاب شد. فروغی همچنین مسئولیت وزارت دارایی، دادگستری و دیوان را در کابینه های مختلف بر عهده داشت. او همچنین اولین نخست وزیر محمدرضا شاه بود. (دوم از راست)

بیشتر بخوانید  استقبال ترک ها از محمود احمدی نژاد با ترانه ای از ابراهیم تاتلیس

دو قرن وزیر خارجه ایران

حسین فاطمی از سال 1331 تا 1332 مسئولیت وزارت امور خارجه در دولت محمد مصدق را بر عهده داشت. وی پس از کودتای 28 مرداد و سرنگونی دولت مصدق در 37 سالگی اعدام شد. محمد مصدق حسین فاطمی را بسیار دوست داشت. فاطمی قبل از اعدام در دو اقدام نافرجام فداییان اسلام و شعبان جعفری جان خود را از دست داد. (فاطمی در کنار مصدق)

دو قرن وزیر خارجه ایران

سپهبد فضل الله زاهدی که با کودتای 7 مرداد 1332 موفق به سرنگونی دولت مصدق شد، به جای حسین فاطمی وزیر امور خارجه شد. پسرش اردشیر زاهدی از سال 1345 تا 1350 وزیر امور خارجه ایران بود. (زاهدی در کنار کیسینجر)

دو قرن وزیر خارجه ایران

احمد میرفندرسکی آخرین وزیر امور خارجه در دولت محمدرضا پهلوی بود. وی در سال 1357 در دولت شاپور بختیار کمتر از دو ماه مسئولیت وزارت امور خارجه را بر عهده داشت. میرفندرسکی در سال 2003 در سن 86 سالگی در پاریس درگذشت. (عکس: شاپور بختیار در نشست خبری)

دو قرن وزیر خارجه ایران

کریم سنجانی اولین وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بود. او رهبر جبهه ملی بود و 55 روز در دولت مهدی بازرگان وزیر امور خارجه دولت موقت بود.

دو قرن وزیر خارجه ایران

ابراهیم یزدی از اعضای نهضت آزادی ایران پس از استعفای کریم سنجابی مسئولیت وزارت خارجه دولت موقت را برعهده داشت. اما در مدت کوتاهی همراه با سایر اعضای دولت موقت مهدی بازرگان استعفا داد.

دو قرن وزیر خارجه ایران

صادق قطب زاده سومین وزیر امور خارجه ایران پس از انقلاب بود. وی قبل از انقلاب از مشاوران آیت الله خمینی در پاریس بود اما پس از انقلاب در سال 61 به جرم توطئه اعدام شد.

بیشتر بخوانید  بیسکویت مجلسی فوری را در 10 دقیقه آماده کنید!

دو قرن وزیر خارجه ایران

میرحسین موسوی خامنه ای به عنوان چهارمین وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد. در سال 1360 در کابینه های رجایی، بهنار و مهدوی کنی این سمت را برعهده داشت. موسوی در دوران ریاست جمهوری علی خامنه ای به مدت هشت سال نخست وزیر بود.

دو قرن وزیر خارجه ایران

اما اکبر ولایتی را می توان خوش شانس ترین وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی تاکنون دانست. وی دکترای خود را در رشته اطفال از دانشگاه جانز هاپکینز دریافت کرد و از سال 1360 به مدت 16 سال در دولت های میرحسین موسوی و هاشمی رفسنجانی وزیر امور خارجه ایران بود.

دو قرن وزیر خارجه ایران

سید علینقی خرازی معروف به کمال خرازی ششمین وزیر امور خارجه ایران بود. وی دو دوره در دولت اول و دوم محمد خاتمی این سمت را برعهده داشت. خرازی دکترای خود را در رشته مدیریت آموزشی از دانشگاه هیوستون گرفت. وی در سال 1351 مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته علوم تربیتی دریافت کرد و پس از انقلاب ریاست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را بر عهده داشت.

دو قرن وزیر خارجه ایران

منوچهر متکی هفتیمان به عنوان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران منصوب شد. وی 5 سال در دولت اول و دوم محمود احمدی نژاد این مسئولیت را بر عهده داشت. او در حالی که در سنگال بود اخراج شد.

دو قرن وزیر خارجه ایران

علی اکبر صالحی دومین وزیر خارجه دولت محمود احمدی نژاد بود. او فارغ التحصیل رشته مهندسی هسته ای از دانشگاه MIT آمریکا است. صالحی با حکم دکتر حسن روحانی به سمت ریاست سازمان انرژی اتمی ایران منصوب شد. وی به مدت 8 سال در دولت محمد خاتمی نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی بود.

بیشتر بخوانید  بازیکنان ایرانی لیگ ستارگان قطر در فصل آینده کدامند ؟

دو قرن وزیر خارجه ایران

محمدجواد ظریف نهمین وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی و صد و سومین وزیر امور خارجه در تاریخ ایران است. آقای. ظریف مدرک کارشناسی خود را از سال 1355 در سانفرانسیسکو و فوق لیسانس خود را در رشته روابط بین الملل از دانشگاه دولتی سانفرانسیسکو دریافت کرد. پس از آن در دانشگاه دنور آمریکا مدرک کارشناسی ارشد و دکترا را در رشته مطالعات بین الملل گرفت.

دو قرن وزیر خارجه ایران

ظریف از سال 1355 تا 1367 در آمریکا تحصیل کرد. وی در دولت محمد خاتمی به عنوان سفیر ایران در سازمان ملل منصوب شد. حضور فعال او در فضای مجازی به ویژه فیسبوک و توییتر مورد توجه کاربران و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.

دو قرن وزیر خارجه ایران

ظریف در حاشیه شرکت حسن روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک با جان کری وزیر امور خارجه آمریکا دیدار کرد. این اولین دیدار رسمی وزرای خارجه دو کشور در حیات جمهوری اسلامی است.

دو قرن وزیر خارجه ایران

محمدجواد ظریف با ویلچر در نشست خبری نهایی مذاکرات هسته ای اخیر با نمایندگان شش کشور قدرتمند در ژنو حضور یافت.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *