دلایل اصلی سوزش سر دل چه می تواند باشد؟


دلایل اصلی سوزش سر دل چه می تواند باشد؟

دلایل اصلی سوزش سر دل چه می تواند باشد؟

سوزش سر دل موجی از درد است. یعنی گاهی آنقدر جدی می شود که انسان حتی نمی تواند نفس بکشد و گاهی دردش کم می شود. فرد مبتلا به سوزش معده گاهی مجبور می شود ساعت ها در دستشویی بماند.

چه چیزی باعث سوزش سر دل می شود؟

بدن ما از سیگنال های خاصی استفاده می کند تا هشدار دهد که خطری در ما ایجاد می شود. یکی از این علائم سوزش سر دل است که برخی از علل سوزش سر دل کاملاً واضح است. مانند زمانی که فرد پرخوری می کند یا زمانی که کودک چیزی خطرناک را می بلعد. اما اغلب نمی توان علت سوزش سر دل را به راحتی شناسایی کرد.

برخی از دلایل اصلی سوزش سر دل عبارتند از:

یبوست:

یکی از مهم ترین علل درد شکم یبوست است. یبوست ناشی از یک رژیم غذایی نامناسب است که مایعات و فیبر کمی دارد.

عفونت:

وقتی یک ویروس یا باکتری وارد بدن ما می شود، بدن برای خلاص شدن از شر آن شروع به واکنش می کند و واکنش های گوارشی معمولاً با اسهال و استفراغ همراه است. عفونت باکتریایی باعث مسمومیت غذایی می شود. برخی از سوزش سر دل ناشی از باکتری هایی است که وارد بدن می شوند. مانند گلودرد، ذات الریه، عفونت های دستگاه ادراری و عفونت های دستگاه تناسلی.ویروس ها نوع دیگری از عفونت هستند که می توانند باعث آنفولانزای شکمی شوند. هم باکتری ها و هم ویروس ها به راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل می شوند. اما خبر خوب این است که در بیشتر موارد، اگر دست های خود را خوب بشویید و از وسایل شخصی دیگران استفاده نکنید، می توانید از پس آن برآیید.

بیشتر بخوانید  جمود مفصل شانه چیست؟ چه علائمی دارد؟

سوزش و التهاب:

هنگامی که یکی از اندام های داخلی بدن زخم یا متورم می شود، باعث سوزش سر دل می شود. آپاندیسیت، زخم معده، سندرم روده حساس و بیماری التهابی روده می تواند منجر به سوزش سر دل شدید شود که نیاز به درمان دارد.

واکنش بدن به برخی غذاها

برخی از افراد قادر به هضم برخی غذاها نیستند. به عنوان مثال، برخی افراد نمی توانند لاکتوز موجود در شیر را تحمل کنند و بنابراین باید از خوردن همه محصولات حاوی لاکتوز خودداری کنند. اگر شما هم جزو کسانی هستید که به برخی غذاها واکنش نشان می دهید و از سوزش معده رنج می برید، بهتر است با پزشک مشورت کنید تا آن را از رژیم غذایی حذف کرده و جایگزین مناسبی برای آن بیابید.

برخی از آلرژی ها شامل آلرژی به برخی مواد غذایی است. در این حالت، سیستم ایمنی با خوردن برخی غذاها به گونه ای واکنش نشان می دهد که باعث درد می شود. آلرژی غذایی با عدم تحمل غذایی کاملا متفاوت است. اگر کسی به غذا حساسیت دارد، به هیچ وجه نباید آن را بخورد. زیرا حتی مصرف مقدار بسیار کمی از آن غذا می تواند منجر به مرگ شود.

استرس روانی:

زمانی که فرد دچار استرس مفرط، اضطراب و افسردگی می شود، اختلالات عاطفی و روانی بر عملکرد اندام های مختلف بدن او تأثیر می گذارد و باعث ایجاد دردهایی مانند سردرد و دل درد می شود. استرس یک واکنش دفاعی طبیعی ارگانیسم است، اما باعث مشکلاتی در هضم می شود و می تواند در دراز مدت عملکرد معده و روده را مختل کند. استرس باعث بیماری ریفلاکس معده به مری، زخم معده و اثنی عشر و سندرم کلون می شود. رژیم غذایی سالم و متنوع یکی از عوامل کاهش استرس است، زیرا مقادیر کافی ویتامین B، C، منیزیم و سایر ویتامین ها و مواد معدنی را در اختیار بدن قرار می دهد. به اندازه کافی خوابیدن.

بیشتر بخوانید  عوارض جدی و خطرناک مصرف روغن حیوانی ( روغن دنبه )

مشکلات دستگاه تناسلی:

برخی از موارد دل درد فقط به مشکلات گوارشی مربوط نمی شود. دردهای شکمی ناشی از قاعدگی یکی از دلایل اصلی دل درد در دختران و زنان است. عفونت های دستگاه تناسلی مانند عفونت ها و بیماری های التهابی لگن نیز می توانند باعث سوزش سر دل شوند. در مردان، زخم بیضه باعث سوزش سر دل می شود. اغلب زنان در دوران بارداری دچار حالت تهوع می شوند و این شرایط گاهی با سوزش سر دل همراه است. اما گاهی اوقات سوزش سر دل شدید در زنان باردار می تواند ناشی از قرار گرفتن جنین در وضعیت نامناسب (خارج از رحم) باشد.

در چنین مواقعی باید موضوع با پزشک در میان گذاشته شود تا اقدامات لازم انجام شود. برخی از بیماری ها بر عملکرد اندام های بدن تأثیر می گذارد و باعث ایجاد درد می شود. بیماری مرزی می تواند به دیواره روده آسیب برساند و باعث زخم و التهاب روده شود. بیماری فتق باعث انسداد روده و رشد تومور می شود. انقباضات و کشش های شدید ماهیچه ها بر روده ها، تخمدان ها و بیضه ها تأثیر می گذارد و گاهی اوقات عملکرد آنها را مختل می کند.

کیست های تخمدان:

سایر علل درد در ناحیه تحتانی ناف و لگن. کیست های بزرگ می توانند درد لگن را افزایش دهند و باعث تکرر ادرار شوند.

درد شکم و علائم اولیه سرطان تخمدان:

سرطان تخمدان زودتر از الان قابل درمان است. زنان مبتلا به سرطان تخمدان حداقل شش ماه قبل از تشخیص علائم اولیه مانند تورم و درد شکم را تجربه می کنند. با توجه به علائم بیمار قابل درمان است. علاوه بر این، سوزش سر دل می تواند ناشی از برخی بیماری ها مانند دیابت باشد.تغییر در سبک زندگی و عادات غذایی بسیار مهم است زیرا می تواند عامل درد باشد و تغییر آنها می تواند به درمان بیماری کمک کند. به عنوان مثال، افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز می توانند رژیم غذایی خود را تغییر دهند و شیر را جایگزین ماست کنند.

بیشتر بخوانید  کاسپوفونژین چیست و چرا مصرف می شود؟

اگر از زخم معده رنج می برید، غذاهای محرک نخورید. کمتر قهوه بنوشید زیرا کافئین باعث بهبود زخم می شود. از مصرف بیش از حد آسپرین خودداری کنید. سیگار نکشید، زیرا نیکوتین موجود در سیگار به مخاط معده آسیب می رساند و زخم معده را تشدید می کند.اگر از بیماری روده تحریک پذیر رنج می برید و باعث سوزش سر دل می شوید، فیبر و سبزیجات بیشتری مصرف کنید تا از یبوست و یبوست پیشگیری کنید. غذاهای تند و تحریک کننده نخورید.

خانم هایی که به دلیل کیست های داخل رحمی، گرفتگی عضلات کف لگن، عفونت های مختلف و رشد توده های غیرسرطانی از فشار و درد در ناحیه شکم و لگن رنج می برند، باید برای شروع تشخیص علت اصلی درد به پزشک مراجعه کنند. در صورت عفونت، مصرف آنتی بیوتیک ضروری است. فیزیوتراپی به تقویت عضلات کف لگن و کاهش درد کمک می کند.

گردآوری: مجله اینترنتی دلگرم


دیدگاهتان را بنویسید