ده دستور کلیه


ده دستور کلیه

توصیه های کلیوی

1. آب بنوشید:

نوشیدن آب یک عادت غذایی است که از تشکیل سنگ کلیه و تشدید هر نوع سنگی جلوگیری می کند. نوشیدن انواع آب سبزیجات نیز مفید است، بنابراین به این بیماران توصیه می شود که آب ساده یا آب سبزیجات را با و بین وعده های غذایی بنوشند. بهتر است این میزان آب را به ۲ تا ۳ لیتر در روز برسانید. البته نوشیدن آب برای کسانی که فلس سیستین دارند بیشتر توصیه می شود.

2. از خوردن غذاهای حاوی اگزالات خودداری کنید:

غذاهای غنی از اگزالات مانند اسفناج، شکلات و مغزها، به ویژه بادام زمینی، می توانند سنگ کلیه را بدتر کنند، بنابراین بهتر است آنها را حتی به مقدار کم در رژیم غذایی روزانه خود قرار ندهید.

3. زردآلو تازه بخورید:

آب لیموی تازه

آب لیمو حاوی ترکیبی به نام سیترات است که از تشکیل سنگ های کلسیمی جلوگیری می کند، بنابراین به افرادی که سابقه سنگ کلیه دارند توصیه می شود 2 لیتر آب را با 100 میلی لیتر آب لیموی تازه مخلوط کرده و در طول روز بنوشند. بنابراین، بروز سنگ کلیه، به ویژه در افراد مبتلا به سنگ های کلسیمی، به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

4. گوشت سفید به جای گوشت قرمز:

در وعده های اصلی، مرغ یا ماهی کبابی را با سبزیجات فصلی مختلف میل کنید و سعی کنید تا حد امکان از گوشت قرمز پرهیز کنید. محصولات گوشتی و غذاهای کنسرو شده را از رژیم غذایی خود حذف کنید. این غذاها سرشار از سدیم هستند و برای افرادی که دارای سنگ اگزالات کلسیم یا اسید اوریک هستند توصیه می شود. البته بهتر است کیک و شیرینی نخورید چون بکینگ پودر دارند (ترکیب حاوی سدیم).

بیشتر بخوانید  خواص دارویی دمنوش گایوسا برای سلامتی

5. میوه های فصل بخورید:

موز، آلو، هلو، سیب، گلابی و زردآلو میوه های خوبی برای شما هستند، پس آنها را به عنوان میان وعده مصرف کنید.

6. منابع منیزیم را فراموش نکنید:

این ماده معدنی در سبزیجات با برگ تیره، سیب زمینی و غلات کامل یافت می شود. تحقیقات نشان داده است که مصرف منبع منیزیم از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری می کند، بنابراین آنها را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانید.

۷- برنج قهوه ای بخورید:

برنج قهوه ای

نان سبوس دار، ماکارونی سبوس دار و برنج قهوه ای از جمله غذاهایی هستند که به دلیل داشتن فیتات برای افراد دارای سابقه سنگ کلیه به خصوص سنگ های کلسیمی توصیه می شود. از کلسیم در کلیه ها جلوگیری می کند.

8. اگر سنگ کلیه اگزالات کلسیم و فسفات کلسیم باشد:

بهتر است مصرف سدیم را کاهش دهید، میزان گوشت، تخم مرغ و کل منابع پروتئین حیوانی را در رژیم غذایی کاهش دهید. البته می توانید کلسیم کافی را نیز از رژیم غذایی خود دریافت کنید و در صورت نیاز (با مشورت پزشک) از مکمل های کلسیم نیز استفاده کنید.

9. اگر سنگ کلیه اسید اوریک باشد:

مقدار پروتئین حیوانی را در رژیم غذایی خود محدود کنید. شما مجبور نیستید مقدار منابع پروتئینی به خصوص گوشت را به حداقل برسانید.

10. در مصرف شکر به اعتدال توجه کنید:

قند

مصرف زیاد قند عادت بدی است که جذب کلسیم و منیزیم را مختل می کند و خطر ابتلا به سنگ کلیه را در افراد دارای سابقه بیماری افزایش می دهد. به همین دلیل بهتر است مصرف شکر و تمام مواد غذایی حاوی قند زیاد را به حداقل برسانید.

بیشتر بخوانید  رنگ صندلی چه رنگی باید باشد؟ + توضیحات رنگ

منبع: هفته نامه سلامت


دیدگاهتان را بنویسید