دستور پخت متبک پلو محلی با ماهی


متبک پلو یک غذای محلی جنوبی و اصیل هرمزگان است که احتمالا سایر شهرهای کشور کمتر با آن آشنا هستند. این غذا نوعی برنج مخلوط با ماهی و ترکیبی لذیذ از طعم های مختلف است. فلفل سیاه همراه با کشمش و لیمو عمانی سردی گوشت ماهی را که پروتئین اصلی این غذا است از بین می برد و سیر و سایر ادویه ها عطر مطبوعی به ماهی و برنج می دهد که طعم و عطر آن را حفظ می کند. این بشقاب. برای مدت طولانی در حافظه شما می ماند. در این مقاله طرز تهیه متابک پیلا ارائه شده است.

با دستور تهیه شده در این مطلب می توانید این غذای خاص و خوشمزه جنوبی را در منزل تهیه کنید. ماتبک پلو غذای مناسبی برای سفره های ایرانی در روزهای سرد پاییزی و زمستانی است و تهیه آن زمان زیادی نمی برد. در زیر با طرز تهیه اره متبک آشنا می شوید.


متابک پیلو

مواد لازم برای تهیه متبک پلو

برای تهیه گاوآهن متابک به مواد زیر نیاز است:

فیله ماهی: 400 گرم
برنج: 5 پیمانه
زردچوبه: نصف قاشق چایخوری
ادویه جات: یک پیمانه مربا
نمک و فلفل: به میزان لازم
پیاز: یک عدد
پوست لیمو عمانی خشک شده: یک چهارم فنجان
روغن: به میزان لازم


دوشاخه متابک هرمزگانی

طرز تهیه متبک پلو هرمزگانی

برای پخت متبک پلو ابتدا برنج را به مدت 4 تا 5 ساعت در آب خیس کنید. سپس ماهی را نمک زده و حدود نیم ساعت در یخچال قرار دهید. سپس ماهی را بشویید و زردچوبه، ادویه و فلفل را به آن اضافه کنید و ماهی را با این مواد خوب بپوشانید.
حالا یک قابلمه مناسب را روی حرارت متوسط ​​قرار دهید و 4 قاشق غذاخوری روغن اضافه کنید. پس از گرم شدن روغن، دو طرف ماهی مزه دار شده را در آن به مدت 5 دقیقه سرخ کنید، سپس آن را از روغن خارج کنید.
سپس پیاز را در ماهیتابه بریزید و 7-8 دقیقه تفت دهید تا رنگ طلایی به خود بگیرد. ماهی سرخ شده را در قابلمه برگردانید و پودر لیمو عمانی یا فیله لیمو عمانی پوست گرفته بریزید.

بیشتر بخوانید  طرز تهیه دسر فنجان شکلات آسان و بسیار خوشمزه

بعد از دو دقیقه برنج را به قابلمه اضافه کنید و 6 پیمانه آب بریزید تا نوک آب مانند موقع درست کردن کیت روی برنج باشد. سپس نمک را اندازه کنید و حرارت را زیاد کنید تا بجوشد.
از این به بعد مثل یک گربه رفتار کنید. یعنی شعله را زیاد کنید تا آب برنج تبخیر شود و جذب شود. پس از جا افتادن برنج و آب، حرارت را کم کرده و قابلمه را در قابلمه قرار دهید. و نیم ساعت صبر کنید تا برنج بجوشد.
متبک پلو آماده است. قبل از سرو کمی روغن به غذا اضافه کنید. و در صورت تمایل روی آن را با تربچه، گوجه گیلاسی، فلفل و برگ ریحان تزئین کنید. در ضمن ماتبک پیلا را با ترشی انبه سرو کنید تا غذا واقعا دلچسب و منحصر به فرد شود.

نکات طلایی برای تهیه متابک پیلو

با رعایت این نکات طلایی می توانید متبک پلو مجلسی بیشتری تهیه کنید.

می توانید داخل تابه کمی روغن بریزید و کشمش و پیاز داغ را در آن تفت دهید و روی ظرف را با آن تزئین کنید. همچنین در این مرحله پودر لیمو عمانی، فلفل قرمز، زیره و ادویه کاری را به مخلوط پیاز و کشمش اضافه کنید تا طعم غذا دو چندان شود.
در صورت تمایل می توانید یک قاشق چایخوری پودر سیر به غذا اضافه کنید.
می توانید از فیله ماهی تازه مانند شیرماهی، کبادی یا راسگو استفاده کنید.
چاشنی ماهی را می توانید با چاشنی پلو، جعفری یا مرغ جایگزین کنید.
در صورت تمایل جعفری یا گوجه فرنگی له شده ناگینی را به همراه پودر لیمو عمانی اضافه کنید.

بیشتر بخوانید  آموزش طرز تهیه ۵ مدل آش اوماج با طعم عالی + عکس


دیدگاهتان را بنویسید