دستگاه های خودپرداز تمامی بانک ها به سیستم ماهیگیری متصل هستند



به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، مهران محرمیان با بیان اینکه اکنون ثبت چک های صیادی در دستگاه خودپرداز باید در دستگاه خودپرداز همان بانک صادرکننده چک انجام شود، افزود: متصل هستند. این سرویس را برای چک های ماهیگیری نیز ارائه خواهیم کرد تا دارندگان چک بتوانند از تمام دستگاه های خودپرداز متصل شده توسط ماهیگیران برای ثبت چک خود استفاده کنند.

وی افزود: با فراهم شدن این امکان، تعداد محدودی از بانک هایی که دستگاه های خودپرداز آنها به سامانه صیادی متصل نیست مشکلی در آن زمینه ایجاد نمی کنند، البته همه بانک ها باید در اسرع وقت دستگاه خودپرداز خود را به سامانه صیادی مجهز کنند.

معاون فناوری های نوین وزیر کشور در خصوص اجرای قانون چک نیز با بیان اینکه خوشبختانه اجرای این قانون بسیار سریع است و در حال نزدیک شدن به مرحله نهایی کار هستیم، افزود: اجرای قانون چک بسیار سریع است.

60 درصد چک ها گرفته شد

محرمیان با بیان اینکه در حال حاضر 60 درصد بازار چک در کشور از نوع صیادی است، گفت: خوشبختانه تاثیر بسیار خوبی که از اعمال این قانون در جامعه می بینیم کاهش چشمگیر چک های برگشتی هم از نظر تعداد و هم از نظر مبلغ است. بازده جدید است چک می کند و روند نزولی دارد.

وی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی به مردم قول می دهد که با اعمال قانون جدید چک، قائم مقام وزیر فناوری های نوین وجه پرداختی جایگاه واقعی خود و اعتماد کاربران چک را برمی گرداند، تصریح کرد: رو به نزدیک شدن است.

محرمان با اشاره به اینکه بانک مرکزی موظف است ابزارهای مختلفی را در اختیار هموطنان قرار دهد تا بتوانند چک های خود را به راحتی تایید، ثبت و حواله کنند، افزود: این ابزارها با موبایل بانک، اینترنت بانک و اپلیکیشن های موبایلی از سال گذشته آغاز شده است. خدمات از طریق پیامک و در حال حاضر خودپردازهای بانکی و مراقبت از کسانی که گوشی هوشمند نداشتند با امکان پیامک و دستگاه خودپرداز ارائه می شود و این دسته از افراد بدون دغدغه خدمات را دریافت خواهند کرد.

بیشتر بخوانید  اخطار بانک مرکزی به مدیران ۶بانک متخلف

70% اتصال خودپرداز با شکارچی

یک مقام مسئول بانک مرکزی با بیان اینکه بر اساس آمار بیش از 70 درصد دستگاه های خودپرداز کشور مجهز به سیستم ماهیگیری هستند، افزود: اکنون بیش از 20 بانک در کشور دارای دستگاه خودپرداز خود هستند که حدود 41 هزار دستگاه است و متصل است. سیستم ماهیگیری در حال افزایش است.

وی در خصوص برخی بانک هایی که دستگاه خودپرداز آنها هنوز به سامانه صیاد متصل نیست، گفت: 8 دستگاه خودپرداز آنها به سامانه صیاد متصل نیست که از این تعداد 6 بانک بسیار کوچک و 2 بانک نسبتاً بزرگ در کشور هستند. در این خصوص تذکرات لازم به این بانک ها داده شد و از آنها خواسته شد تا در اسرع وقت اقدامات لازم برای تجهیز دستگاه های خودپرداز در سامانه صیادی را در دستور کار قرار دهند.

وی افزود: اکثر این بانک ها دارای محدودیت های فنی هستند که با نظارت بانک مرکزی برطرف می شود.

مجهز به چک تضمینی با شناسه برای ماهیگیری

معاون فناوری های نوین وزیر کشور در خصوص چک تضمینی و لزوم ثبت آن در سامانه صیاد گفت: بر اساس قانون چک تضمین شده باید توسط شعبه بانک در سامانه صیاد ثبت شود و بانک مرکزی باید اطلاع دهد. شبکه بانکی این موضوع بانک ها اقدامات لازم را در این زمینه انجام می دهند، اما در این بین یک ماه و نیم طول کشید تا شبکه بانکی چک های تضمین شده قبلی را انجام دهد. در سامانه شکارچی ثبت نشده است. دارندگان چک برای رسیدگی به آن به شعبه صادرکننده چک مراجعه کنند. به عبارت دیگر چنین چک هایی در سامانه های بین بانکی خدماتی دریافت نمی کنند.

بیشتر بخوانید  پیش بینی نرخ دلار در سال ۱۴۰۱

محرمیان با بیان اینکه امکان استعلام چک های تضمینی صید (چک های تضمینی با شناسه صید 16 رقمی) به منظور اطمینان از صحت این نوع چک در هنگام انجام معاملات فراهم شد. ، موبایل بانک، اپلیکیشن موبایل، پیامک و خودپرداز بانک های عامل، نسبت به استعلام آن اقدام نمایید. در واقع کاربر چک با بررسی این چک ها از ثبت چک به نفع خود در سامانه ماهیگیری اطمینان حاصل می کند.

این مقام مسئول بانک مرکزی تاکید کرد: در این راستا چک های تضمین شده ارائه شده توسط شعب بانک ها مجهز به شناسنامه ۱۶ رقمی صید بوده و بر اساس تعهدات پیش بینی شده در قانون اصلاح قانون صدور چک، ثبت این چک ها انجام می شود. مسئولیت شعب است و صادرکنندگان چک در این خصوص مسئولیتی ندارند.

وی افزود: این چک ها نیازی به تایید در سامانه شکارچی ندارد و کاربر می تواند با دریافت چک از صادرکننده و استعلام در سامانه شکارچی و مطابقت اطلاعات از ثبت چک در سامانه شکارچی اطمینان حاصل کند. در متن چک و با موارد ثبت شده در سامانه شکارچی اجرا کنید. بدیهی است در صورتی که گیرنده از سامانه شکارچی استعلام کند و متوجه شود این چک ثبت نشده و یا اطلاعات وی مغایرت دارد، باید از پذیرش چک خودداری کند.

محرمیان در خصوص چک های موردی نیز گفت: در زمینه چک های موردی نیز با تشکر از بانک های همکار در این زمینه باید توجه داشت که به دلیل شرایط خاص متقاضیان این گونه چک ها بسیار کم بود و وارد مرحله پذیرش نشدیم. و جای نگرانی نیست که تعداد ارائه دهندگان این بانک ها زیاد نباشد.

وی افزود: در واقع در این لحظه اقداماتی برای اطلاع رسانی به شعب و مردم در نظر گرفته شده است که خوشبختانه با همکاری روابط عمومی بانک مرکزی و بانک های کشور این اقدام به درستی رصد و اجرا می شود. “

بیشتر بخوانید  جنگلهای سوخنه زاگرس، میراث دولت سیزدهم برای دولت پزشکیان | خسارات قابل جبران نیست

این مقام مسئول بانک مرکزی در خصوص دریافت مردم از طریق پیامک چک در روزهای ابتدایی اجرای این طرح گفت: در ابتدای این سرویس روزانه چندین هزار استعلام به صورت پیامکی ارسال می شد و اغلب حاوی خطاهایی بود که خوشبختانه در حال حاضر مالکان عمومی هستند. چک‌ها درست است که روی نحوه و فرمت ارسال کد کار می‌کنند و از این نظر اشتباهات روزهای اول تا حد زیادی کاهش یافته است و شاهد ده‌ها هزار پیامک با درخواست چک هستیم.

آخرین وضعیت چک های الکترونیکی

محرمیان در خصوص چک های الکترونیکی نیز گفت: چک های الکترونیکی از تیرماه 1395 در سامانه بانک مرکزی تدوین شده و دستورالعملی نیز تدوین شده است، اما با تاخیر برخی بانک ها که تعداد آنها نیز محدود است، رو به اتمام است. تست، بانک هنوز تست های خود را در این زمینه انجام نداده است و در صورت فراهم شدن بستر، این سرویس اجرا خواهد شد.

این مقام مسئول بانک مرکزی در خصوص میزان چک های مسدود شده گفت: روزانه چندین هزار فقره چک برگشتی وجود دارد اما در برخی از روزهایی که موعد مقرر سررسید نمی شود، این تعداد کاهش می یابد.

وی افزود: در روزهای ابتدایی طرح بر اساس اطلاعات قبلی مبنی بر اینکه روند انسداد حساب ها به تدریج افزایش می یابد، حساب ها را به صورت محدود مسدود کردیم و خوشبختانه بازخورد خوبی از سوی مردم و شبکه بانکی دریافت کردیم. ناموفق.

محرمیان افزود: روزانه حدود 30 تا 40 درصد از چک های برگشتی برای انسداد حساب به این سامانه ارسال می شود و این امر به تدریج با کمی شیب تا رسیدن به 100 درصد چک ها انجام می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید