دلیل قطعی اینترنت چه بود; آزمون ورودی یا حفاظت؟



در ابتدای تابستان شهروندان به مشکل قطعی برق عادت کردند. اما از روز چهارشنبه وزارت ارتباطات نیز در ارائه خدمات اینترنتی اختلال ایجاد کرده است، بنابراین مردم نمی توانند این هفته را بدون غافلگیری سپری کنند. امروز سومین روزی بود که کاربران برخی از نقاط کشور از ادامه اینترنت خبر دادند. قطعی برق نیز همچنان به قوت خود باقی است، به ویژه ساکنان منطقه ای که مراکز کنکور سراسری در آن مستقر بودند در این سه روز بیش از سایر مناطق با قطعی اینترنت مواجه بودند. وزارت ارتباطات نیز در اطلاعیه ای دلیل قطعی اینترنت همراه را حفظ معدن ملی اعلام کرد. بیانیه مشابهی از سوی اپراتور همراه اول صادر شده است.

به نظر می رسد وزارت علوم و سازمان سنجش خواستار حذف اینترنت برای کاهش احتمال تقلب در آزمون سراسری شده اند. موضوعی که مورد انتقاد بسیاری از کاربران اینترنتی قرار گرفته است. صاحبان مشاغلی که به طور خاص بخشی از تجارت آنلاین آنها هستند، بیشتر با این وضعیت مخالف هستند. آنها می پرسند چرا مردم باید برای کمبودها و مسئولیت وزارت علوم و سازمان سنجش هزینه کنند؟

در واقع غیرفعال کردن اینترنت برای کاهش احتمال کلاهبرداری تفاوتی با عیب یابی دستگاه های مسئول ندارد. اگر این امر عادی شود و وزارت ارتباطات اینترنت را برای برگزاری هر آزمونی قطع کند، احتمالاً مردم باید بیش از نیم سال را بدون اینترنت سپری کنند.

دلیل قطعی اینترنت؛ آزمون ورودی یا حفاظت؟

البته برخی از کارشناسان و شهروندان کنکور را تنها بهانه ای برای ایجاد اختلال در ارائه خدمات اینترنتی می دانند. آنها معتقدند دولت و مجلس به این بهانه خواستار اجرای آزمایشی طرح حمایتی هستند و افزایش قیمت کالاهای مختلف و اعتراضات روزافزون به مدیریت اقتصادی کشور در شبکه های اجتماعی باز هم بحث هایی را به راه انداخته است. در مورد آن طرح اخیرا تاکید ویژه ای بر حفاظت از شبکه های اجتماعی شده است. با توجه به شرایط فوق، آیا از بین رفتن اینترنت در سه روز گذشته به معنای اجرای آزمایشی طرح حفاظت است؟

بیشتر بخوانید  حذف حیدر العبادی از گزینه‌های ریاست دولت جدید عراق

شبکه برق هم خرابه

مشکلات مردم در روزهای اخیر به اینترنت محدود نمی شود. شهروندان مناطق مختلف کشور نیز از قطعی برق خبر داده اند. قطعی برق که از ابتدای تابستان شبکه خانگی را درگیر کرده است، اکنون به تعداد و ساعات روزافزونی در جریان است و دیروز و امروز پایتخت نشینان نیز از قطعی های متعدد برق در مناطق مختلف خبر دادند. در این بین وزارت نیرو بارها اولویت خود را تامین برق شبکه خانگی اعلام کرده است. حتی با این اولویت، برق به صنایع محدود شد و سهمیه بندی شد. اما اکنون علاوه بر صنعت، مشترکان خانگی مجبورند هر روز چند ساعتی را بدون برق بگذرانند.

دیدگاهتان را بنویسید