مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

دورکاری و تأثیرات مثبت آن بر روی سلامت فرزندان

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



با دور کاری با فرزندان خود بیشتر همراه باشید


به گزارش دلگرم : یکی از سیاست های فعلی دولت در ارتباط با نیروی انسانی استفاده بهینه از ظرفیت این نیرو برای انجام کار در دستگاه های دولتی است که طرح دورکاری را می توان در همین راستا تحلیل کرد.در این زمینه کشور ما آغاز کننده آن هم نبوده و این پدیده از سال های گذشته در کشورهای توسعه یافته ایجاد شده است.


کاهش هزینه های رفت و آمد، کاهش مشکلات مرتبط با کنترل حضور و غیاب کارکنان، توجه به نتیجه کار و نه به ساعات حضور و غیاب کارکنان و همچنین بهبود شرایط کار و افزایش رضایت شغلی و بهره وری از جمله مزایای اجرای قانون دورکاری در دستگاه ها و نهادها ست. کارشناسان بر این اعتقادند که طرح دورکاری بخصوص در رابطه با زنان شاغل از فواید بیشتر برخوردار است و می تواند به ارتقای سطح استاندارد های اجتماعی کشور و کاهش آسیب های اجتماعی منجر شود.


کارشناسان اجتماعی معتقدند که این طرح می تواند با اولویت زنان اجرا شود تا به استحکام خانواده و تربیت کودکان کمک کند.به طور مثال کارمندان زن مجبور هستند فرزندان خود را به مهدکودک بسپارند که این امر، موجب محروم ماندن کودک از محبت مادر خواهد شد و تأثیر نامطلوبی در آیندگان خواهد داشت.لذا اجرای این طرح مانعی برای ارتقای شغلی زنان محسوب نمی شود و آنان می توانند با امنیت روحی بیشتری به مشاغل خود بپردازند.


با همه فواید دورکاری بیشتر آشنا شوید


در برخی از مشاغل، حضور مستقیم زنان در محیط کار ضرورتی ندارد که اجرای دورکاری در این مشاغل برای زنان مفید است؛ البته در اجرای طرح دورکاری باید از افراط جلوگیری شود تا با وارد شدن شغل به خانه، آسایش خانواده لطمه نبیند.دورکاری کارمندان زن موجب حفظ امنیت روانی و جایگاه و منزلت زن همچنین تأمین سلامت خانواده می شود و برخی اختلافات بین زوجین کاهش می یابد.


رسانه ملی در زمینه اجرای دورکاری باید فرهنگ سازی کند و نباید این گونه تلقی شود که زنان با دورکاری خانه نشین می شوند چرا که این طرح مانعی برای ارتقای شغلی زنان محسوب نمی شود و آنان می توانند با امنیت روحی بهتری به مشاغل خود بپردازند.


بهروز جعفری دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس در خصوص الزامات اجرای طرح دورکاری در ادارات دولتی می گوید:”دولت باید در زمینه دورکاری از طریق اطلاع رسانی، فرهنگ سازی کند و برای اجرای بهتر این طرح توجه داشته باشیم کارمندی که در محیط کار مشغول به کار است با فردی که در محیط خانه کار می کند، از لحاظ مزایا، پرستیژ کاری، زمان، شرایط، اضافه کار و حق ارتقاء تفاوتی ندارد.


در این طرح مسلماً، عدم تغییر مزایا و اضافه کاری برای کارمندان پیش بینی شده است،تجهیز امکانات موجب اجرای بهتر دورکاری می شود؛ در این زمینه تجهیز سیستم اینترنتی اهمیت فراوانی دارد که باید از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به خوبی بررسی شود تا ضعف در سیستم الکترونیکی، ضعف کارایی کارمند محسوب نشود.در گذشته به کارمندان در محیط کار مزایایی از قبیل شرکت در کلاس های ورزشی و آموزشی تعلق می گرفت که با اجرای این طرح، بهتر است این مزایا همچنان ادامه داشته باشد”.

بیشتر بخوانید  حل اختلاف زندگی زناشویی،با چه روشی رفع مشکلات زن و شوهر ممکن است؟


وی در خصوص مزایای طرح دورکاری بر خانواده هم معتقد است” اگر چه از جمله اهداف دولت در طرح دورکاری، کاهش بار ترافیک و آلودگی هواست اما سود اصلی این طرح، افزایش روابط بین مادر و فرزند و ایجاد و بهبود روابط زن و شوهر در خانواده است چرا که زن با حضور در خانه علاوه بر انجام امور کاری، موجب کاهش طلاق های ناشی از کم بودن میزان روابط بین زن و شوهر می شود.


دورکاری چه فوایدی دارد ؟


دورکاری در کاهش طلاق های ناشی از کم بودن میزان روابط بین زن و شوهر موثر است.همچنین استفاده از طرح دورکاری و حضور زن درخانواده در تربیت کودک تأثیر بسزایی دارد چرا که والدین به دلیل اشتغال مجبور هستند فرزندانشان را به مهدکودک بسپارند؛ همین امر موجب از بین رفتن ارتباط عاطفی بین والدین و فرزندان می شود”.


دور بودن کودک از مادر در سنینی که به حضور او احتیاج دارد می تواند موجب مشکلات زیادی شود.افسردگی، مشکلات تربیتی و بزهکاری در آینده از مشکلات دور بودن مادر از فرزند خود در سنین کودکی و شکل گیری شخصیت اوست که این امر در آینده و زمانی که این کودکان با مشکلات شخصیتی بزرگ می شوند سیستم دولتی را به لحاظ مالی تحت فشار قرار می دهد.


دورکاری فرصت مناسبی برای حضور زنان در کنار خانواده است،بودن در کنار خانواده از افسردگی و اضطراب زنان می کاهد و اگر این طرح به طور کامل و موفق انجام شود آمار طلاق کاهش یافته و حتی می تواند به یک سوم آمار فعلی برسد و آمار ازدواج نیز افزایش یابد همچنین کاهش ترافیک، صرفه جویی در مصرف انرژی و کاهش آسیب های اجتماعی از آثار مستقیم اجرای طرح دورکاری است.


طیبه صفایی رئیس فراکسیون زنان مجلس در خصوص اثرات دورکاری بر خانواده و زنان می گوید:”دورکاری با حفظ بنیان خانواده از آسیب های اجتماعی می کاهد.الزامی وجود ندارد تا برای هر شغلی فرد در محل خاصی متمرکز شود،زنان به دلیل جایگاه خاص خود باید در طرح دورکاری مورد توجه قرار بگیرند و از نظر بنده مشاغل زنان نباید مشابه با مردان باشد حتی ساعت و محل کار زنان نیز باید با مردان تفاوت داشته باشد چرا که وظایف متعددی در داخل خانه بر عهده زنان است.


به دلیل تأکید نظام جمهوری اسلامی ایران به تقویت و استحکام بنیان خانواده و از آنجا که زنان در این خصوص نقش محوری دارند. برای ایفای نقش بهتر زنان در خانواده و در کنار آن حضور اجتماعی فعال آنها، باید جایگاه شغلی متفاوتی نسبت به مردان برای زنان تعیین شود که یکی از این شیوه ها دورکاری است.

بیشتر بخوانید  دژاوو چیست و چه کسانی بیشتر از بقیه دچار دژاوو می‌شوند ؟


در دورکاری می توان محتوای کار را به صورتی تنظیم کرد که زن با حضور در منزل و در ساعت فراغت با آرامش و امنیت روحی و روانی بالا کار خود را انجام دهد که در این صورت کیفیت کار انجام شده بهتر از زمانی خواهد بود که این فرد در محل کار حضور داشته و دائم نگرانی همسر و فرزند خود را دارد.


اگر بتوانیم تعریف عملیاتی مناسبی از طرح دورکاری داشته باشیم و استانداردهای کار را تعیین کنیم می توان گفت که دورکاری فرصت طلایی برای زنان کشور است؛البته حضور زنان در خانه و دورکار کردن آنها باید به گونه ای باشد که انتظار اطرافیان از این زنان برای انجام فعالیت بیشتر در منزل و یا حضور در مهمانی ها افزایش نیابد”.


البته در بحث دورکاری باید به این موضوع توجه داشت که در این طرح منزل به دفتر کار تبدیل نشود،خانواده باید در محیط منزل احساس آرامش داشته باشند و تبدیل شدن محیط منزل به دفتر کار می تواند موجب اختلاف میان خانواده ها شود.خانواده باید در محیط منزل احساس آرامش کنند در غیر این صورت دورکاری موجب ایجاد اختلاف میان خانواده ها می شود.

حتماً بخوانید:

دورکاری چه مزایا و معایبی دارد ؟

دورکاری چه مزایا و معایبی دارد ؟

بسیاری از شرکت ها پرسنل دورکار دارند. یعنی برخی از کارکنان آن ها در منزل مشغول به کار هستند. با ما همراه باشید تا شما را با مفهوم دورکاری و مزایا و…


مجید ابهری مشاور کمیسیون اجتماعی مجلس و استاد دانشگاه درباره اثرات اجتماعی دورکاری می گوید:”با توجه به اینکه زنان شاغل در کشور ما نقش مهمی به عنوان همسر و مادر بر عهده دارند، اشتغال ممکن است موجب کمرنگ شدن نقش آنها در خانواده شود.اجرای طرح دورکاری، مزایای بسیاری برای زنان و جامعه دارد، فرصت بیشتر زنان برای رسیدگی به همسر و فرزندان خود و کاهش فاصله عاطفی میان مادر و فرزند از ویژگی های اجرای این طرح است.


انجام وظایف خانه داری در کنار مشاغل مختلف همواره از مشکلات زنان شاغل بوده که با اجرای طرح دورکاری، این قشر می توانند علاوه بر انجام وظایف اداری به نقش مهم همسری و مادری خود بپردازند.بودن در کنار خانواده از افسردگی و اضطراب زنان می کاهد و اگر این طرح به طور کامل و موفق انجام شود آمار طلاق کاهش یافته و حتی می تواند به یک سوم آمار فعلی برسد و آمار ازدواج نیز افزایش یابد همچنین کاهش ترافیک، صرفه جویی در مصرف انرژی و کاهش آسیب های اجتماعی از آثار مستقیم اجرای طرح دورکاری است”.

بیشتر بخوانید  افزایش اعتماد به نفس با رفتن به سینما


هم اکنون افراد یک خانواده فرصت کمی برای در کنار هم بودن دارند؛ در صورتی که یکی از فاکتورهای مهم سلامت جامعه، حضور کافی افراد در کنار یکدیگر است و دورکاری، گامی بلند برای خدمت نظام کاری به استحکام بنیان خانواده محسوب می شود. این طرح موجب افزایش توجه به خانواده، فرهنگ و اخلاق در جامعه می شود؛ برخی از افراد تصور می کنند که کاهش ساعات کاری زنان یا اولویت آنها در طرح دورکاری، امتیازی برای کارمندان زن است در حالی که اجرای این قوانین، بهایی است که برای سلامت خانواده و جامعه پرداخت می شود.


.طرح دورکاری در جوامع غربی مدت هاست که در حال انجام بوده و موفقیت آمیز است؛ اجرای موفق این طرح در کشور ما نیز به کاهش میزان ترافیک و صرفه جویی در میزان انرژی کمک بسیاری خواهد کرد همچنین در اولویت بودن زنان برای اجرای این طرح می تواند موجب استحکام بنیان خانواده ها شود اما نکته ای که در این میان مطرح می شود این است که نباید با اجرای دورکاری، زنان از فعالیت های اجتماعی به حاشیه رانده شوند.در نگرش اسلامی و در قانون اساسی کشور به حضور محوری زن در خانواده اشاره شده است.


بررسی مزایا دورکاری


سیاست ها و برنامه ریزی ها باید به گونه ای باشد که زنان در ابتدا به ایفای مهمترین وظیفه خود یعنی نقش همسری و مادری بپردازند و در عین حال مشارکت اجتماعی آنها بدون ایجاد دغدغه و لطمه به بنیان خانواده صورت پذیرد. کاهش ساعات کاری زنان می تواند به حضور بیشتر آنها در جایگاه اصلی خود یعنی نقش همسری و مادری کمک کند؛ ساعات کار طولانی، موجب حضور همراه با خستگی زنان در خانه شده و رسیدگی به امور خانه پس از پایان فعالیت اجتماعی نیز سبب خستگی روحی و روانی آنها می شود.


در بخش خصوصی، کارفرمایان به دنبال منافع خود هستند و به همین دلیل با کاهش ساعات کاری زنان مخالفت می کنند،در کشور باید به بحث حضور اجتماعی زنان به صورت کلان رسیدگی شود و بخش دولتی می تواند ساعات کاری کمتری را برای زنان در نظر بگیرد.


عده دیگری از افراد به دلیل نگرش های فمینیستی با موضوع کاهش ساعات کاری زنان مخالفت می کنند؛ از نظر فمینیست ها، اشتغال موضوع محوری زندگی زنان بوده و بسیار مهمتر از نقش همسری و مادری آنهاست و به همین دلیل برای حضور اجتماعی برابر زنان و مردان در جامعه تلاش می کنند.این موضوع که گفته می شود هدف از کاهش ساعات کاری زنان، خانه نشین کردن آنهاست، صحت ندارد چرا که به دلیل فشار مضاعفی که به زنان با توجه به نقش های متفاوتشان وارد می شود، باید تسهیلاتی برای آنها پیش بینی شود.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *