دولت سیزدهم چگونه می تواند بازار مسکن را فعال کند؟



طی چهار دهه گذشته ، متناسب با رشد جمعیت ، شاهد عرضه مسکن در بازار مصرف بوده ایم و همین امر منجر به افزایش قیمت ها در این بازار شده است. عدم تأمین تقاضا در نتیجه رشد سریع جمعیت و مهاجرت به شهرهای بزرگ در دهه های اخیر به دلیل ثابت بودن میزان زمین و محدودیت های عرضه باعث افزایش مداوم قیمت مسکن شده و سرمایه گذاری در این منطقه را برای درآمدزایی از رشد مسکن منطقی می کند. و کم خطر به نظر می رسد

آنچه در سال های اخیر در کشور ساخته شده نیمی از آنچه که باید باشد است. حداقل 900000 واحد مسکونی باید سالانه در کشور ساخته شود ، در حالی که سالانه کمتر از نیمی از آنها در چند سال گذشته ساخته شده است.

تورم بالا یکی از مشکلات رو به رشد اقتصادی و اجتماعی در ایران است. روند ثابت تورم منجر به کاهش سطح رفاه و افزایش نابرابری می شود و مانع رشد اقتصادی می شود. تقارن عوامل مختلف ، از جمله کسری بودجه ، تا حدودی ناشی از تحریم های شدید تجاری و مالی ایالات متحده علیه ایران ، درآمد ناچیز نفت و هزینه های اقتصادی و اپیدمی کرونر ، می تواند به سیاست های پولی انبساطی منجر شود.

افزایش مکرر قیمت مسکن بین سال های 1997 و 1999 ، در حالی که متقاضیان مصرف کننده و همچنین سیاست گذاران مسکن احیای قدرت خرید مسکن اولیه در بازار املاک و مستغلات را با کمک یک سیستم مالی مناسب متوقف کردند ، بازار مسکن از نیمه دوم سال 1997 تغییر کرد . با تجربه.

در این دوره ، پارامترها و متغیرهای خارجی ، به ویژه تحولات سیاسی و اقتصادی ، بازار مسکن را تحت تأثیر قرار دادند. این پارامترها شامل خروج ایالات متحده از شورای امنیت سازمان ملل ، بازگشت اقتصاد به دوره عدم اطمینان و غیرقابل پیش بینی بودن ، جهش ناگهانی نرخ ارز به 30000 تن در سال 1999 و تورم 30 تا 40 درصد و منفی بودن اقتصاد است. رشد و التهاب در اقتصاد. طرف اشاره کرد. از سوی دیگر ، درآمد واقعی خانوار کاهش یافت و قیمت مسکن به شکل افزایش شدید از 60 به 90 درصد قیمت مسکن در کشور جهش کرد.

بیشتر بخوانید  تیکه تاریخی جناب خان به سیسمونی خریدن قالیباف از ترکیه

برخی از کارشناسان معتقدند که پس از 3 سال آشفته ، بازار مسکن وارد دوره جدیدی شده است. با نگاهی اجمالی به وضعیت بازار مسکن در بهار امسال ، با چهار رویداد روبرو خواهیم شد. تقاضا برای خرید به شدت کاهش یافته ، قیمت ها در سوابق فروش کاهش یافته ، تعداد فروشندگان افزایش یافته و قیمت نهایی تجارت اندکی کاهش یافته است. یکی از بازیگران اصلی بازار املاک و مستغلات در سال گذشته دلار بود که وقتی با شوک صعودی روبرو شد ، بازار مسکن را به شکل جهش قیمت تحت تأثیر قرار داد.

منحنی های نرخ ارز و قیمت مسکن در تهران در این دوره به خوبی تأثیر ماهانه ارزش املاک بر تغییرات ماهانه نرخ دلار را نشان می دهد. شاید در تاریخ نوسانات ارز در گذشته ، رابطه قیمت دلار و قیمت مسکن چندان محسوس نبود. تجربه گذشته نشان داده است که بازار مسکن همیشه تحت تأثیر م electionلفه انتخابات ریاست جمهوری بوده است. عموم مردم که در سال های اخیر سابقه بازی در املاک و مستغلات را دارند ، معتقدند که پس از انتخابات ریاست جمهوری هر دولتی ، با هر جهت سیاسی یا برنامه اقتصادی که به قدرت برسد ، شرایط بازار مسکن بر تنظیم قیمت ها و قیمت اسمی متمرکز است. کاهش …

با تأثیر دولت ابراهیم ریزی دو اتفاق می تواند رخ دهد. خوش بینی عمومی نسبت به آینده ، که انتظارات تورمی را ناکام گذاشته و دولت سیزدهم را نسبت به جهش در سه بازار سهام ، ارز و مسکن حساس تر می کند. نتیجه هر دو رویداد به نفع آرامش بازار املاک و مستغلات خواهد بود.

