دولت سیزدهم؛ جناح های ترانسکتانیست یا خارج!



آقای رئیسی هنگام ثبت نام خود را کاندیدای مستقل خواند و پس از انتخابات تمام مبارزات خود را کنار گذاشت. سیستم جاران رئیسی در معرض مشارکت مردم و نخبگان در اعزام مدیران قرار گرفت و جلسه مشترکی را با وزرای فعلی برگزار کرد و ارائه راهکارهایی برای مقابله با ساختارهای فاسد قبل از روی کار آمدن دولت جدید. این رفتارها نشان می دهد که تشکیل دولت سیزدهم متفاوت خواهد بود و این ممکن است امید به بهبود اوضاع را افزایش دهد.

شاید در غیاب روند حزب در انتخابات ایران ، راهی دیگر وجود نداشته باشد. زیرا در کشورهای تحت حاکمیت دموکراتیک ، معمولاً درگیر شدن احزاب بالغ و فراگیر در مسابقات انتخاباتی به حزب پیروز رئیس جمهور تازه انتخاب شده کمک می کند تا کابینه تشکیل دهد و البته مسئولیت قانونی موفقیت یا عدم موفقیت دولت را بر عهده گرفته و مسئولیت آن را بر عهده دارد. متأسفانه ، ایران در رقابت سیاسی سیستم حزبی ندارد ، بنابراین راه های دیگری برای انتخاب رئیس جمهور وجود دارد. ابتدا اجازه دهید این انتظار را تکرار کنم که امیدواریم در دولت بعدی قوانین و مقررات تشکیل احزاب سیاسی بر اساس تجارب جهانی و معیارهای ایرانی اسلامی مورد بازنگری قرار گیرد تا بستر مناسبی برای بلوغ و از جمله ایجاد احزاب و احزاب. باید تهیه شود

در شرایط فعلی و در غیاب احزاب ، ادبیات سیاسی ایران معمولاً از کابینه “جناحی” یا “فرا جناحی” صحبت می کند. کابینه جناحی توسط افراد ، گروه ها و شبه احزاب برندگان تشکیل می شود. سازمان های کوچک و بزرگ با دیدگاه های مشترک اما سلیقه های مختلف تشکیل می شوند ، بنابراین رقابت درون جناحی در چنین جبهه هایی اجتناب ناپذیر است. بنابراین ، “کابینه جناحی” کابینه ای است که از الزامات چهره ها ، گروه ها و باندهای جبهه پیروز نشأت می گیرد که در نهایت به دلیل اختلافات در درون جناح منجر به تشکیل کابینه های غیرکارآمد می شود. گرفته نشده و مسئول اجرای آن نیست.
روشن است که جایگزینی رقابت جبهه های سیاسی با احزاب سیاسی “کابینه فراجناحی” دیگر معنایی ندارد ، زیرا در اصل جناح پیروز حضور هیچ جناح رقیبی را در قدرت تحمل نمی کند. به خصوص که رقابت سیاسی جناح ها در ایران بسیار شدید است. او آلوده به بی اخلاقی است ، که به رقابت سیاه و سفید ، درست و غلط تبدیل شده است. هر جناح رقیب کاملا تقلبی و سیاه محسوب می شود و جناح خودش صاف و سفید است! بنابراین ، “کابینه فرا جناحی” ، اگرچه در سخنان سیاستمداران بیان شده است ، او هرگز نبوده و نخواهد بود.
اکنون انتظار می رود که رئیس جمهور تازه انتخاب شده ، کابینه فرشامی را به طرق مختلف به فکر بیندازد ، فراتر از “کابینه جناحی” و “کابینه جناح خارج”. کابینه ای که با مقاومت در برابر خواسته ها و فشار جناح ها و مراکز قدرت سیاسی و رقیب خود تشکیل می شود. در این صورت می توان امیدوار بود که دولت سیزدهم بر اساس شایسته سالاری ، کارایی ، حرفه ای بودن و به دور از نیازهای عمومی کشور باشد.

بیشتر بخوانید  گام های بلند مگاموتور در افزایش ظرفیت تولید

واضح است که تشکیل چنین کابینه ای هزینه های زیادی را برای رئیس جمهور منتخب به دنبال خواهد داشت و رئیس جمهور باید آماده حمله و تخریب شاکی شود ، اما هرگز نباید از این سیاست درست عقب نشینی کند. از یک طرف ، کسانی که ادعا می کنند معمولاً سهمی می خواهند. آنها دولت نیستند ، در پشت صحنه فعال ترین چهره ها و گروه ها هستند!
شکی نیست که مهمترین مشکلی که دولت آینده با آن روبرو است ، مشکلات اقتصادی و معیشتی است ، بنابراین بهتر است تیم اقتصادی دولت ، فارغ از وابستگی سیاسی ، از اقتصاددانان برجسته و توانمندی تشکیل شود. و حتی بهتر است تیم اقتصادی دولت آینده متشکل از افرادی باشد که سابقه فعالیت سیاسی ندارند.
تشکیل کابینه ای قدرتمند و کارآمد ، توانمند و چند جز component در شرایطی که نیروهای سه کشور با هم هماهنگ هستند و با هم می توانند چشم انداز یک راه حل سریع را ایجاد کنند ، دور از نیاز مراکز قدرت ، ثروت و سیاست است. امیدوار کننده تر

دیدگاهتان را بنویسید