مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

دلیل فراموش کردن رویاهایمان چیست؟

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


چرا رویاهایمان را فراموش می کنیم؟

حتما برای شما هم پیش آمده که صبح از خواب بیدار می شوید و خوابی را که دیده اید به یاد نمی آورید. این اتفاق برای همه ما می افتد. برخی از افراد ممکن است تکه های کوتاه و مبهم رویای خود را به خاطر بسپارند، در حالی که برخی دیگر ممکن است هیچ بخشی از آن را به خاطر نداشته باشند. خب چرا؟ چرا رویاهایمان را فراموش می کنیم؟ در این مقاله در مورد مراحل خواب، الگوی طبیعی رویا، عوامل موثر بر فراموشی رویا و چگونگی تلاش برای به خاطر سپردن رویا صحبت می کنیم. تشویق شدن.

تعبیر خواب چیست؟

رویا یا رویا مجموعه ای از افکار، تصاویر یا احساساتی است که هنگام خواب در ذهن فرد شکل می گیرد. این به عملکرد مغز مربوط می شود. رویا دیدن زمانی رخ می دهد که نواحی خاصی از مغز با فعالیت شیمیایی فعال شوند. دفعات یادآوری خواب می تواند در هر مرحله از زندگی فرد متفاوت باشد.

مراحل خواب

ما 2 نوع خواب داریم: خواب حرکت سریع چشم (REM) و خواب غیر REM که به 3 مرحله تقسیم می شود.

مرحله 1: سبک ترین مرحله خواب است. در این مرحله به تدریج از حالت بیداری به خواب می رویم.
مرحله 2: این مرحله حدود 25 دقیقه پس از شروع خواب شروع می شود. در این مرحله ضربان قلب، فشار خون و تنفس کاهش می یابد و حرکت چشم متوقف می شود.
مرحله 3: عمیق ترین مرحله خواب است. در این مرحله مغز امواج آهسته تولید می کند، ماهیچه ها کاملاً شل می شوند و ضربان قلب و تنفس در پایین ترین حد خود قرار دارند.
خواب REM: این مرحله حدود 90 دقیقه پس از شروع خواب رخ می دهد. علائم خواب REM عبارتند از حرکات سریع چشم، ضربان قلب سریع، فشار خون بالا و تنفس کم عمق و نامنظم. در این مرحله، مغز فرکانس های مختلطی را منتشر می کند که بسیار شبیه به فعالیت مغز در هنگام بیداری است.

بیشتر بخوانید  روند صحیح استفاده از سونا، استخر و جکوزی چگونه است ؟


چرا رویاهایمان را فراموش می کنیم؟

ما معمولاً در طول خواب REM رویاهای شفاف خود را می بینیم. ویلیام دمنت این حالت خواب را کشف کرد. میزان انرژی و گلوکز مصرفی مغز در طول خواب REM مشابه ساعات بیداری است. در این حالت عضلات کنترل کننده چشم و همچنین دیافراگم که وظیفه تنفس را بر عهده دارد فعال هستند.
در طول خواب غیر REM، به عنوان مثال. مرحله 1، مرحله 2 و خواب موج آهسته (مرحله 3)، ممکن است رویاهای نامنظم و ناقص ببینید. اگر خواب REM را با یک فیلم مقایسه کنیم، می توان گفت که خواب غیر REM مانند یک تصویر است.

یک الگوی خواب معمولی

خواب REM در فواصل مختلف در طول شب رخ می دهد که اولین دوره آن می تواند 90 تا 120 دقیقه پس از شروع خواب رخ دهد. دوره خواب REM تا صبح ادامه دارد، بنابراین یک سوم آخر شب ممکن است بیشتر از این نوع خواب باشد. ما معمولا از آخرین دوره REM خود صبح ها از خواب بیدار می شویم.


علائم معمول خواب REM عبارتند از:

مغز فعال؛
حرکات سریع چشم؛
از دست دادن تون عضلانی.

طبیعی است که رویاهایی داشته باشید اما آنها را به یاد نیاورید. وضعیت خواب را می توان با اندازه گیری های انجام شده در تست خواب یا پلی سومنوگرام تشخیص داد. برخی از این روش های اندازه گیری عبارتند از:

الکتروانسفالوگرام (EEG)؛
الکترواکولوگرافی (EOG)؛
الکترومیوگرافی (EMG).

عوامل موثر در فراموشی رویاها


علت فراموشی خواب


1. خواب REM کمتر

گاهی اوقات خواب REM ممکن است رخ ندهد یا حداقل به اندازه عادی نباشد. برخی از داروها می توانند این نوع خواب را سرکوب کنند. به عنوان مثال، داروهای ضد افسردگی می توانند شروع خواب REM را به تاخیر بیندازند یا میزان آن را کاهش دهند. مصرف الکل عامل دیگری است که خواب REM را سرکوب می کند.
اگر خواب REM رخ دهد و خواب شفاف ببینیم، اما قبل از بیدار شدن از خواب REM به حالت خواب دیگری برویم، ممکن است خوابی را که دیده‌ایم فراموش کنیم.

بیشتر بخوانید  لیست کامل تقلب اسم فامیل با ت

باید بخوانید:


2. ناپدید شدن رویاها پس از بیدار شدن از خواب

این یک قانون کلی است که به محض بیدار شدن از خواب تمام رویاهایی که دیده ایم را فراموش می کنیم. سیگنال‌های الکتریکی و فعالیت‌های شیمیایی که تجربه رویا را تشکیل می‌دهند، می‌توانند پس از بیدار شدن ناپدید شوند، مانند پیامی که روی یک آینه بخار نوشته شده و ناگهان ناپدید می‌شود. البته در طول روز می توانیم قسمت هایی از رویا را خیلی مبهم به یاد بیاوریم.
رویاها یا کابوس هایی که با احساسات قوی مانند ترس همراه هستند، ممکن است مدت بیشتری در ذهن باقی بمانند. آمیگدال ناحیه‌ای از مغز است که می‌تواند به تحریک این رویاهای احساسی کمک کند. اگر خواب REM شما تکه تکه باشد، به احتمال زیاد پس از بیدار شدن از خواب رویاهای خود را به خاطر خواهید آورد.


3. اختلالات خواب

اختلالات خواب همچنین می تواند در به خاطر سپردن خوابی که دیده اید اختلال ایجاد کند. آپنه خواب درمان نشده می تواند باعث اختلال خواب REM شود. افراد مبتلا به نارکولپسی نیز تغییرات ناگهانی را در خواب خود تجربه می کنند که ممکن است با فراموش کردن خوابی که دیده اند همراه باشد.


فراموش کردن رویا

چگونه رویاهای خود را بهتر به خاطر بسپاریم؟

اگر می خواهید وقتی از خواب بیدار می شوید، رویاهای خود را به خاطر بسپارید، این کار ساده را انجام دهید: یک دفتر خاطرات رویایی داشته باشید. یک دفترچه با خودکار روی میز کنار تختتان بگذارید و بلافاصله پس از بیدار شدن رویای خود را یادداشت کنید. به این ترتیب رویاها را قبل از اینکه فرصت محو شدن داشته باشند، ثبت می کنید.
اگر رویایی را که دیده اید بنویسید از فراموش شدن آن جلوگیری می کنید. اگر بعداً بتوانید یادداشت های خط خورده صبحگاهی خود را بخوانید و تفسیر کنید، ممکن است بتوانید معنی یا جزئیات بیشتری از رویاهایی که دیده اید را درک کنید.

بیشتر بخوانید  تعمیر و نگهداری بن سای


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *