مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

دلیل نجویدن و بلعیدن غذا در کودکان و درمان این عادت اشتباه است

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


آیا خوردن غذا در کودکان مشکل گوارشی ندارد؟

با این قطعه تشویقی به روز باشید به کودک خود جویدن غذا را بیاموزید،آن ها ملاقات می کنند.


یک فوق تخصص گوارش و کبد گفت: از آنجایی که بخشی از هضم و جذب غذا در دهان توسط آنزیم های بزاقی انجام می شود، فست فود منجر به این می شود که غذا به اندازه کافی جویده نشود و به مدت طولانی در دهان قرار نگیرد. دهان برای مدت طولانی، مخلوط کردن به خوبی انجام نمی شود.

وقتی غذا به سرعت خورده می شود مقدار زیادی هوا همراه آن بلعیده می شود که باعث سنگینی معده و روده و ناراحتی شدید می شود و نمی توان زمان خاصی را برای جویدن و نگه داشتن غذا در دهان تعیین کرد. و خود شخص این را تشخیص می دهد و اگر غذا به اندازه کافی نرم باشد می توان آن را قورت داد.
غذاهای تند که باید به طور کامل جویده شوند می توانند باعث پارگی مری شوند که می تواند منجر به عوارض زیادی شود که گاهی منجر به مرگ می شود.

مشکلات تغذیه کودکان را شناسایی کنید

برخی از کودکان بد غذا می خورند، غذای زیادی نمی خورند یا تمام غذاهایی را که طعم خاصی دارند یا از غذاهای خاصی تهیه می شوند، نمی جوند. اختلال وسواس فکری یا عادات غذایی نادرست که با ترس و اضطراب ناشی از خوردن مشخص می شود، از دیگر مشکلات کودکانی است که غذا نمی خورند.
مشخص شده است که 20 تا 30 درصد کودکان مشکل خوردن دارند. این مشکلات معمولاً با سایر عادات غذایی مانند آهسته غذا خوردن و عدم تمایل به غذا همراه است.


اختلالات بلع در نوزادان

روانشناسان چهار دلیل برای این مشکل در کودکان بیان کرده اند:

  1. کودک غذا یا خوردن را با یک تجربه آزاردهنده مانند خفگی، بلند کردن غیر ارادی هنگام غذا خوردن، دادن دارو به کودک و غیره مرتبط می کند.
  2. والدین کودک به طور ناخواسته و ناخواسته وسواس کودک را برای انتخاب غذا یا نخوردن مثلاً افزایش می دهند; هنگامی که کودک از خوردن برخی غذاها امتناع می کند، والدین آنها را حذف می کنند و غذای مورد نظر کودک را آماده می کنند.
  3. برخی از کودکان به دلیل بیماری های خاص در مرحله رشد مانند بیماری های منتقله از طریق غذا به دلیل التهاب معده و مری، سندرم روده کوچک و … تجربه خوبی در تغذیه ندارند.
  4. در خانواده هایی که کودکان در غذا خوردن مشکل دارند، چرخه ای از سوء استفاده مشاهده می شود. معمولا این کودکان در هنگام غذا خوردن رفتارهای منفی زیادی مانند لجبازی، شکایت، نافرمانی، بازی با غذا و … دارند و در عین حال والدین در هنگام غذا دادن به کودک رفتارهای منفی بیشتری از خود نشان می دهند یعنی دستورات منفی و ناخوشایند بیشتری می دهند یا هنگام غذا دادن به نوزاد دستورات منفی زیادی بدهید.

درمان مشکلات کودکانی که غذا نمی خورند

کودکان مبتلا به اختلالات خوردن معمولا به اندازه کافی غذا می خورند تا بزرگ شوند. مشکلات آنها معمولاً بدون درمان حل می شود. اما برخی از این کودکان غذای کافی دریافت نمی کنند و در برخی موارد رشد جسمی، اجتماعی و عاطفی آنها به خطر می افتد که در این صورت باید برنامه تغذیه مناسب کودک تعیین شود.
بنابراین همکاری متخصص تغذیه کودک و روانشناس کودک برای پیشرفت سریعتر درمان ضروری است اما در شرایط مکرر درمان با قبل متفاوت است و ماهیت مشکل در درمان بسیار موثر است.

توجه به عوامل خانواده به ویژه والدین و محیط بسیار مهم است. والدینی که به دلیل اختلالات خوردن در کودک خود به دنبال کمک هستند، در بسیاری از موارد دچار مشکلات عاطفی و زناشویی می شوند که این خود تاثیر بسزایی در مشکل کودک دارد، خود درمان موثر نیست و حتی می توان با قاطعیت گفت، درمان بی اثر است. .

تجربیات بالینی متعدد نشان داده است که حل مشکل والدین می تواند به حل مشکل نخوردن کودک نیز منجر شود.


دلیل قورت ندادن غذا


  • برنامه غذایی معمول خود را تغییر دهید:

برنامه غذایی معمول کودک خود را تغییر دهید تا او را از خوردن دور نگه دارید. بهتر است شخصی با کودک غذا بخورد، اما آن شخص باید در مقابل کودکی که از غذا خوردن امتناع می کند صبور باشد و هرگز به زبان بازی و کنایه متوسل نشود.
در فاصله بین وعده های غذایی اصلی سعی کنید دسترسی کودک به غذا را به حداقل برسانید. احتمالاً باید میان وعده های غذایی را بین وعده های اصلی حذف کنید و فقط آب به کودک بدهید. اگرچه بسیاری از والدین این روش را نمی پسندند، اما اگر قرار است به کودک غذای سبک بدهیم، باید غذا را به موقع و به مقدار بسیار محدود داد.


  • از تکنیک توجه افتراقی استفاده کنید:

در این تکنیک لازم است محرک مورد نظر یا تقویت کننده مثبت به ظاهر رفتار مناسب در رژیم غذایی (مثلاً به غذایی که کودک قبلاً از خوردن آن امتناع کرده است) بستگی داشته باشد. در عین حال به پاسخ های نامناسب فرزندتان (مثل نخوردن) چشم پوشی کنید یا از او دور شوید.
برای این کار بهتر است مقدار کمی از غذایی که کودک قبلاً نخورده است به او بدهید، اگر خورد او را تشویق کنید اگر نمی خورد، چیزی به او نگوئید، فقط صورت خود را از او برگردانید. چند ثانیه.
سپس دوباره غذا را جلو بیاورید این کار را چند بار تکرار کنید (برای اینکه کودک غذایی را که قبلا از خوردن آن امتناع می کرد بپذیرد، لازم است 10 بار غذا داده شود). حتی گاهی اوقات می توان چندین بار تکرار کرد تا کودک طرد را بپذیرد.

باید بخوانید:


  • از سایر تقویت کننده های رفتاری استفاده کنید:

غذای مورد علاقه فرزندتان را به خوردن غذاهایی که دوست ندارد وابسته کنید.
او پس از خوردن غذای ناسالم اجازه دارد کارهای خوشایندی مانند بازی کوتاه مدت با پلی استیشن انجام دهد.
کودک می تواند مدت کوتاهی پس از خوردن غذای ناسالم با اسباب بازی مورد علاقه خود بازی کند.
به ازای هر غذای ناسالمی که می خورد به کودک نمره بدهید و در نهایت پس از رسیدن نمرات به حد معین، نمرات را با فعالیت هایی جایگزین کنید.
دختر من 22 ماهشه وزن 11 کیلوگرم. دختر من عادت به جویدن غذا ندارد و غذایش باید کمی له شود تا راحت بلعیده شود و اگر آن را در دهانش بگذارم تف می کند. می خواهم ببینم چگونه می توانم به او آموزش دهم و او را به غذای ما عادت دهم. من 4 آسیاب در دندان هایم دارم.

آیا این یک رژیم غذایی طبیعی است؟

پاسخ دکتر محمد حسن خسروی فارسانی، متخصص اطفال:


دوست عزیز بعضی از بچه ها تا 2.5 سالگی خوب نمی جوند. این اغلب به این دلیل است که کودک 6-7 ماهه با غذاهای نیمه جامد آشنا نیست. شما باید به کودک خود نحوه گاز گرفتن و جویدن را بیاموزید. می‌توانید با استفاده از بازی‌های سرگرم‌کننده کودک، نیش زدن غذا یا مردن در نی در یک لیوان پر از آب، ماهیچه‌های جویدن کودک را تقویت کنید. استفاده از میوه هایی مانند سیب، خیار و هویج برای نیش زدن و تشویق جویدن نیز موثر است.


بیشتر بخوانید  درس دوازدهم تفکر و سواد رسانه‌ای کلاس دهم
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *