دستور پخت نان لواش، بربری و سنگک خانگی برای روزهای قرنطینه



طرز تهیه نان خانگی در روزهای قرنطینه در خانه


درست‌ کردن نان خانگی در قرنطینه هرچند سختی‌ های خاص خودش رو داره اما لذتی داره که قابل مقایسه با پخت بقیه غذاها نیست. میشه گفت نون رو درست می‌کنیم و این پروسه ورز دادن و به عمل آمدن نون، جذابیت زیادی داره که فقط باید تجربه‌ اش کنید.


طرز تهیه نان لواش خانگی برای روزهای قرنطینه کرونا


چون این نون با بکینگ پودر هست خیلی سریع میشه آمادش کرد و نیازی نداره مثل نون لواش هایی که خمیر مایه دارن 1 ساعت بزاریم خمیرشون ور بیاد.


مواد لازم برای تهیه نان لواش خانگی:


  • آرد: 2 پیمانه تقریبا

  • آب: 3/4 پیمانه

  • نمک: نوک قاشق چای خوری

  • روغن: 4 قاشق غذا خوری

  • بیکینگ پودر: یک قاشق چای خوری


طرز تهیه نان لواش خانگی:


همه مواد خشک رو اضافه می‌کنیم وسط مواد خشک رو گود می‌کنیم و روغن اضافه می‌ کنیم، بعد آب ولرم رو اضافه می کنیم. آب رو گرم می کنیم نباید داغ بشه فقط کمی گرم بشه کافی هست، بعد کم کم به مواد اضافه می‌کنیم و خوب مخلوط می کنیم.


تا خمیر یک دست به دست بیاید، خمیر باید نرم و لطیف باشه اگر آردتون زیاد باشه یا آبتون کم خمیرتون سفت میشه و در نتیجه نون‌ هاتون خشک خواهد شد. اگر دیدید خمیر چسبناک هست کم کم بهش آرد اضافه کنید تا وقتی که دیگه چسبناک نباشه.


حدود 30 دقیقه روش رو یه پارچه‌ ی نم دار میندازیم تا خمیر ور بیاد، بعد از 30 دقیقه از خمیر گلوله‌ های اندازهٔ نارنگی بر می‌ داریم و کنار میذاریم. سطح کارمون رو آرد می پاشیم و با کمک وردنه گلوله‌ ها رو باز می کنیم تا جایی که میتونید خمیر را با وردنه نازک کنید.


در این مرحله از طرز تهیه نان لواش برای روزهای قرنطینه ماهی تابه تفلون یا چدن را داغ کنید و خمیر رو بپزید البته بدون روغن. ماهی تابه باید داغ بشه و بعد حرارت رو بزارید روی متوسط و دیگه کم و زیادش نکنید بعد خمیر رو بندازید توی ماهی تابه، میبینید که خمیر شروع میکنه به حباب زدن های ریز و درشت.


اگر نون هاتون موقع پخت حباب نزد پس خمیرتون سفت شده و نون هاتون خیلی سفت میشه بهتر هست ادامه ندید و خمیر رو مستقیم به سطل اشغال هدایت کنید. وقتی یک طرف خمیر کمی قهوه ای شد و خال های قهوه ای به خودش گرفت طرف دیگه خمیر رو برگردونید تا طرف دیگه نون هم بپزه.


نان ها وقتی که خال های قهوه ای به خود گرفتن یعنی پختن. نکته مهم اینکه بلافاصله بعد از پخت و خنک شدن نان ها، آن ها را داخل جا نونی بگذارید تا خشک نشن.


اگر بعد از پخت نان ها احساس کردید که خشک هستند نگران نباشید اگه در جا نونی بگذارید بعد 2-3 ساعت کاملا نرم میشن. میتونید نان ها رو درون پارچه و پلاستیک به مدت چند روز نگه دارید و استفاده کنید.


طرز تهیه نان خانگی/طرز تهیه نان خانگی بدون فر


طرز تهیه نان بربری خانگی برای روزهای قرنطینه


مواد لازم برای تهیه نان بربری خانگی:


  • آرد: ۱ کیلو

  • خمیر مایه: ۲۰ گرم

  • نمک: ۱۲ گرم

  • شکر: ۱۵ گرم

  • روغن: ۱۰ گرم

  • آب: ۵۵۰ تا ۶۰۰ گرم

  • بهبود دهنده: ۵ گرم


دستور پخت نان بربری خانگی:


خمیر مایه رو با نمک، شکر، بهبود دهنده و آرد با هم مخلوط کنید و کم کم به آن ها آب اضافه کنین تا مواد به شکل خمیر در بیان. در مرحله بعد درست کردن نان بربری در روزهای قرنطینه خمیر را ۴ دقیقه‌ای با دست ورز بدید. بعد به خمیر روغن رو اضافه کنید و ۴ دقیقه دیگه ورز بدید.


سپس در مرحله سوم درست کردن نان بربری روی خمیر رو بپوشونید و بگذارید تا یک ربعی استراحت کنه. خمیر رو چانه کنید و بگذارید تا چانه‌ها کمی استراحت کنن. بعد چانه‌ ها رو پهن کنید به طوری که به ۳ برابر حجم خودشون برسند.


در آخرین مرحله درست کردن نان بربری خانگی مقداری کنجد روی خمیر بریزید و خمیر نان رو به مدت ۱۲ دقیقه روی سیم طوری فر با دمای ۲۴۰ تا ۲۳۰ درجه سانتی گراد قرار بدید تا نان‌ ها پخته بشن.


طرز تهیه نان خانگی ساده/طرز تهیه نان خانگی آسان


طرز تهیه نان سنگک خانگی برای روزهای قرنطینه


مواد لازم برای تهیه نان سنگک خانگی:


  • سنگریزه به مقدار لازم

  • کنجد به مقدار لازم

  • نمک کمی

  • مخمر 1/2 قاشق چای خوری

  • آب ولرم 500 میلی لیتر

  • آرد 500 گرم


طرز تهیه نان سنگک خانگی:


ابتدا ۱/۳ از آرد رو با مخمر مخلوط و به اون ۱ لیوان آب ولرم اضافه می کنیم و با قاشق هم میزنیم تا خوب مخلوط بشه بعد روی اون رو پوشانده و برای ۲۴ ساعت درون یخچال میذاریم بعد از گذشت این مدت باقی خمیر رو با آب ولرم و نمک مخلوط می کنیم.


خمیر رو با همزن بزنید تا یکدست بشه بعد مایه خمیر رو به خمیر تازه اضافه کنید و با هم مخلوط کنید و برای ۲ ساعت دوباره درون یخچال بگذارید تا استراحت کنه.


سنگ ریزه ها رو که قبلا یه بار پختیم و برای پخت نان مجددا باید حدود ۲ ساعت بذارید توی فر با آخرین درجه تا خوب سنگ ها داغ بشن.


در این مرحله از طرز تهیه نان سنگک خانگی در روزهای قرنطینه بعد از اینکه سنگاتون داغ شد یه کاسه آب بذارید دم دستتون برای باز کردن خمیر و ریختن روی تخته آشپزخونه کمی دستتون رو خیس کنید و روی تخته آشپزخونه بکشید این کار باعث میشه خمیر راحت تر از تخته جدا بشه.


بعد کمی خمیر بردارید و روی تخته پهن کنید خمیر نون سنگک باید شل و تر باشه. یادتون نره یه در میون دستتون رو خیس کنید. وقتی پهنش کردید سینی فر رو بیارید بیرون و کمی کره جامد روی سنگ هاتون بمالید تا خمیر به سنگ ها نچسبه و راحت تر جدا بشن خمیر رو از یه سمت سنگ ها به آرومی پهن کنید.


این مرحله کمی طول میکشه تا خمیر از ظرف جدا بشه بعد که خمیر روی سنگ ها پهن شد کمی کنجد روی اون بریزید و درون فر بذارید برای چند دقیقه تا دورش طلایی بشه وقتی یه طرف نون پخت برش گردونید تا طرف دیگه هم بپزه.


وقتی میخواین برگردونین نترسید که چرا این همه سنگ بهش چسبیده بعدا جدا میشه اجازه بدید اون طرف نون هم بپزه بعد از فر در بیارید و وقتی خنک شدن سنگا رو ازش جدا کنید. خب تموم شد اینم از نون سنگک ما آماده شد.


آموزش پخت نان خانگی در روزهای قرنطینه کرونا


برنامه بدنسازی بدون نیاز به دمبل و دستگاه برای روزهای قرنطینه


۱۲ ایده طلایی برای سرگرم کردن کودکان در روزهای قرنطینه کرونا


در روزهای قرنطینه در خانه چکار کنیم ؟


17 راهکار برای جلوگیری از چاقی در روزهای قرنطینه در خانه


بیشتر بخوانید  روش پخت ميگو برياني

دیدگاهتان را بنویسید