دلیل حذف حسن روحانی از مجمع تشخیص مصلحت نظام چه بود؟



به گزارش سلام نو به نقل از تجارت نیوز، انتشار فهرست اعضای جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام سوالاتی را در اذهان مردم ایجاد کرد. جای خالی اعضای موثری چون احمد جنتی و علی اکبر ناتیک نوری در ترکیب جدید مجلس تعجب بسیاری از کارشناسان و ناظران را برانگیخت. اما مهم ترین بلاتکلیفی در مورد لیست جدید حذف نام حسن روحانی از بین اعضای مجمع است.

البته روحانی در دوره قبلی به عنوان رئیس جمهور کارکرد قانونی در مجمع داشت اما بسیاری انتظار داشتند که در دوره جدید نیز به عنوان یک عضو واقعی حضور داشته باشد. شایعاتی مبنی بر عدم حضور حسن روحانی در ترکیب جدید فعلی به گوش می رسد اما با توجه به اظهارات کارشناسان به نظر می رسد چنین شایعاتی صحت نداشته باشد.

ادامه سیاست های قبلی

جلایی پور درباره ترکیب جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: نگاهی به لیست جدید اعضای مجمع نشان می دهد که قصد ادامه به همان وضعیت قبلی وجود دارد. به عبارت دیگر هیچ نشانه ای از قصد تغییر سیاست راهبردی خارجی و داخلی وجود ندارد.

این استاد جامعه شناسی گفت: در نظر داشته باشید که کشور کوچک همسایه ما (امارات متحده عربی) به اولین قدرت اقتصادی منطقه تبدیل شده است. اما ایران همچنان گرفتار تحریم ها، تورم، بیکاری و کمبود سرمایه گذاری است. علاوه بر این، ایران با جامعه ای مطالبه گر مواجه است و به آن توجهی نمی کند. پاسخ به خواسته های این جامعه رفتن به سمت «توسعه» با رشد بالای هشت درصد است. بنابراین می توان گفت ترکیب مجمع تشخیص برای توسعه کشور مجهز نیست.

بیشتر بخوانید  روایت نفر ششم کنکور تجربی ۱۴۰۱ از تقلب در کنکور! + ویدیو

دلیل برکناری روحانی چه بود؟

جلایی پور با اشاره به خالی بودن جای روحانی در لیست اعضای جدید مجلس، به تجارت نیوز گفت: دلیل این امر کاملاً مشخص است، دوره دوم روحانی قابل نقد است، اما باید توجه داشت که او یک سیاستمدار توسعه‌گرا است (که در همان زمان خویشتن داری را درک می کند). تصمیم گیرندگان هنوز ریسک گریز هستند و بازدارندگی برایشان مهم است نه توسعه! بنابراین روحانی برکنار شد.

وی در ادامه بیان کرد: البته شنیده هایی هم وجود دارد مبنی بر اینکه روحانی عضویت خود در مجمع را برای شناخت شرط گذاشته است که به نظر من شایعه است. شخصیت «پوپولیستی» مثل احمدی نژاد نماینده مجلس می شود اما روحانی نماینده نیست. چرا؟ چون از همان موضع بازدارندگی می گوید احمدی نژاد در اقشار فرودست پایگاه دارد پس چه خوب است افرادی مثل روحانی و جهانگیری در مجمع باشند تا در جهت حرکت ایران به سمت توسعه فردگرایی خطرناک نقش آفرینی کنند. و توسعه گرایی

جای خالی بهشت ​​و نور پرحرف

این جامعه شناس یادآور شد: به نظر می رسد دلیل غیبت آقای جنتی سن ایشان باشد. در عین حال در مجلس کسانی هستند که راه آسمانی را ادامه می دهند. آقای. ناطق با روحانی و خاتمی هم مشکل دارد. او یک سیاستمدار باتجربه اما واقع بین و آگاه به مشکلات کشور است. او مدت هاست که از سیاست فعلی کشور دفاع نکرده است، طبیعی است که باید برکنار شود.

جلایی پور در پایان خاطرنشان کرد: البته باید توجه داشت که در این مجمع افرادی هستند که اگر دولت بخواهد به سمت توسعه حرکت کند می توانند کمک کنند. از جمله این شخصیت ها می توان به افرادی مانند محمدصدر، مجید انصاری، عارف و … اشاره کرد.

بیشتر بخوانید  حملات جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به غزه

دیدگاهتان را بنویسید