دلیل تأخیر در آغاز دور هفتم مذاکرات در وین چیست؟



رضا ذبیحی در گفت وگو با ایسنا ، در مورد علل و عواقب تأخیر در مذاکرات در وین اظهار داشت: در حال حاضر شاهد تاخیر بین دور ششم مذاکرات و شروع دور هفتم مذاکرات هستیم که البته حداقل در شرایط فعلی نگران کننده نیست.

وی افزود: به نظر می رسد با وجود فاصله ایجاد شده در مذاکرات ، طرفین در ارتباط کامل با یکدیگر بوده و شرایط را برای مرحله بعدی مذاکرات آماده می کنند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: اگرچه تاریخ جدیدی برای تمدید توافق ایران و آژانس بین المللی انرژی هسته ای اعلام نشده است ، اما در شرایط فعلی طرفین ترجیح می دهند شرایط جدید را در فضایی آرام و صلح آمیز مدیریت کنند.

وی گفت: “نظارت بر وضعیت فعلی مذاکرات نشان می دهد که احتمال دستیابی به توافق در مذاکرات وین تا قبل از 12 آگوست کاهش یافته است ، هرچند این به این معنی نیست که امکان دستیابی به توافق کاملاً منتفی است.” بودن. اما هنوز امید زیادی به توافق طرفین وجود دارد. بعلاوه ، اگر توافق قبل از انتقال دولت وجود نداشته باشد ، احتمال دور جدید مذاکرات وجود دارد.

ذبیحی گفت: موضوع انتقال قدرت و گفتگوهای داخلی یکی از دلایل تأخیر در مذاکرات بود. “همزمان با موضوع انتقال قدرت ، كه معمولاً از دولت دوازدهم به سیزدهم منتقل می شود ، رئیس جمهور منتخب جدید وزارت امور خارجه بررسی و تبادل اطلاعات با كارمندان فعلی انجام می دهد تا نتایج اقدامات انجام شده را بدست آورد ، و این فقط موضوع زمان.

وی افزود: البته موضوع انتقال قدرت در همه سیستم های سیاسی موضوعی حساس و زمان بر است و به نظر می رسد طرف دیگر مذاکرات نیز اهمیت این موضوع را درک کرده است.

بیشتر بخوانید  القدیمی با یک هیئت کاخ سفید در مورد خروج نیروهای آمریکایی از عراق صحبت کرد

وی گفت: دلیل دیگر تأخیر در شروع دور جدید گفتگوها ذهنیت طرف های دیگر به ویژه احزاب غربی در موضوع انتقال قدرت به ایران و عواقب آن است.

این کارشناس روابط بین الملل افزود: از آنجا که این کشورها این ذهنیت را دارند که ممکن است اراده و روش دولت سیزدهم برای اجرای و اجرای توافق نامه با اراده و روش دولت فعلی متفاوت باشد ، بنابراین آنها می خواهند با دولت جدید “آنها را بیاور.

ذبیحی ادامه داد: در واقع آنها نگران هستند که ممکن است دولت سیزدهم برخی از تعهدات یا توافق های به دست آمده را نپذیرد و بنابراین ترجیح می دهند که در مورد احیای برجام سرانجام در دولت جدید مذاکره شود.

وی افزود: در حالی که این نگرانی قابل درک است ، زیرا بدون شک انتقال به سیستم های سیاسی منجر به تغییر خواهد شد ، روشن است که دولت جمهوری اسلامی ایران علی رغم تغییر دولت به تعهدات بین المللی خود پایبند خواهد بود. برخلاف آنچه در مورد ایالات متحده دیدیم ، این اتفاق با ترامپ در خروج از شورای امنیت سازمان ملل رخ داد.

این استاد دانشگاه افزود: با توجه به مواضعی که رئیس جمهور منتخب تاکنون داشته است ، وی همچنین بر لزوم لغو تحریم ها ، احیای مجدد شورای امنیت سازمان ملل و انجام تعهدات ایران در صورت پایبندی طرف مقابل به تعهدات خود و از این رو در مورد از این مفاد کلی “هیچ تفاوتی اساسی بین دیدگاه های دو دولت وجود ندارد. با این حال ، ممکن است در روش ها و برخی جزئیات تفاوت وجود داشته باشد.

بیشتر بخوانید  هاشمی: مسابقه ما با حریفان هرگز عادلانه نبوده است / تیراندازان آماده هستند - اخبار ورزشی - اخبار ورزشی تسنیم

این کارشناس روابط بین الملل ادامه داد: در حالی که شش دور مذاکره ای که تاکنون انجام شده است ، دیدگاه های طرفین را به یکدیگر نزدیک کرده است و به دلیل سنگینی تفاهمات ایجاد شده ، راه پیش رو دشوار است. ” کمتر است.

وی افزود: البته وقتی صحبت از تحریم های غیر هسته ای اعمال شده در دوران ترامپ می شود ، به دلیل فشارهای داخلی در خود ایالات متحده ، ایالات متحده تاکنون انعطاف پذیری زیادی نشان نداده است. زیرا جمهوری خواهانی مانند ترامپ ، حتی در حد مذاکره ، دولت بایدن را به تسلیم کامل در برابر ایران متهم می کنند.

ذبیحی در پایان خاطرنشان کرد: با وجود همه این فراز و نشیب ها ، انتظار برای توافق یک انتظار منطقی است زیرا این امر به نفع ایران و کل جامعه بین المللی است. با این حال ، طرفین نیز باید اهمیت عامل زمان را در نظر بگیرند ، زیرا در نهایت این روند به نفع هیچ یک از طرفین نیست.

دیدگاهتان را بنویسید