بیشتر بخوانید  روزگار مخلان امنیت جامعه را سخت، سخت، سخت خواهیم کرد

عامل دیگری که می تواند نقشی تعیین کننده در بازار آینده داشته باشد ، ظهور تقاضای مصرف کننده است. خریداران مصرف کننده گروهی از طیفهای فعال و غیرفعال در بازار املاک و مستغلات هستند که در حال حاضر در بازار حضور ندارند و غایب اصلی محسوب می شوند. بازیکن دیگر در این بازار برجام است. مذاکرات در مورد برجام طی سه ماه گذشته پیشرفت خوبی داشته و طرفین مذاکره به نتیجه آن خوش بین هستند. بازار مسکن به خوبی به این واقعه سیاسی واکنش نشان داد و قیمت ها کاهش یافت.

بازار مسکن در سالهای 1994-96 سابقه شکستهای مشابه داشت. امضای برجام تورم ماهانه مسکن را به صفر رساند و ثبات نسبی قیمت را در بخش املاک و مستغلات برقرار کرد. این تغییرات خارج از بازار مسکن به معنای تغییر ساکنین بازار مسکن و بهبود اوضاع است. کاهش انتظارات تورمی نه تنها قیمت مسکن ، بلکه قیمت سایر دارایی ها مانند زمین و کالاهای دیگر مانند مصالح ساختمانی را تحت تأثیر قرار می دهد.

کارشناسان می گویند تقاضای سرمایه برای آپارتمان ها در برخی مناطق خوب تا 50 درصد کاهش یافته است. از طرف دیگر ، شاهد افزایش تعداد فروشندگان بودیم. افت قیمت پیشنهادی نشانه تحلیل جدیدی از وضعیت عرضه است. بنابراین ، وضعیت فعلی در بازار مسکن ، تغییر به سمت تعدیل جدید را نشان می دهد.

اگر دولت ابراهیم ریزی می خواهد وارد بازار مسکن شود و برنامه ای برای آن داشته باشد ، باید طرحی برای بخش سرمایه گذاری در آن بازار ارائه دهد. به عبارت دیگر ، باید بسته های سرمایه گذاری را برای توسعه اجاره تدوین و طراحی کند تا ترکیبی از یارانه های دولت ، ساخت مسکن با سرمایه بخش خصوصی بتواند میزان افزایش قیمت ها و اجاره ها را در میان مدت کنترل کند. در حال حاضر ، تقاضای مصرف کننده به دلیل قیمت بسیار بالا به کمترین حد خود رسیده و با افزایش سقف وام و سایت به 500 میلیون تن ، گره کاری باز نمی شود.

بیشتر بخوانید  ترماه و خرین خبرهای کرونایی استانهای

درآمد خانوارهای متوسط ​​و فقیر بسیار کمتر از تخصیص 8 میلیون تن در ماه است. برخی از کارشناسان پیشنهاد می کنند. آنها می گویند دولت باید حداقل 100000 میلیارد حجم منابع بانکی برای این کار فراهم کند و آن را از محل آزادسازی سپرده های بانکی تأمین کند. دولت آینده باید با برنامه های حمایتی به سمت حذف قیمت زمین و پروانه های ساختمانی پیش رود تا بخشی از تقاضای مصرف کننده با قیمت 5 میلیون تن در متر مربع صاحب خانه شود. اگر دولت بتواند این مبلغ را وارد بازار مسکن کند و هزینه مسکن و مجوزها را حذف کند ، می تواند به راحتی 350 هزار واحد مسکونی در سال را به اولین خانه تک رقمی تحویل دهد.

* تحلیلگر اقتصادی

222322

دیدگاهتان را بنویسید