مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

دعا یا من تهل برای رفع مشکلات

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


فرهنگ و هنر: یکی از فرمایشات امام عطار(ع) توسل به خداوند متعال از طریق نماز است و بهترین دعا در این شرایط خواندن دعا یا من تهل است.

زندگی گاهی افراد را با مشکلاتی مواجه می کند که روزهای سخت، طاقت فرسا و کسل کننده را تحمل می کند، اما افرادی که حضور خدا را در دل خود احساس می کنند این روزها را با توکل به او می گذرانند. یکی از خواسته های فطری انسان که بر همه رفتارهای فردی و اجتماعی او تأثیر می گذارد، میل به دعا و راز و نیاز است و یکی از دعاهای مجرب که در هنگام گرفتاری و گرفتاری توصیه می شود، خواندن دعا یا من تهل است.

نماز خواندن

دعا یا من تهل برای حل مشکل

دعای «یا من تهل» از دعاهایی است که در صحیفی سجادیه و مفاتیح الجنان منسوب به امام زین العابدین (علیه السلام) یافت می شود، اما به گفته مفسر آن:

ابن طاووس در کتاب مهج الدعوت می نویسد:

الیسا بن حمزه قمی از گرفتن و غصب اموالش توسط وزیر معتصم به امام هادی علیه السلام شکایت کرد. امام به الیسا دستور داد دعای «یا من تهل» را بخواند تا از گرفتاری وزیر معتصم رهایی یابد و در امور او گشاده دست باشد. او این کار را کرد و همان طور که باید بود شد.

کفعمی دعایی را در کتاب مصباح نقل کرد و گفت:

سید بن طاووس این دعا را برای مصون ماندن از ظلم سلطان، سقوط بدبختی، تسلط بر دشمنان، ترس، فقر و ناراحتی ذکر کرد.

دعا یا من تهل

متن و ترجمه دعای هفتم صحیف سجادیه یا دعای من تهل:

ای پیمان شکن، و ای شکستن حد بلا.

ای کسی که سختی ها به او برمی گردد، ای کسی که سختی تیغ را بر او فرو می ریزد.

و کسى که از او راهى بخواهد در نفس لذت ذلت براى قوت مشکلات.

آه که فقط از تو خواسته می شود که از رنج بیرون بیایی و راهی به میدان گشایش بیابی، مشکلاتی که با توانایی های تو رام شده اند،

بیشتر بخوانید  چرا جسد هوشنگ ابتهاج به ایران منتقل نشد؟

و تو دلیل کردی و با قدرت خود دویدی تا به میل خود قضاوت کنی و امور را به حرکت درآوری.

و به فضل اسباب و اسباب و به قدرت تو عدل جاری شد و امور به خواست تو گذشت.

زیرا با راه رفتن خود بدون کلام و اراده خود بدون هیچ شکایتی به انجام وظایف دعوت می شوید.

پس چیزها نه تنها از گفتار تو اطاعت می کنند، بلکه از خواست تو نیز اطاعت می کنند و قبل از اینکه تو را نهی کنند، فقط از خواست تو اطاعت کردند.

و تو هستی که از درد می ترسی و از آن رانده نمی شوی مگر اینکه آن را بیرون کنی و در معرض آن قرار نخواهی گرفت مگر اینکه آن را کشف کنی.

تنها تو به رفع بلاها دعوت شده‌ای و تو پناهگاهی در بلاهای سخت، هیچ یک از آن گرفتاری‌های سخت برطرف نمی‌شود، مگر آنچه را که تو برطرف کرده‌ای، و چیزی از آن گشوده نمی‌شود، مگر آنچه باز کرده‌ای.

دعای هفتم صحیف سجادیه

و پروردگارا از جانب من فرستاده شد که آن را دشوار نکردم و از آنچه گمان می کردم حامله ام رنج بردم و به قدرت خود آن را بر من آوردی.

پروردگارا مشکلی بر من وارد شد که سنگینی آن بر من سنگینی کرد و سختی بر من سنگینی کرد که تحمل آن را بر من سنگینی کرد.

و پادشاهی تو و جهتش به سوی من، تا هیچ منبعی برای آنچه فرستادی، ضایع کننده ای برای آنچه فرمان دادی و هیچ فاتحی برای آنچه بسته ای نباشد.

و مرا به قدرت خود فهماندی، تا از آنچه مرا به آن آورده ای، راهی نیست، و از آنچه مرا فهمیدی، بازگشتی نیست، و از آنچه بسته ای، گشایشی نیست.

و هیچ مانعی بر آن چیزی که فتح کردی نیست و راهی برای گشودن آن نیست و یاوری نیست که او را ذلیل کرده باشی درود بر محمد و الله.

بیشتر بخوانید  متن در مورد دختر | جملات زیبا در مورد فرزند دختر

و از آنچه گشودی، هیچ یاوری نیست که آن را ببندد، و هیچ گشایشی برای آنچه سخت کرده ای، و یاوری نیست برای کسی که از یاری او دریغ کرده ای. درود بر محمد و آل او.

و پروردگارا درهای بهشت ​​باتولک را بر من بگشا و چشم سلطان خدا را با تو بگشا.

و پروردگارا به فضل و رحمت خود در را به روی من بگشا و به قدرت خود غلبه غم را از من دور کن.

و زیبای گریه هایت را ببینم و شیرینی آنچه انجام می دهی بدانم و به من رحم کن.

و به آنچه از تو شکایت کردم خوش بین گردان و شیرینی رفتارت را نسبت به آنچه از تو خواستم بچشم و محبت و گشایش حضورت را به من عطا کن.

و مرا به حال خود رها کن و مرا از خودت بیرون کن و زندگی کن و به وظایفت اهتمام مکن.

مرا فوراً از دست خود رهایی بخش و در انجام تعهداتم محافظت کن.

فواید نماز تهل من

و استفاده از سنک [سُنَّتِکَ‏] او دردسر خود را از دست داد

و فراموش نکن که دستوراتت را در زندگی من به کار ببرم

پروردگارا، بار آنچه را که بر همه آنها گذشته است، بر من بدار و تو قادری که آنچه را که قصد انجام آن را دارم بر من آشکار کنی.

پروردگارا، دلم برای مشکلی که برایم پیش آمد تنگ شده است و به خاطر حادثه ای که برایم پیش آمده پر از غم و اندوه شده ام، فقط تو توانایی آن را داری که آنچه را که برای من اتفاق افتاده برطرف کنی.

و آنچه بر او گذشت رد کردم و او کرد و اگر از او نپرسیدم پروردگار عرش بزرگ.

و خود را از آنچه در آن افتاده‌ام رهایی بخشم، پس به رحمت خود این کار را برای من انجام ده، هر چند از نظر تو لایق نشوم، ای صاحب عرش بزرگ.

بیشتر بخوانید  سوپرایز ایران خودرو برای مردم

[وَ ذَا الْمَنِّ الْکَرِیمِ فَأَنْتَ قَادِرٌ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ آمِینَ رَبَّ الْعَالَمِینَ‏]

و به نعمتی سخاوتمند، تنها تو قوی ای ای مهربان ترین بخشنده، دعای مرا بشنو ای پروردگار جهانیان.

نحوه ختم نماز یا من تهل

در برخی آثار نحوه ختم این دعا به دو صورت زیر نقل شده است:

اولین راه ختم نماز تهل است:

این پایان را از روز یکشنبه آغاز کنید و هر روز به مدت سی روز دعای یاد شده را ده مرتبه بخوانید و پس از پایان هر نماز یک نفس رب بگویید تا دم بکشید سپس یک سجده کنید و حاجت خود را از خداوند متعال بخواهید.

توجه داشته باشید که قبل از شروع نماز فوق باید ده مرتبه صلوات بفرستید و بعد از صلوات و قبل و بعد از نماز چهل مرتبه یا الله بگویید. اما این اقدام [ختم دعا] این کار را بین طلوعین و بعد از نماز صبح انجام دهید و در این سی روز از حرام و زیاده روی و همچنین از شرایطی مانند پاکیزگی پرهیز کنید. [وضو یا غسل یا تیمم ] و رو به قبله بنشین و حضور قلب را مشاهده کن انشاءالله به حاجتت می رسی.

پایان نماز

راه دیگر ختم دعای من تهل است:

اول صباح (یعنی اذان اول) روز شنبه غسل ​​کرده و بعد از وضو گرفتن نماز فجر را بخوان و بلافاصله دو رکعت نماز حج بخواند و این دعا را یک بار بخوان. روز دوم این دعا را 14 مرتبه دو بار تا روز چهاردهم که شنبه است بخوان سپس حاجت خود را بخواه. بهتر است 21 روز یا 41 روز ادامه دهید. البته همانطور که در روش قبل گفته شد از شرایط نماز مانند طهارت سه گانه (طهارت لباس، بدن و مکان) و طهارت قلب (اجتناب از غیبت، انجام واجبات و ترک محرمات) نیز نباید غافل شد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *