بر اساس گزارش ها شمانیوز: محمد تیموری در خصوص نصب دوربین های راهداری گفت: در حال حاضر سامانه های نظارتی سازمان راهداری از جمله پلاک خوان، تردد شمار و دوربین های کنترل سرعت آماده خدمت رسانی به مسافران نوروزی هستند.
وی تعداد دوربین های راهداری را 2000 دستگاه عنوان کرد و گفت: روزانه هشت میلیون پلاک خوانده می شود که بسیاری از آنها تکراری است و پلاک خودروها چندین بار ثبت می شود که تعداد ترددها را نشان نمی دهد.
معاون برنامه ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای یادآور شد: در راه های ترافیکی کشور که زیر نظر سازمان راهداری و به طول حدود 221 هزار کیلومتر است اولویت ما برای نصب دوربین های راهداری محورهای شریانی و محورهای روستایی و عشایری است. آنها در حال حاضر اولویت ما نیستند.”
بیشتر ترافیک توسط دوربین ها کنترل می شود
تجموری ادامه داد: 34 هزار و 600 کیلومتر راه ترانزیتی و بزرگراهی در کشور داریم که همه آنها دوربین دارند و 80 درصد تردد در این جاده ها انجام می شود. در ادامه راه های تردد روستایی و کوچکتر را به دوربین مجهز می کنیم.
وی افزود: دوربین های ما در جاده ها سه مورد را ثبت می کنند. یکی سرعت فعلی خودرو است که اگر خودرو هنگام عبور از دوربین سرعت جاده را رعایت نکرد بلافاصله جریمه می شود.
موضوع دوم سرعت متوسط است، یعنی اگر خودرویی با رسیدن به دوربین سرعت خود را کاهش دهد اما میانگین سرعت بین دو دوربین را رعایت نکند، سیستم های ما این دو رقم را محاسبه کرده و پلاک خودروی متخلف ثبت می شود. و جریمه شد.
موضوع سوم دستور ستاد ملی ویروس کرونا برای ثبت پلاک خودروهای فاقد مصوبات ستاد بر اساس انطباق سامانه دوربین در جاده ها با سامانه های وزارتخانه است. معاون برنامه ریزی سازمان راهداری و ترافیک گفت: سلامت.
جزئیات نحوه تنبیه خودروها با دوربین های جاده ای در سفر به نوروز
تجموری گفت: ما اولین کشور در منطقه در زمینه نظارت با دوربین های جاده ای هستیم. دوربین ها با استفاده از توان شرکت های دانش بنیان و با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ساخته شده است.
با توجه به تکنولوژی دوربین های ما در رده دانش قرار دارند و تفاوتی با کشورهای دیگر نداریم اما باید کمی آنها را افزایش دهیم.
وی ادامه داد: در مرکز مدیریت راه های کشور اولویت ما ارائه دوربین های راهداری با استفاده از توان شرکت های دانش بنیان است.این شرکت ها می توانند از تجهیزات خارجی برای تامین دوربین های راهداری استفاده کنند اما دانش و فناوری آنها داخلی است.
معاون برنامه ریزی سازمان راهور گفت: در یک ماه گذشته با هماهنگی پلیس راهور 400 دوربین جدید به سیستم دوربین های نظارتی راه ها اضافه شد و به 2200 دوربین رسیدیم.
از آنجایی که معمولاً 10 درصد دوربین ها به دلیل مشکلات فنی فعال نیستند، اکنون 2000 دوربین فعال در جاده ها داریم.
سفر به نوروز
تیموری گفت: سازمان راهداری با هماهنگی ستاد ملی ویروس کرونا، پلیس راهور، اورژانس و هلال احمر برای پوشش سفر در تعطیلات نوروزی در عید 1401 در آمادگی کامل است.
وی گفت: 21 هزار نفر و 14 هزار ماشین آلات این سازمان آماده هستند تا در صورت بارندگی و موانع در ایام نوروز و باجرم بلافاصله به کمک مردم بیایند.
حذف نقاط حادثه خیز
معاون برنامه ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در خصوص فعالیت های این سازمان برای رفع کانون ها گفت: نه تنها در رفع کانون ها فعال هستیم، بلکه بر رعایت ایمنی در سایر جاده ها تاکید می کنیم.
امسال اعتبارات خوبی را به ادارات راهداری استان ها برای خط کشی راه ها، نصب تابلو، ساماندهی معابر و درختکاری و همچنین پاکسازی معابر و حفظ محیط زیست اختصاص داده ایم.
تجموری با تاکید بر رفع نقاط حادثه خیز و تعمیرات جاده ای گفت: در مسیرهایی که نتوانستیم نقاط حادثه خیز را تعمیر کنیم با قرار دادن تابلوها متوجه این موضوع شدیم و به مسافران هشدار دادیم در هنگام رسیدن به نقطه حادثه سرعت را کاهش دهند.
وی ادامه داد: نقطه حادثه خیز از نظر ما جایی است که تصادفات و تصادفات رانندگی در آن زیاد است. اگر این تصادف منجر به فوت شود، ضریب 5، منجر به جراحت 3 و تصادفات عادی 1 است.
سپس بر اساس اعداد به دست آمده، اولویت بندی نقاط حادثه خیز جاده ای را برنامه ریزی و اجرا می کنیم. این فرایند در حال انجام است.
به گفته مسئولان وزارت راه و شهرسازی، توافق سازمان راهداری و ترافیک با پلیس راهور در سال جاری، 550 نقطه داغ بوده که سازمان راهداری باید آن ها را اصلاح می کرد. ما این وظیفه را انجام دادیم.
تجموری گفت: پیش بینی ما این است که در نوروز شاهد افزایش ترافیک جاده ای باشیم، دو پیک قبل و بعد از عید داریم و از مردم می خواهیم توصیه های ایمنی را رعایت کنند.