مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

دولت‌ها و حاکمیت ارزشی برای تقویت کارکرد حزبی در کشور قائل نبوده و نیستند –

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



به گزارش سلام نو، «علی‌محمد نمازی»، چهره سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با برنا در رابطه با اقداماتی که منجر به تضعیف بیشتر احزاب می‌شود، گفت: این یک واقعیت است که چهره‌های شاخص هر دو جناح زمانی که در راس کار هستند، اعلام می‌کنند متعلق به هیچ حزب و گروهی نیستند؛ یک طیفی افتخار می‌کنند که متعلق به هیچ حزب و گروهی نیستند.

این افراد زمانی که از قدرت دور هستند حاضر نیستند در یکی از احزاب جناح خود فعال و موجب تقویت حزب شوند. این یک واقعیت است اما ریشه آن در این است که حزب توده موجب بدنامی احزاب در ایران شد و دوم اینکه کارکرد حزبی و عضویت در احزاب زحمت و هزینه های زیادی دارد و برای ورود به حزب ریسک وجود دارد. این امکان وجود دارد ناخودآگاه یک مسئله و اشتباه به حساب چهره‌های شاخص گذاشته شود بنابراین بزرگان در هر دو حالت در قدرت و خارج از قدرت استقبالی از احزاب نمی‌کنند به غیر از دولت آقای خاتمی که ضرورت کار حزبی را تشخیص داده بود و آن زمان به احزاب کمک هزینه پرداخت می‌کرد.

او افزود: به طور معمول، دولت‌ها و حاکمیت ارزشی برای تقویت کارکرد حزبی در کشور قائل نبوده و نیستند و نتیجه این است که ما تعداد زیادی تَشَکل نیم‌بند به نام تشکل‌های حزبی و سیاسی داریم که آثار آن بر کشور حاکم است.

نمازی تاکید کرد: چهل سال گذشته کافی بود که کشور به این سمت برود که دیگر چند حزب داشته باشد و اگر به دو حزب می‌رسید و مثل کشورهایی که دارای دموکراسی طولانی هستند می‌بود، نتیجه خوبی در پی داشت. امروز صحبت از صد حزب و بالاتر است و این نشان می‌دهد حاکمیت در این قضیه همکاری نکرده است.

بیشتر بخوانید  درگذشت قاضی زرگر بر اثر ابتلا به کرونا -

او ادامه داد: مهم‌ترین نقیصه هر دو جریان استفاده از جوانان است، هم در بحث حاکمیت مرتبا صحبت از این است که کار را به دست جوانان بسپارید و هم در احزاب این صحبت ها می شود به عنوان مثال مگر مردم شوراها، ریاست جمهوری و مجلس را انتخاب نمی‌کنند؟ اگر مردم تشخیص بدهند و در انتخابات یک رقیب جوان را از کاندیدای مسن بهتر تشخیص بدهند به او رای می‌دهند. اگر انتخابات آزاد باشد باید به مردم واگذار کنیم و نسخه نپیچیم. در داخل احزاب هم در دنیای پیشرفته، انتخابات برگزار می شود. 

این چهره اصلاح‌طلب در پایان گفت: من فکر می کنم دوره اینکه این همه حزب موازی داشته باشیم به اتمام رسیده و بزرگان هر دو جناح و بزرگان اصلاح‌طلبان باید جمع شوند و مکانیزمی را تعریف کنند. در قانون جدید احزاب این مسئله وجود دارد که چطور احزاب به حزبی بزرگتر تبدیل شوند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *