مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

دستور پخت خورشت اسپناساک مازندرانی

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



طرز تهیه خورش اسپناساک خوشمزه و مخصوص به روش مازندرانی


خورش اسپناساک : این غذای خوشمزه که یکی از اصیل ترین خورش های استان مازندران است که با اسفناج تهیه می شود و به همین دلیل یک غذای کاملا سالم و مقوی است. افراد غیر محلی این خورش را با نام خورش اسفناج هم می شناسند، اما در استان مازندران این خورش با نام اسپناساک شناخته می شود.


این غذای خوشمزه معمولا با گوشت گوسفندی تهیه می شود، اما اگر به هر دلیلی دوست ندارید از گوشت گوسفندی استفاده کنید، می توانیم این خورش خوشمزه را با گوشت مرغ یا غاز هم درست کنید.خورش گوجه فرنگی یکی از انواع خورش های خوشمزه ایرانی است که با دستورهای متنوعی تهیه می شود


مواد لازم برای تهیه خورشت اسپناساک














مواد لازم برای 4 نفر

گوشت گوسفندی

300 گرم

اسفناج

1 کیلوگرم

سبزیجات معطر

300 گرم

سیر

3 حبه

پیاز

2 عدد متوسط

هویج

1 عدد

تخم مرغ

3 عدد

نمک و فلفل سیاه

به مقدار کافی

زردچوبه و روغن

به مقدار کافی


دستور پخت خورش اسپناساک


دستور پخت خورش اسپناساک


مرحله اول :


برای تهیه خورش اسپناساک مازندرانی ابتدا اسفناج ها را پاک می کنیم و داخل ظرفی می ریزیم و تا سطح روی آن ها آب می ریزیم و کنار می گذاریم تا به مدت 30 دقیقه خیس بخورند تا گل لای آن ها خارج شود.


مرحله دوم :


بعد آبکش می کنیم و کنار می گذاریم تا آب اضافه آن ها خارج شود.جعفری ،نعناع و تره را نیز پاک می کنیم و می شوییم و داخل آبکش می گذاریم تا آب اضافه آن ها خارج شود. بعد اسفناج ها را روی تخته اشپزخانه قرار می دهیم و ریز خرد می کنیم.


مرحله سوم :


گوشت گوسفندی را نیز روی تخته آشپزخانه قرار می دهیم و به صورت مکعب هایی در اندازه 2 سانتیمتر خرد می کنیم. سپس پیازها را به همراه سیرها پوست می گیریم و می شوییم و روی تخته آشپزخانه به صورت نگینی خرد می کنیم.سیر قلیه یکی از انواع غذاهای خوشمزه و سنتی ایرانی است که اصالت ان متعلق به شمال کشور می باشد


مرحله چهارم :


قابلمه ای را روی حرارت قرار می دهیم و کمی روغن داخل آن می ریزیم و پیازها را به همراه سیرهای خرد شده داخل آن می ریزیم و تفت می دهیم تا سبک شوند و آنوقت گوشت های خرد شده را اضافه می کنیم.


مرحله پنجم :


سپس مقداری زردچوبه و فلفل روی گوشت می پاشیم و مداوم تفت می دهیم تا رنگ گوشت کاملا تغییر کند و خوب تفت بخورند و بعد اسفناج ها را اضافه می کنیم و بلافاصله کی نمک می پاشیم و حرارت را زیاد می کنیم.


مرحله ششم :


به صورت مدوام تفت می دهیم تا اسفناج ها آب نیندازند و سبزی های معطر را نیز اضافه می کنیم و خوب تفت می دهیم و آب گرم روی مواد می ریزیم و درب قابلمه را می گذاریم و حرارت را بسیار ملایم می کنیم تا گوشت ها خوب مغز پخت شود.باقلا قاتق یکی از انواع خورش های ساده و خوشمزه ایرانی است که اصالت آن متعلق به شهرهای شمال کشور می باشد


مرحله هفتم :


پس از اینکه حدودا 1 ساعت 30 دقیقه از پخت مواد گذشت، هویج را با پوست کن تمیز می کنیم و می شوییم و روی تخته آشپزخانه به صورت نگینی خرد می کنیم و به غذا اضافه می کنیم. همچنین تخم مرغ ها را نیز داخل کاسه ای می شکنیم.


مرحله هشتم :


سپس با چنگال خوب هم می زنیم و به خورشت اضافه می کنیم تا خودش را داخل خورشت بگیرد (می توانید اضافه نکنید) دیگر تامل می کنیم تا خورشت کاملا جابیافتد و موادش بپزد.در انتهای پخت خورشت که سبزیها پخته شده بودند.


مرحله نهم :


گوشت ها نیز کاملا مغز پخت شده بودند اگز تمایل داشتید ۱ قاشق غذاخوری خوری رب انار یا نصف قاشق غذاخوری رب نارنج می توانید به خورشت اضافه کنید.خورشت اسپناساک که جاافتاد داخل کاسه ای می کشیم و با پلو یا نان سنگک نوش جان کنید.


همچنین بخوانید:


خواص عجیب و باور نکردنی اسفناج ،چه زمانی خوردنش مضر است؟


کالری اسفناج : 100 گرم اسفناج پخته و خام چقدر کالری دارد ؟


بیشتر بخوانید  دستور پخت خورشت ته بیران با مرغ
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *