مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

دلیل عدم شفافیت فیلیمو و نماوا با کاربرانشان چیست؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله

در حالیکه پلتفرم های بزرگ جهان امار کاربران خود را مو به مو اعلام می کنند در ایران نماوا و فیلیمو عملکردی دور از شفافیت دارند.

به گزارش وقت صبح به نقل از خراسان؛ هفته گذشته پلتفرم دیزنی پلاس آمار مشترکان خود را در سه ‌ماه سوم 2022 اعلام کرد.

مطابق آن، این پلتفرم با 220 میلیون و 700 هزار مشترک و با اختلاف ناچیزی بالاتر از نتفلیکس، برای نخستین بار در صدر پرکاربرترین پلتفرم‌های نمایش آنلاین فیلم و سریال قرار گرفت.

یک ماه پیش از آن، نتفلیکس شمار کاربران خود در سه‌ ماه سوم 2022 را 220 میلیون و 670 هزار کاربر اعلام کرده بود.

پلتفرم‌های بزرگ و بین‌المللی جهان فیلم و سریال، سالانه چندین بار شمار کاربران خود را اعلام عمومی می‌کنند و این اعلام، هربار روی بهای سهام آن‌ها در بورس تأثیر می‌گذارد.

اما در کشور ما از این خبرها نیست و پلتفرم‌های داخلی ایران عملکردی دور از شفافیت دارند. در سال‌های اخیر تنها یک بار فیلیمو شمار کاربران خود را اعلام کرد، آن هم در اسفند 99 و با سه ماه تأخیر. چرا که در این زمان، فیلیمو آمار کاربران خود را در آذر همان سال منتشر کرد.

از آمار شمار کاربران پلتفرم‌های دیگر هم هیچ خبری نیست.

زمان انتشار معلوم نیست!

با مروری سریع به اخبار رسمی تولید محصولات پلتفرمی آمریکایی، مشخص می‌شود امثال نتفلیکس، دیزنی پلاس و هولو معمولا در میانه و گاه در ابتدای تولید یک اثر، تاریخ انتشار آن را اعلام می‌کنند؛ همزمان با انتشار نخستین تصاویر که به First Look مشهور است.

بیشتر بخوانید  هواشناسی امروز سه شنبه 4 مهر | تهران احتمالاً بارانی می‌شود

مثلا تاریخ نمایش اولین قسمت سریال «ارباب حلقه‌ها» که دو هفته دیگر می‌آید، از 13 ماه قبل حتمی شده است، نتفلیکس به تازگی تاریخ پخش سریال گیرمو دل‌تورو را 70 روز پیش از انتشار اعلام کرد.

همین الان در حالی که در برخی رسانه‌های غیررسمی، دوشنبه 31 مرداد به عنوان تاریخ پخش اولین قسمت «بی‌گناه» ذکر شده، اما فیلیمو در این باره هیچ اعلامی نداشته است.

نماوا ماه‌هاست که تبلیغات «مترجم» را انجام می‌دهد، اما تاریخ پخش آن را اعلام نکرده. این پلتفرم عصر 6 مرداد، زمان انتشار «شبکه مخفی زنان» را 7 مرداد معرفی کرد!

ذکر این نکته ضروری است که در یک استثنا، تاریخ انتشار «خون سرد» 44 روز قبل از پخش اعلام شد.

تعداد قسمت ‌ها معلوم نیست!

در حالی که پلتفرم‌های جهانی مانند نتفلیکس و دیزنی پلاس به صورت هفتگی آمار دقیق 10 محصول پربیننده خود را در دو دسته فیلم و سریال منتشر می‌کنند، اما از این اطلاعات در فیلیمو، نماوا، فیلم نت و… خبری نیست.

فیلیمو تا چند ماه پیش، هر از گاه آماری از رکوردشکنی‌ها می‌داد، ولی مدت‌هاست این روند را کنار گذاشته است؛ روندی که احتمالا نشان از پایان رکوردشکنی‌های محصولات آن دارد.

نماوا نیز مدت‌هاست که فهرست 5 اثر پربیننده خود را (بدون عدد و رقم) که پیشتر منتشر می‌کرد، اعلام نمی‌کند. پلتفرم‌های داخلی حتی تعداد قسمت‌های سریال‌ها را نیز در دسترس کاربران قرار نمی‌دهند.

کاربران شاید با صرف وقت و جست وجو، بتوانند اطلاعاتی پراکنده از تعداد قسمت‌های سریال‌ها در رسانه‌ها بیابند، اما این اطلاعات رسما توسط پلتفرم منتشر نمی‌شود.

بعضی توقف‌های غیرمترقبه مانند نیم‌فصل شدن «خاتون» نیز هست که از قبل اطلاع‌ رسانی نمی‌شود. این در حالی است که کاربران برای انتخاب میان فیلیمو، نماوا، فیلم نت و دیگران به اطلاعاتی از این دست نیاز دارند.

بیشتر بخوانید  وضعیت نامشخص میزبانی مسابقات مقدماتی جام جهانی 2022 - اخبار فوتبال ایران - اخبار ورزشی تسنیم

کسی که می‌خواهد 300 تا 500 هزار تومان برای خریداری چند ماه اشتراک هزینه کند، طبعا باید بداند در هفته‌ها و ماه‌های آینده، با چه محصولاتی روبه‌رو خواهد بود.

همچنین اطلاع از شمار بیننده‌ها یا زمان تماشا (اصطلاحاً واچ ‌تایم) برای هر اثر، طبعا در انتخاب محصول برای تماشا مؤثر است؛ اطلاعاتی که پلتفرم‌های داخلی منتشر نمی‌کنند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *