مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

دلیل مزه شور دهان چیست؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


علل طعم شور در دهان

آیا تا به حال هنگام بیدار شدن در طول روز طعم نمک را در دهان خود چشیده اید؟ یا حتی وقتی چیزی شور نخورده اید؟ چه چیزی باعث ایجاد طعم شور در دهان می شود؟ این احساس عجیب در واقع بسیار رایج است. اگرچه این معمولاً دلیلی برای نگرانی نیست، اما در صورت مشاهده علائم دیگر باید به پزشک مراجعه کنید. در اینجا چیزی است که شما باید بدانید.

دهان خشک

علاوه بر طعم شور، ممکن است احساس کنید که گلوله های پشم پنبه در دهان دارید. این به عنوان خشکی دهان شناخته می شود. این می تواند در اثر هر چیزی از سیگار کشیدن یا افزایش سن یا عوارض جانبی دارو ایجاد شود.
شما همچنین می توانید تجربه کنید:


طعم نمک در دهان

دهان خشک به راحتی و به تنهایی تمیز می شود. حتما آب فراوان بنوشید و تا رفع علائم از مصرف غذاهای تند و شور پرهیز کنید. همچنین می توانید آدامس های بدون قند یا دهان شویه خشک (OTC) را به عنوان یک دستور خشک برای تحریک تولید بزاق امتحان کنید.

کم آبی بدن

کم آبی یکی دیگر از علل شایع نمک و خشکی دهان است که می تواند به طور ناگهانی یا به مرور زمان رخ دهد. برخی از افراد ممکن است پس از یک دوره اسهال یا اسهال دچار کم آبی شوند. برخی افراد نیز پس از ورزش شدید در گرما دچار کم آبی می شوند.
همچنین ممکن است علائم زیر را تجربه کنید:

پزشکان نوشیدن بین شش تا هشت لیوان مایعات در روز را توصیه می کنند. در صورت بیماری، هوای گرم یا ورزش شدید، ممکن است به مقدار بیشتری نیاز داشته باشید.
بدون درمان، کم آبی بدن می تواند منجر به عوارض جدی شود. ممکن است تشنج، خستگی، مشکلات کلیوی یا حتی یک وضعیت تهدید کننده زندگی به نام شوک هیپوولمیک داشته باشید. بیشتر بزرگسالان اگر مایعات بیشتری بنوشند، بهبود می یابند. در موارد شدید، ممکن است برای تزریق مایعات و الکترولیت های داخل وریدی در بیمارستان بستری شوید.

باید بخوانید:

دلایل طعم تلخ و زرد شدن بزاق دهان چیست؟

دلایل طعم تلخ و زرد شدن بزاق دهان چیست؟

تلخی دهان دلایل مختلفی دارد، از جمله بیماری ریفلاکس معده، کمبود ویتامین و سیگار. معکوس اسید معده بازگشت اسید معده به دهان است. این مشکل منجر به…

خونریزی از دهان

طعم نمکی یا فلزی در دهان می تواند نشانه خونریزی دهان باشد. این ممکن است به دلایلی مانند خوردن غذاهای تند، چیپس یا مسواک زدن زیاد لثه ها اتفاق بیفتد. اگر لثه های شما اغلب پس از نخ دندان کشیدن یا مسواک زدن خونریزی می کنند، ممکن است به بیماری لثه (ژنژیویت) مبتلا شوید. این یک بیماری شایع است که می‌تواند به مرور زمان باعث درد و تورم لثه‌های شما شود. بدون درمان، بیماری لثه می تواند منجر به عفونت شود. اگر خونریزی یا ناراحتی دارید به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید  چه زمانی انجام آزمایش ایدز (HIV) لازم است؟

عفونت دهان

بدون درمان، التهاب لثه می تواند منجر به عفونتی به نام پریودنتیت شود. اگر پریودنتیت زود تشخیص داده شود، معمولاً هیچ اثر ماندگاری ندارد. اما در موارد شدید، می تواند به استخوان ها و دندان های شما آسیب برساند.
اگر التهاب لثه شما به پریودنتیت تبدیل شده باشد، ممکن است موارد زیر را تجربه کنید:

خونریزی همچنین می تواند نشان دهنده سایر عفونت ها مانند برفک باشد. این یک عفونت قارچی است که در دهان ایجاد می شود. ممکن است لکه های سفیدی در دهان یا احساس سوزن سوزن شدن دردناکی مشاهده کنید. در حالی که برخی طعم شور دارند، برخی دیگر ممکن است متوجه شوند که نمی توانند چیزی را بچشند.
ویروس پاپیلومای انسانی دهانی (HPV) نیز امکان پذیر است. اگرچه معمولاً در مراحل اولیه علائمی ایجاد نمی کند، اما ممکن است با پیشرفت عفونت احساس گرفتگی صدا یا سرفه خون کنید.

خلط در گلو، یکی از عوامل ایجاد طعم شور در دهان

وجود خلط در گلو به دلیل عفونت سینوسی یا آلرژی نیز ممکن است مقصر باشد. اگر بیماری دارید، ممکن است خلط شما در پشت گلو جمع شود. اگر با بزاق شما مخلوط شود، ممکن است مزه شوری بدهد. همچنین ممکن است احساس کنید که بینی شما مسدود شده است یا نشتی دارد یا نفس کشیدن شما مشکل است.
بسیاری از سرماخوردگی ها و آلرژی ها خود به خود از بین می روند. اقدامات خودیاری شامل استراحت کافی و مایعات، دمیدن بینی یا مصرف سرماخوردگی یا آنتی هیستامین است. اسپری ها یا آبکش ها نیز می توانند مجرای بینی شما را تمیز کنند.
در صورت بروز شرایط زیر باید به پزشک مراجعه کنید:

  • درجه حرارت بالا
  • درد سینوسی
  • آبریزش بینی خونی
  • ترشحات زرد یا سبز از بینی
  • علائم بیش از 10 روز طول می کشد.
  • ترشحات شفاف از بینی به خصوص پس از ضربه به سر
    رفلاکس اسید یا صفرا

طعم ترش یا شور در دهان می تواند نشانه رفلاکس اسید یا صفرا باشد. این شرایط می توانند با هم یا جداگانه رخ دهند. اگر چه علائم آنها مشابه است، رفلاکس اسید ناشی از جریان اسید معده به مری و رفلاکس صفرا ناشی از جریان صفرا از روده کوچک به معده و مری است.
شما همچنین می توانید تجربه کنید:

حالت تهوع
استفراغ صفرا
دل درد مکرر
سرفه یا گرفتگی صدا
کاهش وزن بدون دلیل
درد شدید در قسمت بالای شکم

در صورت عدم درمان، GERD می تواند منجر به GERD شود، یک بیماری پیش سرطانی به نام مری بارت یا سرطان مری. تغییر در سبک زندگی و رژیم غذایی، داروها و حتی جراحی می تواند به درمان GERD کمک کند.


طعم بد در دهان

کمبود تغذیه

اگر بدن شما فاقد برخی مواد مغذی باشد، ممکن است طعم نمکی یا فلزی در دهان ایجاد شود. کمبود می تواند به سرعت یا در عرض چند سال ظاهر شود.
همچنین ممکن است علائم زیر را در این بیماری تجربه کنید:

گیجی
خستگی
رنگ پریدگی
شخصیت را تغییر دهید
عملکرد نامناسب قلب
بی حسی دست و پا

درمان کمبودهای تغذیه ای مختص ویتامین های بدن شماست. مثلا:
کمبود فولات با رژیم غذایی متعادل و مصرف مکمل های فولات تجویز می شود.
کمبود ویتامین B-12 می تواند به خوبی به تغییرات در رژیم غذایی پاسخ دهد. برخی از افراد ممکن است نیاز به مصرف مکمل یا اسپری بینی داشته باشند. در صورت کمبود جدی، دیگران ممکن است نیاز به تزریق B-12 داشته باشند.
کمبود ویتامین C با مکمل ها درمان می شود. خوردن بیشتر غذاهای حاوی ویتامین C نیز کمک می کند.

سندرم شوگرن

سندرم شوگرن زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن شما به تمام غدد کم آبی بدن از جمله غدد بزاقی و مجاری اشک حمله کند. این می تواند باعث ایجاد طعم شور یا خشکی در دهان و خشکی چشم شود.
همچنین ممکن است علائم زیر را در این بیماری تجربه کنید:

این وضعیت ممکن است با سایر اختلالات خود ایمنی مانند لوپوس یا آرتریت روماتوئید مرتبط باشد. بسیاری از افراد می توانند علائم دهان خود را با استفاده از درمان های OTC مانند دهانشویه یا نوشیدن آب بیشتر کنترل کنند. برخی دیگر ممکن است داروهای تجویزی مصرف کنند یا جراحی کنند.

باید بخوانید:

علت مزه خون در دهان چیست؟

علت مزه خون در دهان چیست؟

گاهی اوقات طعم بدی در دهان ایجاد می شود و طعم خون در دهان یکی از بدترین حس هاست، آیا مزه خون در زبان و دهان خطرناک است؟ دلیل…


سایر علل احتمالی شوری دهان

طعم شور نیز می تواند نتیجه موارد زیر باشد:

دلایل عصبی

در صورت وجود پارگی یا سوراخ در غشای اطراف مغز، نشت مایع از نخاع رخ می دهد. این سوراخ باعث می شود مایعی که مغز را احاطه کرده است به بینی و دهان شما نشت کند. در صورت نشت و همچنین تهوع، استفراغ، سفت شدن گردن یا تغییرات شناختی با پزشک خود تماس بگیرید.

تغییرات هورمونی

لثه ها ممکن است در دوران بارداری خونریزی کنند یا حساس تر شوند. در نتیجه، طعم های فلزی رایج هستند، اما تغییرات برای هر زن منحصر به فرد است. یائسگی زمان دیگری است که زنان می توانند تغییرات چشایی را تجربه کنند.


عوارض جانبی دارو

بیش از 400 دارو وجود دارد که می توانند طعم شیرین را در دهان ایجاد کنند. داروها همچنین می توانند باعث خشکی دهان و سایر عوارض جانبی شوند. اگر مشکوک هستید که داروی شما سعی دارد طعم شما را تغییر دهد، با پزشک خود صحبت کنید.

عوارض جانبی شیمی درمانی

افرادی که برای سرطان تحت شیمی درمانی قرار گرفته اند، اغلب تغییرات چشایی را به دلیل آسیب به جوانه های چشایی و غدد بزاقی گزارش می دهند. خشکی دهان نیز به ویژه در افراد مبتلا به سرطان سر و گردن شایع است.


چه زمانی برای شوری به پزشک مراجعه کنید؟

بسیاری از شرایطی که باعث ایجاد طعم شور در دهان می شوند به راحتی تشخیص داده می شوند. هر گونه تغییر را با پزشک خود در میان بگذارید. اگر این تغییر ناگهانی و همراه با سایر علائم یا علائم عفونت باشد، می توانید با پزشک خود مشورت کنید.
حس چشایی خوب نشانه سلامتی است و بالعکس. در برخی موارد، طعم غیرطبیعی در دهان می تواند یک مشکل موقتی باشد که ناشی از مصرف بیش از حد غذاهای خوشمزه است، اما اگر طولانی مدت یا مکرر شود، می تواند نگران کننده باشد. اگر آب کافی بنوشید و مصرف سدیم خود را محدود کنید، می توانید بر طعم شور در دهان غلبه کنید.


بیشتر بخوانید  ۹ نشانه و علامت بیماری کبد چرب که نمیدانستید
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *