دستمال کاغذی از چه چیزی درست می شود؟ [مواد اولیه + نحوه تولید]


انواع مختلفی از دستمال‌ها وجود دارد که شامل دستمال‌های کاغذی، دستمال‌های رومیزی، دستمال‌های دستشویی، دستمال‌های ماشین، دستمال‌های آشپزخانه هستند. امروزه معمولا از دستمال کاغذی در همه جا برای حفظ بهداشت و حتی کاربردهایی مانند تمیزکاری استفاده می‌شود.

استفاده از دستمال کاغذی روز به روز در حال افزایش است چون مردم از مزایای استفاده از دستمال کاغذی در زندگی روزمره خود آگاه شده‌اند. در این مطلب نگاهی خواهیم داشت به پروسه‌ی تولید دستمال کاغذی تا پاسخ این سؤال را بدهیم که “دستمال کاغذی از چه چیزی درست می‌شود؟

دستمال کاغذی

دستمال کاغذی از چه چیزی درست می‌شود؟

ماده‌ی تشکیل دهنده‌ی دستمال کاغذی چیست؟

ماده اصلی تشکیل دهنده دستمال کاغذی درخت است که پوست درختان را به لایه‌های نازک تبدیل می‌کنند. دستمال کاغذی از الیاف چوب یا مواد بازیافتی تولید می‌شود. تکه های ریز چوب ابتدا آسیاب شده و سپس با آب خیس می‌شوند و با این کار خمیر کاغذ دستمال کاغذی تولید می‌شود و وارد مراحل دیگر می‌شود تا در نهایت به دستمال کاغذی تبدیل شوند. همچنین اغلب از چسب برای چسباندن الیاف کاغذ به یکدیگر استفاده می‌شود.

مواد خام دستمال کاغذی برای تولیدکنندگان دستمال کاغذی مصرفی و تجاری یکسان است. بر خلاف دستمال کاغذی‌های تجاری که در مکان‌های عمومی مانند رستوران‌ها، محل‌های کار، سالن‌ها و هتل‌ها استفاده می‌شود، اولی به صورت شخصی توسط افراد در خانه‌ها، ماشین‌ها و مکان‌های دیگر استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: مراحل تبدیل درخت به کاغذ، چگونه می توان چوب را به کاغذ تبدیل کرد؟

ویژگی‌های دستمال کاغذی:

۱. کاغذهای دستمال کاغذی سبک، نرم و قابل بازیافت هستند.
۲. دستمال کاغذی محیط زیست را آلوده نمی‌کند اما بر جنگل‌زدایی (قطع درختان) تأثیر می‌گذارد.
۳. دستمال کاغذی در اندازه‌ها و بافت‌‌های مختلف موجود است.
۴. دستمال کاغذی‌ها ضد باکتری هستند.
۵. از دستمال کاغذی‌ها می‌توان برای تزبین مانند تزیین میز ناهارخوری استفاده کرد.

بیشتر بخوانید  طرز تهیه بهترین باقالی پلو با گردن | بیا بهت یاد بدم چجوری تو مهمونیات باقالی پلو با گردن درست کنی+ویدئو

نحوه تولید دستمال کاغذی:

۳ فرآیند اصلی در ساخت دستمال کاغذی وجود دارد که عبارتند از خمیر کردن، پرس و تبدیل. این کار شبیه به ساخت کاغذ است اما مراقبت‌های ویژه‌ای  برای رسیدن به نرمی و ضخامت دستمال کاغذی انجام می‌شود.

۱. خمیرسازی

● در مخزن، تکه های ریز خمیر کاغذ با مقدار زیادی آب و مواد شیمیایی حل می‌شوند تا خمیر نرم شود. به طور کلی فرآیند خمیرسازی چوب سخت را به یک ماده الیاف نرم به نام خمیر تبدیل می‌کند.

۲. فشار دادن

● در این مرحله خمیر به طور یکنواخت بر روی یک تسمه متحرک ثابت ریخته شده و توسط بخار گرم می شود. با این کار آب خمیر بخار شده و تنها یک فیبر نازک باقی می‌ماند. سپس این ماده را در چند ثانیه خشک می‌کنند تا به یک لایه کاغذ تبدیل می‌شود. 

۳. تبدیل

● رول‌های دستمال کاغذی از میان لایه‌ها حرکت می‌کنند و  سپس کاغذها به ابعاد مورد نیاز بریده شده و سپس بسته‌بندی می‌شوند.

کارخانه تولید دستمال کاغذی

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره چرخه آب در طبیعت (تحقیق، نقاشی و کاردستی)

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در انتهای همین مطلب با ما و کاربران محترم سایت ستاره به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید