دلیل شکستن سکوت حسن روحانی چه بود؟


حسن روحانی در پایان تابستان 1400 ریاست جمهوری را به ابراهیم رئیسی سپرد و در این مدت علیرغم انتقاد مستاجران جدید ساختمان پاستورا به عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم، هیچ اظهارنظری از سوی روحانی و روحانی نشد. صدای اطرافیان از هر تریبونی شنیده می شد تا اینکه حسن روحانی در نشستی با جمعی از وزرا و معاونان سابق دولت یازدهم و دوازدهم به مناسبت سالگرد اجرا، سکوت یک ساله خود را شکست و به انتقادات پاسخ داد. فرمان ریاست جمهوری او

حسن روحانی در این جلسه گفت: می گویند فشار بیرونی مهم نیست بلکه در حوزه حاکمیت داخلی مشکلاتی وجود دارد. این یک جمله کاملا درست است، اما آنها آن را اشتباه تفسیر می کنند. تصمیمات ما ایراداتی داشت که امروز گرفتار این مشکلات هستیم. اگر در داخل تصمیمات درستی می گرفتیم، نمی توانستند اینطور از بیرون به ما فشار بیاورند. ما در سال 2017 تحت فشار ترامپ بودیم.

وی افزود: ترامپ مشکلات زیادی ایجاد کرده است. اما چه کسی به ترامپ چراغ سبز نشان داد؟ چه کسی باعث شد ترامپ جرات کند و به این نتیجه برسد که اگر حداکثر فشار را به ما وارد کند، انقلاب ما در همان سال 97 سرنگون می شود؟ ترامپ فقط نمی خواست ما را تحریم کند. اطرافیان ترامپ به صراحت اعلام کرده اند که مردم و مسئولان جشن پیروزی انقلاب 22 بهمن را نخواهند دید. هدف آنها سرنگونی نظام و انقلاب بود. تمام برنامه ریزی ها بر این اساس بود. توطئه بیرونی بود، اما یک نشانه داخلی هم دادند. می 2017 نتیجه دسامبر 2016 است. پس مشکل از درون است نه از بیرون.» باید دید آیا اظهارات روحانی ادامه پیدا می کند یا به همین جا ختم می شود.

بیشتر بخوانید  آمریکا درصدد استقرار اسکادران‌ هواپیماها در ۱۰ پایگاه هوایی است

    چرا حسن روحانی سکوت خود را شکست؟  / واکنش به پیش بینی های دولت ریاست جمهوری

کشیش علاقه مند به ماندن در عرصه سیاسی

صادق زیباکلام، استاد دانشگاه تهران با اشاره به اینکه در چند سال گذشته هجمه های زیادی به شخص حسن روحانی صورت گرفته است، گفت: با توجه به اینکه اصولگرایان تندرو در این مدت به ویژه در مجلس هجمه های شدیدی را علیه خود داشتند. رئیس دولت یازدهم و دوازدهم او را فرستادند و او را متهم به خیانت و هر اتفاقی کردند، مثلا مدام افزایش قیمت را به دولت روحانی ربط دادند، روحانی بعد از یک سال سکوتش را شکست.

وی افزود: در چنین شرایطی که قانون خاصی وجود ندارد و هر امکانی وجود دارد، حسن روحانی در یک سال گذشته چماق دستی کرده و نخواسته چیزی بگوید تا حاشیه جدیدی برای او ایجاد شود و که اصولگرایان باز هم به او حمله نمی کنند. هنوز یک سال از دولت رئیس جمهور نمی گذرد و او با سخنان خود پایه های یک دولت انقلابی را می گذارد، اما با توجه به اینکه یک سال از تشکیل دولت رئیس جمهور می گذرد، حسن روحانی خاطرنشان می کند که دولت رئیس جمهور نبوده است. در هر زمینه ای موفق بوده است، بنابراین، بله پاسخ داد، مسئولیت اتهاماتی را که در این یک سال زده شد و همچنین مواردی که در جریان انتخابات به او و دولتش زده شد، بر عهده گرفت.

زیباکلام گفت: روحانی در یک سال گذشته سعی کرده با تندروها و اصولگرایان قهر نکند، اما به دلیل اینکه دولت رئیس جمهور به وعده هایی که برای بهبود زندگی مردم داده عمل نکرده است، تورم نه تنها کنترل نشده، بلکه شاهد حذف ارز بوده ایم. قیمت 4200 تومانی در بازار کالاهای اساسی و مایحتاج اساسی مردم چندین برابر شده است که در چنین شرایطی روحانی با انتقادات خود از دولت رئیس جمهور به نوعی با مسئولیت مواجه شد و به اتهاماتی که به او و دولتش وارد می شد پاسخ داد. در سال گذشته .

بیشتر بخوانید  ماجرای پرداخت یارانه 200 هزار تومانی به تهران چیست؟

این استاد دانشگاه تهران افزود: به نظر می رسد انتقاد روحانی از دولت رئیس جمهور با توجه به عملکرد دولت سیزدهم مستمر باشد، از سوی دیگر با توجه به سن حسن روحانی حداقل 10 سال دیگر می تواند برای ایفای نقش در دولت خدمت کند. سمت هایی از جمله در مجلس خبرگان و مجمع تشخیص مصلحت نظام و سایر سمت ها، بنابراین با این اظهارات پس از یک سال خانه نشینی اعلام موجودیت کرد و گفت من حسن روحانی هستم و عمر سیاسی او تمام نشده است. در این راستا باید منتظر اظهارات بیشتری در صحنه سیاسی کشور باشیم.

پاسخ روحانی به حملات

محمدعلی نمازی یکی از اعضای شورای مرکزی حزب کارگزاران با اشاره به اینکه حسن روحانی پس از استقرار در دفتر جدید و آغاز جلساتش به انتقادات وارده به وی پاسخ داد، گفت: در یک سال گذشته هجمه های زیادی به وی صورت گرفته است. حسن روحانی شخصاً از اصولگرایان خارجی به ویژه دولت، ابراهیم رئیسی ایجاد شد اما رئیس جمهور یک سال در این باره سکوت کرد، در حالی که دولت سیزدهم در یک سال گذشته انتظارات این دولت را برآورده نکرد.

وی افزود: اظهارات رئیسی و دولتش همواره با اشاره به بنیانگذاران شرایط کنونی روحانی و دولتش، هجمه به بنیانگذاران شرایط کنونی دارد، در حالی که پس از گذشت یک سال دیگر چنین سخنانی پذیرای افکار عمومی نیست، از سوی دیگر، در آن زمان. رئیسی در جریان انتخابات مدام از دولت روحانی انتقاد می کرد و اصولگرایان نیز می خواستند برای ارزیابی عملکرد دولت روحانی مناظره ای برگزار کنند. در حالی که الان خوب است، پس از گذشت یک سال از دولت رئیس جمهور، صدا و سیما مناظره هایی را انجام می دهد تا افراد هم ردیف در دو دولت با یکدیگر روبرو شوند.

بیشتر بخوانید  زمان فروش خودروهای دیگنیتی و فیدلیتی در بورس کالا + شرایط است

نمازی افزود: در حالی که اصولگرایان در یک سال گذشته به دولت روحانی بر سر موضوع برجام هجوم آورده اند، اما پس از یک سال مذاکره همچنان در جایگاه اول قرار دارند، در حالی که روحانی به صراحت گفته است که اجازه نداده اند موضوع احیای برجام در سال گذشته مطرح شود. دولت دست او و ظریف، حالا در چنین شرایطی باید دید سرنوشت توافق برجام چه خواهد شد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب افزود: این سخنان روحانی بیشتر برای شفاف سازی و دفاع از عملکرد خودش بود چرا که با توجه به شرایط داخلی کشور در حال حاضر افق روشنی برای فعالیت سیاسی حسن روحانی وجود ندارد، در این زمینه فقط حسن روحانی می تواند. با توجه به وعده هایی که سال گذشته به ابراهیم رئیسی داده بود باید پاسخگوی آنها باشد زیرا دولت رئیسی تحقق این وعده را به بنیانگذاران شرایط فعلی یعنی دولت حسن روحانی گره می زند تا در شرایط فعلی روحانی پاسخگوی اینها باشد. اتهامات

دیدگاهتان را بنویسید