دلار درآستانه 60 تومانی شدن



آنچه دیگران می خوانند:

آلبرت بغزیان، کارشناس مسائل اقتصادی در زمانی که قیمت دلار از کانال 40 هزار تومان عبور کرد، گفت: ما با پدیده ای مواجه هستیم که نمی تواند تنها دلیل اقتصادی داشته باشد. یعنی در حالی که سفره ملی هر روز کوچکتر می شود، عده ای با بی توجهی به مشکلات جامعه اصرار دارند به راه های اشتباه خود ادامه دهند. اینطور نیست که مردم نتوانند حتی حداقل آرامش را به خاطر بسپارند.

این تحلیلگر اقتصادی می گوید: تعجب می کنم چرا بانک مرکزی نسبت به افزایش نرخ ارز اینقدر بی تفاوت است. اوضاع به قدری آشفته است که نمی توانم دلیل و توجیهی برای کار دولتی که اصرار بر کنار گذاشتن ارز دارد بیاورم. این بن‌بست نگران‌کننده در حالی رخ می‌دهد که جلسه استیضاح خاندوزی در مجلس نشان داد هیچ‌کس حاضر نیست مسئولیت این آشفتگی را به عهده بگیرد.

بغزیان می گوید: بی تفاوتی بانک مرکزی نسبت به افزایش نرخ ارز نشان می دهد که بانک مرکزی تحت فشار دولت است. در واقع وقتی می خواهند همه مشکلات را با دستیابی به اوراق ارزی و سپرده های بورس حل کنند، چگونه می توان انتظار داشت که بن بست ها برای زندگی باز شود.

وی می گوید: مشکل به قدری جدی است و در شرایط کنترل نشده ای هستیم که دلیل و توجیه اقتصادی ندارد. برای پشت سر گذاشتن این دوران پرهزینه، حداقل کاری که باید انجام دهید این است که با تلاش برای رسیدن به توافق، خود را از تحریم ها رها کنید. اما این نیز بعید است. از آنجایی که در اصل کاملاً مشخص است، دولت ها لغو تحریم ها را مهم و ضروری نمی دانند و اصلاً علاقه ای به خروج کشور از شرایط تحریم ندارند.

بیشتر بخوانید  باز هم زلزله به کرمانشاه بازگشت | زمین لرزه کرمانشاه

بغزیان می گوید: گروهی که تصمیم می گیرد و امور را کنترل می کند، اولویت مهم تری نسبت به سفره مردم دارد. به همین دلیل دولت ها با دلار 50 یا 60 هزار تومانی هم بحران را احساس نمی کنند. مردم ایران امروز با مقاماتی روبرو هستند که هیچ اطلاعی از اصول حکومت داری و شرایطی که صلح می طلبد ندارند.


دیدگاهتان را بنویسید