مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

دلایل ایجاد گرسنگی کاذب که شما را چاق می کند

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


دلایل گرسنگی کاذب

دلایل گرسنگی کاذب

موقعیت هایی را که در آن بدن شما احساس گرسنگی کاذب می کند را بشناسید و یاد بگیرید که چگونه با آن برخورد کنید.

بسیاری از افراد اضافه وزن دارند. علت چیست؟ آنها بیش از نیاز بدنشان غذا می خورند و این تقصیر آنهاست.

خوردن تنقلات هنگام تماشای تلویزیون و یا در زمان بیکاری (بدون احساس گرسنگی) نمونه ای از این اسراف است. اما به جز پرخوری و بیکاری، چه علل دیگری می تواند داشته باشد؟

این ممکن است تا حدی تقصیر عادات ما باشد، در حالی که علل دیگر ممکن است علت اشتهای ما باشد.

لیست زیر را بخوانید تا علل و راه های مقابله با آن را بیابید.

1- شب قبل به اندازه کافی نخوابیدید

کمبود خواب به دو صورت اشتهای ما را افزایش می دهد: کمبود انرژی که بدن به طور طبیعی به میل به غذا واکنش نشان می دهد و ترشح هورمون های اشتها مختل می شود. وقتی بدن ما خسته است، هورمون لپتین (که سلول های چربی ترشح می کند و در کنترل اشتها موثر است) کاهش می یابد. در حالی که سطح هورمون گرلین (که معده را ترشح می کند و اشتها را تحریک می کند) افزایش می یابد. این دو هورمون بر علیه شما کار می کنند.

ساده ترین کاری که می توانید برای مقابله با این وضعیت انجام دهید این است که 8 ساعت کامل در شب بخوابید. اگر به دلایلی شب قبل نتوانستید به اندازه کافی بخوابید، حتماً روز بعد میان وعده های سالمی مانند میوه های تازه، کربوهیدرات های سبک و پروتئین کم چرب به همراه داشته باشید تا بدن خود را راضی نگه دارید.

دلایل گرسنگی کاذب

2- مصرف داروهای افزایش اشتها از عوارض آن است

اگر آخرین بار برای سرماخوردگی، آرتریت، آکنه یا آلرژی آنتی بیوتیک مصرف کرده اید و اشتهای شما به طور قابل توجهی در همان زمان افزایش یافته است، ممکن است به دلیل اثرات دارو باشد.

بیشتر بخوانید  بهترین ویتامین‌ ها برای درمان یبوست کدامند؟

اگر قبل از مصرف دارو تمام وعده غذایی را خورده اید و بعد از آن احساس گرسنگی می کنید، به این احساس گرسنگی توجه نکنید. به دنبال راه حل هایی مانند جویدن آدامس، نوشیدن یک فنجان قهوه یا حتی مسواک زدن باشید. اگر به هر دلیلی مجبور به مصرف طولانی مدت این داروها هستید، حتما از متخصص تغذیه خود بخواهید تا برنامه غذایی را به شما ارائه دهد که گرسنگی شما را در عین حال رفع کند و به سلامتی شما آسیبی وارد نکند.

دلایل گرسنگی کاذب

3. بدن شما تشنه یا کم آب است

علائم کم آبی (خواب آلودگی و کم انرژی) بسیار شبیه به علائم گرسنگی است. به همین دلیل، ممکن است فکر کنید که برای تسکین این شرایط و افزایش انرژی باید غذا بخورید. وقتی تشنه هستید، دهانتان خشک می شود. حالتی که با خوردن (به جای نوشیدن!) موقتاً برطرف می شود.

در چنین مواردی توصیه می شود که فرد 10 دقیقه قبل از غذا یک لیوان بزرگ آب یا چای معطر سبک بنوشد. اگر بعد از 10 دقیقه همچنان احساس گرسنگی کردید، شروع به خوردن کنید. این گاهی اوقات می تواند از ورود چند صد کالری اضافی به بدن شما جلوگیری کند.

دلایل گرسنگی کاذب

4 – وقت غذا خوردن است!

به نظر همه این یک عادت است که وقتی زمان غذا خوردن فرا می رسد، حتی گاهی بدون اینکه واقعا گرسنه باشیم، شروع به خوردن می کنیم. درست است که گاهی برای جلوگیری از گرسنگی مفرط یک رژیم غذایی منظم لازم است، اما در عین حال باید به علائم جسمی خود نیز توجه کنیم. از این به بعد هر وقت خواستی غذا بخوری از خودت بپرس واقعا گرسنه ای؟ اگر پاسخ منفی است، یا مقدار بسیار کمی بخورید یا آن وعده غذایی را یک ساعت بعد موکول کنید (نه بیشتر).

برای جلوگیری از احساسی که بعد از غذا دارید، همیشه چند نکته را به خاطر بسپارید: غذا را به آرامی بخورید، انواع غذاها را برای خوردن انتخاب کنید و سعی کنید پروتئین و کربوهیدرات ها را در هر وعده غذایی بگنجانید.

بیشتر بخوانید  این بیماری پنهان اما شایع در زنان را بشناسید!

در مواقعی که معمولاً چیزی می خوریم (مانند هنگام سفر با هواپیما) باید این را در نظر گرفت. قبل از سفر سعی کنید رژیم غذایی خود را طوری تنظیم کنید که در طول سفر مجبور به خوردن غذای کامل نباشید. همچنین از مهماندار بخواهید چند نوشیدنی برای شما بیاورد تا احساس گرسنگی کاذب ناشی از تشنگی را کاهش دهید.

دلایل گرسنگی کاذب

5- بعد از ورزش

ما باید بدن خود را بعد از ورزش بازسازی کنیم و معمولا بعد از ورزش شدید احساس گرسنگی می کنیم. اما این بدان معنا نیست که بدن ما به آن همه کالری اضافی نیاز دارد! معنای واقعی این احساس این است که شما باید غذای مغذی بدن خود را تامین کنید.

در چنین مواقعی بهتر است از مرغ بدون چربی یا گوشت کبابی (پروتئین تقویت کننده عضلات) یا برنج قهوه ای یا سایر غلات استفاده شود. این مواد به سرعت احساس خستگی را از بین می برند و شما را برای مدت طولانی سیر نگه می دارند.

دلایل گرسنگی کاذب

6. غذا خوردن زیاد طول نمی کشد

شما فقط یک وعده غذایی خورده اید، اما چند دقیقه بعد دوباره گرسنه هستید. “چرا من هنوز گرسنه هستم؟” شما تعجب می کنید. هورمون های اشتها به زمان نیاز دارند تا مغز شما را اشباع کنند.

برای جلوگیری از احساسی که بعد از غذا دارید، همیشه چند نکته را به خاطر بسپارید: غذا را به آرامی بخورید، انواع غذاها را برای خوردن انتخاب کنید و سعی کنید پروتئین و کربوهیدرات ها را در هر وعده غذایی بگنجانید. . اگر همچنان احساس گرسنگی می کنید، برای رهایی از این احساس کاذب، آب نبات نعناع بخورید.

دلایل گرسنگی کاذب

7. اطرافیان شما حریص هستند

تحقیقات نشان می دهد که افراد اغلب در غذا خوردن ناخودآگاه از یکدیگر تقلید می کنند. وقتی یک نفر پرخوری می کند، بقیه کم و بیش تقلید می کنند. برای جلوگیری از این تقلید ناخودآگاه، یک دقیقه مراقبه کنید و عادات غذایی خود را به خود یادآوری کنید. یا اگر کسی نزدیک شما غذا می‌خورد، آن را موقتاً رها کنید.

بیشتر بخوانید  کشف حقایق مهم برای چند قلوزایی

اگر به دنبال راه حلی پایدار هستید، به جای اینکه تحت تأثیر اطرافیان خود قرار بگیرید، سعی کنید آنها را تحت تأثیر قرار دهید و الگوی آنها باشید. در این صورت دور شکم شما زیاد نمی شود و بسیار سپاسگزار خواهید بود. یک متخصص می گوید: همانطور که چاقی مسری است، عادات غذایی خوب نیز مسری است.

دلایل گرسنگی کاذب

8. غذا را ببینید یا بو کنید

ما با حواس خود از غذا لذت می بریم تا با شکم! وقتی بوی مطبوع غذا را حس می کنیم یا می بینیم، حتی اگر به صورت تصویر در تبلیغات یا تلویزیون باشد، ناخودآگاه بزاق ما ترشح می شود که اشتها را تحریک می کند.

نمونه هایی از چنین موقعیت هایی عبارتند از دیدن و بوییدن برخی از کیک ها در حال پخت، دیدن تنقلات در آشپزخانه، یا دیدن یک برنامه آموزشی آشپزی.

بهترین راه حل: «چشم نبین، دل نخواه». حالا بروید یا تنقلات را پنهان کنید یا تلویزیون را خاموش کنید. به این ترتیب به احتمال زیاد از خوردن آنها جلوگیری خواهید کرد.

دلایل گرسنگی کاذب

9 – تحت استرس هستید

تحقیقات نشان می دهد زمانی که افراد تحت استرس هستند، میل به غذاهای چرب، شور و شیرین افزایش می یابد. این غذاها اعصاب را آرام می کنند و حس خوبی در دهان ایجاد می کنند.

اما این تنها مورد نیست. در هنگام استرس، فعل و انفعالات شیمیایی در بدن باعث افزایش اشتها می شود. افزایش هورمون های اشتها (کورتیزول و انسولین) اشتهای شما را تحریک می کند. در هر صورت باید سعی کنید عاقلانه تصمیم بگیرید.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *