مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

دلایلی که باعث خراب شدن مواد غذایی در یخچال می شود چیست؟

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


9 دلیل فاسد شدن مواد غذایی در یخچال و راه های جلوگیری از آن!

1. غذا برای همیشه در یخچال سالم نمی ماند!

زمان یک عامل مهم و تعیین کننده در نگهداری بهینه مواد غذایی است. اگر به دلیل تنبلی یا مشکلات روزمره غذا را در دمای اتاق بگذارید، باکتری ها فرصت تکثیر و فاسد شدن غذا را خواهند داشت. به همین دلیل غذا خیلی سریع سیر می شود و بو می دهد.


برای جلوگیری از خراب شدن مواد غذایی در یخچال چه باید کرد؟
برای اینکه اجازه ندهید میکروارگانیسم ها فضای کافی برای تکثیر پیدا کنند، غذا را به موقع در یخچال قرار دهید. به یاد داشته باشید، مهم نیست که چقدر این فرآیند را به تعویق بیندازید، باکتری ها بیشتر و بیشتر تکثیر می شوند.

2. بیرون گذاشتن غذا از یخچال!

دو ساعت گذاشتن غذا در دمای اتاق، خطر ورود به «منطقه دمایی مشکوک و خطرناک» را افزایش می دهد. منطقه خطرناک دمایی به معنای دمای بین 4 تا 60 درجه سانتیگراد است. در این محدوده دما، امکان رشد سریعتر باکتری ها وجود دارد. حتی اگر هوا گرم باشد، بیش از یک ساعت نمی توان غذا را بیرون گذاشت.
باید دقت کنیم که دمای داخل یخچال زیر 4 درجه سانتیگراد باشد. این درجه بهترین دما برای یخچال است. اگر غذایی که بیرون می آوریم بیش از یک تا دو ساعت بیرون از یخچال مانده و دسترسی به یخچال برای نگهداری مواد غذایی وجود ندارد، باید آن را دور بریزیم و از خطر فاسد شدن غذا جلوگیری کنیم.


فساد مواد غذایی

3. روش یخ زدایی شما اشتباه است!

انجماد یکی از بهترین راه ها برای افزایش ماندگاری مواد غذایی خام و پخته است. مشکل زمانی به وجود می آید که می خواهید این غذاها را ذوب کرده و سپس مصرف کنید. بعضی ها فقط چند دقیقه قبل از آماده شدن غذا آن را از فریزر خارج می کنند و در آب می گذارند یا به صورت یخ زده روی اجاق می گذارند تا آماده شود. اینها اشتباهات خطرناکی هستند. زیرا می تواند باعث مشکلات گوارشی و حتی مسمومیت شود.

بیشتر بخوانید  دستور پخت قیمه نجفی به روش عرب ها


چه می توانیم بکنیم؟
برای یخ زدایی مناسب غذا، آن را از فریزر خارج کرده و یک شب در قسمت پایینی یخچال قرار دهید.

4. مواد خام و پخته با هم نباشند!

برای جلوگیری از خراب شدن مواد غذایی و مواد موجود در یخچال، 2 قسمت مختلف را برای غذاهای خام و پخته جدا کنید و هرگز آنها را کنار هم قرار ندهید. این کار از فاسد شدن غذای پخته شده جلوگیری می کند.

5. گوشت و سبزیجات را جدا کنید!

یکی دیگر از راه های جلوگیری از فساد مواد غذایی این است که سبزیجات را کنار گوشت قرار ندهید. ممکن است آلودگی و باکتری موجود در سبزیجات باعث فاسد شدن گوشت شود.

6. تخته آشپزخانه!

از یک تخته برای خرد کردن سبزیجات و گوشت استفاده نکنید. زیرا باکتری ها می توانند از گوشت به سبزیجات و بالعکس منتقل شوند و آنها را نیز فاسد کنند.


فاسد شدن مواد غذایی در یخچال

7. انتخاب ظروف نامناسب و فاسد شدن مواد غذایی در یخچال

از ظروف پلاستیکی یا بطری های آب معدنی برای نگهداری آب لیمو استفاده نکنید. زیرا مواد اسیدی موجود در آب لیمو می تواند فعل و انفعالات مضری با دیواره ظروف پلاستیکی ایجاد کرده و سمی و سرطان زا شود.

8. زیاد به حس بویایی خود اعتماد نکنید!

یکی از اشتباهات رایجی که مردم مرتکب می شوند این است که به حس بویایی خود در مورد غذا اعتماد می کنند. یعنی آنها را بو می کنند و اگر بوی خوبی داشت با خیال راحت مصرف می کنند. با این حال، باید بدانید که همه غذاهای فاسد یا فاسد لزوماً بو ندارند. زیرا یخ زدن و دمای پایین یخچال می تواند بوی بد را از بین ببرد.


 9 علت فساد مواد غذایی


چه می توانیم بکنیم؟
بهتر است هر ماده غذایی حداکثر 4 تا 5 روز نگهداری شود. اگر غذای شما حاوی ماهی یا غذای فاسد شدنی است، آن را بیش از دو روز در یخچال نگهداری نکنید. زیرا بیشتر از این زمان غذا خراب می شود حتی اگر بوی بدی نداشته باشد.

بیشتر بخوانید  چگونه لواشک آلبالو درست کنیم؟

9. دست های آلوده و مواد غذایی فاسد در یخچال

هنگام بسته بندی مواد غذایی حتما دست های خود را بشویید. دست های آلوده میکروب ها را به غذا منتقل می کنند و غذا را فاسد می کنند.
از آنجایی که خانم های خانه دار در خانه هستند، زیاد با یخچال سر و کار دارند و به همین دلیل اغلب در یخچال را باز و بسته می کنند. با باز شدن درب، هوای گرم وارد دریچه می شود و با بسته شدن درب، هوای سرد آن را احاطه می کند. این گرما و سرما به رشد باکتری ها کمک می کند و باعث می شود شیر سریعتر فاسد شود.
برای جلوگیری از این اتفاق، شیر را در دمای مناسب در پشت یخچال نگهداری کنید.


باقی

بهترین راه برای نگهداری مواد غذایی که در حال حاضر تمایلی به خوردن آن ندارید، گذاشتن آن در یخچال است. باقیمانده غذا را در یخچال یا فریزر قرار دهید و مطمئن شوید که ظرف غذا درب دارد. به خاطر داشته باشید که کمی گرم نگه داشتن غذا مانع رشد میکروب ها در آن و فاسد شدن غذا نمی شود.
همچنین، سرد کردن یا انجماد، میکروب های موجود در غذا را از بین نمی برد، بلکه رشد آنها را کند می کند. مسمومیت غذایی اغلب زمانی اتفاق می افتد که غذا برای مدت طولانی پس از آماده سازی در دمای اتاق بماند. حتما غذاهایی را که تهیه کرده اید در بیرون در یخچال یا فریزر نگهداری کنید.


تخم مرغ

برای جلوگیری از فاسد شدن تخم مرغ ها، آنها را در جعبه کاغذی اصلی و در جای خنک نگهداری کنید. پوسته تخم مرغ منافذ زیادی دارد و وقتی تخم مرغ را خارج از کارتن اصلی نگهداری می کنید، رطوبت خیلی سریع از طریق منافذ تبخیر می شود. در نتیجه، تخم مرغ تازگی خود را از دست می دهد و ممکن است فاسد شود.

بیشتر بخوانید  خواص خاویار و خاصیت های جالب خاویار


فساد مواد غذایی


پنیر

برای اینکه پنیر فاسد نشود باید هوای آزاد در اطراف آن جریان داشته باشد که با بسته بندی پلاستیکی از آن جلوگیری می شود. برای جلوگیری از این وضعیت، پنیر را در کاغذ مومی نازک بپیچید و سپس آن را در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید. درب کیسه پلاستیکی را باز نگه دارید.
سیب سالاد را خراب می کند. میوه ها و سبزیجات را در کشوهای جداگانه در یخچال نگهداری کنید. حتی سالادهایی که حاوی سیب و کاهو هستند نیز باید جدا شوند و سپس در یخچال قرار گیرند.
نگهداری سیب در یک مکان خنک و تاریک باعث ترد و تازگی آنها می شود. بهترین مکان برای نگهداری سیب در کشوهای خشک یخچال و در کیسه های پلاستیکی جداگانه است، وقتی سیب ها را جداگانه در پلاستیک یا روزنامه بپیچید، اگر یکی آسیب ببیند، به سیب های اطراف آن آسیبی نمی رساند.
وقتی یک سیب را از وسط نصف کنید، به سرعت سیاه می شود. اگر می خواهید از سیاه شدن سیب جلوگیری کنید، کمی آبلیمو به آن اضافه کنید تا رنگ میوه دیرتر تغییر کند.
اگر می خواهید میوه سیب عمر طولانی داشته باشد، هنگام خرید مطمئن شوید که خیلی رسیده نباشد. بنابراین باید کمی قوی تر باشد و لکه ای روی آن نباشد که بعدا خراب شود.
هنگامی که سیب ها می رسند، گاز اتیلن تولید می کنند که باعث می شود میوه های اطراف آن رسیده شوند. بنابراین آنها را از سبزیجاتی که به این گاز حساس هستند دور نگه دارید.


آب لیمو و آبجو

برای جلوگیری از کپک زدن آب لیمو و آب در منزل، پس از ریختن آب لیمو و آب در لیوان، بهتر است لیوان را در آب جوش قرار دهید تا آنزیم ها و باکتری های موجود در آن از بین برود.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *