دلیل واقعی شکست در مذاکرات هسته ای وین



به گفته سردبیران، شش گفتگوی متوالی و شش هسته ای در وین برای احیای مجدد برجام شکست خورد و مذاکرات تا رسیدن رئیس جمهور جدید ایران به کشیش به حالت تعلیق درآمد. در این شرایط ، دولت توپ را به زمین پارلمان می اندازد و تصمیم “اقدام استراتژیک برای لغو تحریم ها و حمایت از حقوق ملت ایران” را دلیل بن بست مذاکرات اعلام می کند.

چند روز پیش ، حسن روحانی مجلس را مقصر و دلیل لغو نکردن تحریم ها معرفی کرد و در جلسه هیئت دولت گفت: ای کاش 11 خطر [روز تصویب قانون اقدام راهبردی مجلس برای لغو تحریم‌ها] نبود. اگر اصل 60 قانون اساسی در دسامبر رعایت می شد ، همه تحریم ها در ماه مارس برداشته می شد. امروز میز آماده است. آنها فرصت دولت دوازدهم را از دست دادند ، اما امیدوارم که دولت سیزدهم بتواند کار را به اتمام برساند. بسیار متاسفیم که شش ماه از دست ما گذشته است.

روز سه شنبه ، 2 دسامبر سال گذشته ، در برنامه کلی اقدام فوری برای لغو تحریم ها که با 251 رأی موافق تصویب شد ، نمایندگان پارلمان اروپا مهلتی را برای لغو تحریم ها تعیین کردند. طبق این طرح ، در صورت لغو نهایی تحریم ها ظرف سه ماه ، دولت باید پروتکل الحاقی و بازرسی سرزده بازرسان آژانس انرژی هسته ای را از تأسیسات هسته ای به حالت تعلیق درآورد و تولید 20 درصد شخم غنی شده را از سر بگیرد.

در همان روز ، دولت علناً با این لایحه مخالفت کرد و علی ربیع سخنگوی دولت در یک کنفرانس خبری گفت که برجام وی تأکید کرد که برنامه هسته ای تحت ماده 176 قانون اساسی به عهده شورای عالی امنیت ملی است و تأکید کرد که “هیچ نهاد یا ارگانی نمی تواند خارج از این چارچوب عمل کند”.

بیشتر بخوانید  واکنش امیرعبداللهیان به لغو بازی سپاهان و الاتحاد + فیلم

اگرچه ضرب الاجل در مارس سال گذشته به پایان رسید و قطعنامه در حال اجرا بود ، از جمله تعلیق پروتکل الحاقی و غنی سازی 60 درصدی ، دولت روحانی با آژانس بین المللی انرژی هسته ای به توافق رسید که موجب افزایش رأی نمایندگان پارلمان اروپا شد. توافق نامه ای که به مدت سه ماه امضا شد و پس از پایان یک ماه دیگر تمدید شد ، به این امید که تحریم ها در آن دوره برداشته شود. انقضا این مهلت ها در 23 ژوئیه و ادامه تحریم ها دولت را بر آن داشت تا از تمدید توافق با آژانس یزد سه بار خودداری کند.

از دید ناظران ، دولت در حال احیای مجدد است برجام ناامید و مجبور به تحویل پرونده هسته ای به دولت اصلی ، اکنون سعی دارد مصوبات پارلمان و ورود نمایندگان در محل را دلیل شکست مذاکرات کند. یعنی در حالی که دولت نه سه ماه بلکه هشت سال فرصت داشت تا تحریم ها را برداشته و به کشور رفاه اقتصادی دهد ، که این اتفاق نیفتاد.

دولت حتی قادر به استفاده از تعلیق چهار ماهه قطعنامه نبود و نتیجه تمام تلاش های تیم مذاکره کننده روحانی تنها لغو حدود دو سوم از 1500 تحریم اعمال شده توسط دونالد ترامپ علیه ایران بود. در واقع ، برخلاف ادعای شبان ، گفتگوها در وین پس از سال 2015 هرگز موفق به لغو کلیه تحریم ها نشد ، زیرا اگر ادعای روحانی مبنی بر لغو کلیه تحریم ها ، قطعنامه مجلس مشکلی برای دولت ایجاد نمی کرد.

بیشتر بخوانید  سرمربی تیم ملی درگذشت | فوت ناگهانی سرمربی تیم ملی فوتبال ایران

علاوه بر این ، این قطعنامه “اقدامی استراتژیک برای لغو تحریم ها و حمایت از حقوق مردم ایران” بود که باعث شد ایالات متحده و اعضای توافق نامه شش دور مذاکرات را از آوریل تا ژوئن برگزار کنند. بدون شک ، ایالات متحده بدون تصویب مجلس به میز مذاکره برنخواهد گشت و نماینده خود را به پایتخت اتریش نمی فرستد. قطعنامه پارلمان دست مذاکره کنندگان را پر کرد.

اخیراً (سه شنبه ، 20 ژوئیه) ، ربیعی اعلام کرد که کمیته ای در شورای عالی امنیت ملی پیش نویس توافق نامه احیای شورای امنیت سازمان ملل را با قانون اقدامات استراتژیک پارلمان ناسازگار دانسته و بنابراین مذاکرات را لغو کرده است. اعمال هسته ای: برنامه هسته ای ایران تشکیل دولت ابراهیم رئیسی را به تعویق انداخته است.

ساعتی بعد ، کیوان خسراوی ، سخنگوی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ، اظهارات رابعه را تکذیب کرد و گفت چنین توافقی “غیرقابل دستیابی” است و “بدیهی است که در مورد انطباق یا عدم انطباق با موضوعی صحبت می شود که خارج واقعیت. مرتبط بودن “باش.” به گفته وی ، مذاکرات وین به دلیل مواضع آزار دهنده طرف آمریکایی و بعضاً اروپایی نتوانستند به توافق برسند.

شورای عالی امنیت ملی تصمیم گرفته است که احیای مجدد شورای امنیت سازمان ملل غیرقابل دسترسی باشد ، در حالی که مقامات همیشه بر پیشرفت قابل توجه در مذاکرات تأکید کرده و خود را در چندین مرحله از توافق نامه ارائه داده اند. بنابراین ، بسیاری از تحلیلگران معتقدند که دولت روحانی به دنبال یک معامله کاغذی ناکارآمد و موثر بوده است. توافقی که مانند برجام گشایشی از مشکلات مردم نخواهد داشت و روی کاغذ باقی خواهد ماند.

بیشتر بخوانید  هشدار هواشناسی | برف و باران در راه است

پایان /

دیدگاهتان را بنویسید