دولت افغانستان قول داده است که در بازسازی گمرکات اسلام کالا به تاجران آسیب نرساند



میرا جان سلیمان هل روز شنبه در مصاحبه اختصاصی با ایرنا افزود: “با توجه به تصمیم اخیر دولت افغانستان در استان هرات در مورد عقب نشینی مناطق از طالبان ، ما قبلاً نگرانی خود را به دولت ابراز کرده ایم.” اگر عملیات انجام شود در اسلام کالا اتفاق بیفتد ، نباید با آتش سوزی و خسارت به فروشندگان و رانندگان کامیون همراه باشد.

وی اظهار داشت: در گفت وگو با دولت تصمیم بر این شد كه دولت قبل از هر عملیات از طریق هر پیام معامله گران و تجار را در جریان معضل قرار دهد و امیدواریم عملیات دولت بدون درگیری ، آتش سوزی و خونریزی باشد.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک هرات و خراسان رضوی گفت: اگر دولت اقدام ویژه ای برای بازگرداندن آداب و رسوم اسلام کالا انجام نداد ، به منظور جلوگیری از خسارت و ضرر و زیان تجار و کامیون های منطقه بود.

سلیمان خیل گفت: “ما هیچ ارتباطی با طالبان نداریم ، بنابراین هیچ اطلاعاتی در مورد رفتار آنها در گمرک اسلام کالا نداریم ، اما طبق گزارشات ارائه شده توسط رانندگان و نمایندگان تجارت در منطقه اسلام کالا ، خدا را شکر ، طالبان مشکلی در منطقه ایجاد نمی کنند. “هرچند رفتارهای آینده طالبان در هرات قابل پیش بینی نیست ، بنابراین در گفتگو با بزرگان و بزرگان منطقه ، توافق کردیم که این کامیون شب در گمرک اسلام کالا متوقف نشود و تمام کامیون ها در طول روز به سمت هرات حرکت کنند.

وی به تعطیلی پنج روزه گذرگاه مرزی اسلام کالا – دوغارون در عید سعید قربان اشاره کرد و گفت: امروز شنبه پس از پنج روز تعطیلی ، ساعت 7:00 مرز دوباره بازگشایی شد و کامیون ها ایران را به مقصد افغانستان ترک کردند. و وسایل نقلیه خالی از اسلام خارج شدند. “این کار بدون هیچ مشکلی در خاک ایران انجام شد.

بیشتر بخوانید  چشم اندازهای شغلی روشن با طرح توسعه پایدار روستایی گچساران

سلیمان خیل گفت: در حال حاضر هیچ گونه تهدید و مشکل خاصی برای جابجایی کامیون ها و کالاهای تجاری در جاده اسلام کالا به هرات وجود ندارد ، البته اخباری درباره مین گذاری شده در این جاده در فضای مجازی منتشر می شود که نادرست است. “

وی افزود: از صبح امروز 47 کامیون از گمرک اسلام کالا عازم هرات شده اند و حدود 200 مسافر و نمایندگان بازرگانان بدون مشکل توانسته اند در این مسیر تردد کنند.

به گفته برخی منابع خبری در شهر هرات و همچنین گزارشگران محلی در کهسان و هوریان که اکنون تحت کنترل طالبان هستند ، احتمال درگیری بین نیروهای دولتی و طالبان در گوریان ، زند جان و کوهسال وجود دارد ، و همچنین آداب و رسوم. کالای اسلامی. در ساعات بعدی وجود دارد.

گفته می شود که طالبان برای جلوگیری از پیشروی نیروهای دولتی در شهر هوریان ، در جاده هرات – زنده جان – گوریان مین گذاری کرده اند ، اما اخبار محلی گزارش های ضد و نقیضی از بزرگراه هرات – اسلام کالا دارند.

نیروهای دولتی روز گذشته جمعه موفق شدند شهر کرخ ، مجاور شهر هرات را از وجود نیروهای طالبان پاکسازی کنند ، اما درگیری ها در این شهر ادامه دارد. از 15 شهر هرات ، به غیر از شهر هرات ، نیروهای دولتی فقط 2 شهر اینگیل و کرخ را کنترل می کنند.

گمرک و کنترل مرز صفر اسلام-کالا ، در استان هرات در افغانستان ، روبروی تاسیسات گمرکی دوغارون در شهر تایباد خراسان رضوی ، پس از عقب نشینی دولت و ارتش افغانستان از 8 ژوئیه تحت کنترل طالبان است.

بیشتر بخوانید  حلول ماه رجب و تولد امام محمد باقر ۱۴۰۰

سالانه 1.5 میلیارد دلار صادرات ، 3 میلیارد دلار ترانزیت و 20 میلیون دلار واردات از مرز Dugarun بین ایران و افغانستان انجام می شود.

گمرک دوغارون در 18 کیلومتری تایباد و مرکز این شهر با 120 هزار نفر جمعیت در 225 کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع شده است.

خراسان رضوی از شرق با جمهوری اسلامی افغانستان 302 کیلومتر مرز مشترک دارد. شهرهای تربت جام ، تایباد و خواف در نزدیکی مرز با افغانستان واقع شده اند.

جمهوری اسلامی ایران در مجموع 900 کیلومتر مرز مشترک با افغانستان در نزدیکی استانهای هرات ، فراه و نیمروز با استانهای خراسان رضوی ، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان دارد.

دیدگاهتان را بنویسید