مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

دستاوردهای عملیات نصر المبین در البیضا ، یمن-خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


خبرگزاری مهر گروه بین المللی: همراه با نبردهای نیروهای ارتش یمن و کمیته های مردمی در دیگر مناطق یمن ، از جمله ماریب از این پس این نیروها در چند روز گذشته در استان البیضاء علیه تروریست های القاعده و دولت اسلامی و ائتلاف سعودی به سختی جنگیده و گام های مهمی برداشته اند و علاوه بر آزادسازی مناطق جدید ، غنایم زیادی نیز به دست آورده اند. و تجهیزات دشمن را منهدم کرد.

این پیروزی ها در عملیات نصر المبین اتفاق افتاد که در پایان مرحله دوم عملیات استخوان متجاوزان و جام های تکفیر آنها را شکست. ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی که به دنبال کاهش فشار بر جبهه مارب با کمک القاعده و داعش بود ، تصور می کرد که با پیوستن به جنبش های البیضا می تواند فشارها را کاهش داده و صنعا را تحت فشار قرار دهد. با این حال ، این وضعیت به نفع متجاوزان و متحدان تروریستی آنها نبود.

ارتش و کمیته های مردمی یمن همزمان با درهم شکستن حملات ائتلاف سعودی و متحدانش ، مناطق مهم را تصرف کرده اند.

دستاوردهای ارتش و کمیته های مردمی یمن در عملیات نصر المبین:

-آزادی مناطق السومه ، الصاهر ، نعمان و ناتی. طی دو مرحله عملیات ، 500 کیلومتر آزاد شد که 380 کیلومتر آن در مرحله دوم عملیات نصر المبین بود.

– انهدام ده ها خودروی نظامی و تکفیری ها. در جریان این عملیات مقدار زیادی سلاح توسط تکفیری ها و متجاوزان غارت شد.

-مشارکت کلیه واحدها در این عملیات. پهپاد ارتش و کمیته های مردمی یمن 19 عملیات علیه داعش و القاعده انجام دادند. یگان موشکی همچنین 13 عملیات را با استفاده از موشک های بدر و سائر انجام داد.

– همکاری مقامات محلی و ساکنان ، به ویژه قبایل البیضا که در موفقیت این عملیات نقش بسزایی داشتند.

بیشتر بخوانید  فرصتی برای خداحافظی بهرامی توسط تیم ملی بسکتبال

– تلفات سنگین تکفیری ها و متجاوزان. در دو مرحله عملیات نصر المبین ، 510 تکفیری کشته و 760 نفر دیگر زخمی شدند.

آنچه در این عملیات خودنمایی کرد حمایت بی دریغ و کامل ائتلاف سعودی از تروریست های تاکسی بود ، بنابراین آنها مقادیر زیادی سلاح و مهمات به تکفیرها قبل از شروع حرکتهای تکفیری در طول عملیات موسوم به النعیم الثاقب ارائه کردند. ، و در حرکات خود از هر کسی در ارائه پشتیبانی دریغ نکردند. آنها برای رسیدن به مواضع ارتش و کمیته های مردمی یمن به هر نحوی از تکفیرها حمایت کردند. آنها 67 حمله هوایی به نیروهای نجات ملی یمن انجام دادند و تکفیری های فراری را نجات دادند.

دستاوردهای عملیات نصر المبین در البیضاء یمن

معنی تخم مرغ

استان البیضا در میان درگیری ها بر سر استان های نفت خیز و استراتژیک یمن تا حد زیادی فراموش شده است. این استان منطقه وسیعی از یمن است که از نظر منابع طبیعی از اهمیت اقتصادی محروم است و عموما کمتر مورد توجه ناظران یمنی قرار می گیرد و اغلب در سالهای جنگ به محل تجمع عناصر القاعده و داعش تبدیل شده است.

با این حال ، از نقطه نظر موقعیت ژئوپلیتیکی کنترل البیضا بر هر نیرویی می تواند تا حد زیادی به او در جنگ کمک کند. البیضا با هشت استان دیگر همسایه است: شبوه ، ضاله ، آبین و لهج از جنوب و مارب ، صنعا ، ضمار و آب از شمال. موقعیت استراتژیک آن ، دسترسی به بسیاری از نقاط کشور ، البیضا را برای درگیری کنونی بین انصارالله و مزدوران سعودی تعیین کرد. وضعیت ژئوپلیتیک ، کنترل البیضا بر هر نیرویی می تواند کمک زیادی به او در جنگ کند. البیضا با هشت استان دیگر همسایه است: شبوه ، ضاله ، آبین و لهج از جنوب و مارب ، صنعا ، ضمار و آب از شمال. موقعیت استراتژیک آن ، دسترسی به بسیاری از نقاط کشور ، البیضا را برای درگیری کنونی بین انصارالله و مزدوران سعودی تعیین کرد.

بیشتر بخوانید  داود هزینه بازداشت شد+ فیلم لحظه دستگیری

با توجه به این وضعیت استراتژیک ، حکومت البیضا نقطه عطفی در درگیری است. البیضا از استان دامار در جنوب صنعا غافل شد و اگر مزدوران سعودی موفق به تصرف البیضا شوند ، می توانند خطوط تأمین انصارالله را به جبهه های آب و تعز هدایت کنند.

ائتلاف ضد یمن به خوبی می داند که اگر انصارالله پس از جنگ در مریب ، البیضا را کنترل کند ، امکان حرکت به استان های جنوبی شبوه و ابین در جنوب وجود دارد. موقعیت استراتژیک منحصر به فرد البیضه به هرکسی که آن را کنترل می کند کلیدهای تشدید و کاهش دامنه درگیری جبهه باز در هشت استان مختلف را می دهد.

انصارولا ، یمن ، در سال 2014 قبل از حرکت به عدن ، تعز ، حدیده یا استان دیگری به البیضا نقل مکان کرد. اولویت نظامی انصارالله برای البیضا اهمیت استراتژیک استان را نشان می دهد. بنابراین کنترل البیضا در اولویت بود.

استراتژی انصارالله برای برخورد با قبایل البیضا بر دو عنصر استوار است: بسیج حامیان قبیله (به ویژه هاشمیان که مانند خاندان حوثی از نسل محمد پیامبر هستند) و حفظ صلح با قبایل بی طرف. این استراتژی هوشمندانه به انصارالله اجازه می دهد تا بدون استفاده از زور ، البیضا را کنترل کند و نقشه های دشمنان سعودی ، امیری و آمریکایی را خنثی کند تا قبایل را به دشمنی با دولت صنعا بکشاند.

دستاوردهای عملیات نصر المبین در البیضاء یمن

با این حال ، اردوگاه های القاعده و داعش در مناطق جدا شده البیضا ، به ویژه در کوههای بین استان های البیضا و ابین و شبوا واقع شده اند. القاعده در منطقه ولید ربیع نیز حضور دارد. برخی عناصر القاعده متعلق به قبایل است و روابط قبیله ای به این گروه تروریستی کمک می کند تا در بافت اجتماعی استان فعالیت کند و عربستان سعودی از این امر برای تأثیرگذاری بر روابط البیضا و صنعا استفاده می کند. اما داعش به همراه اعضای یمنی خود روابط خود را با قبایل منطقه تیره کرده است و سعودی ها و امیران از عناصر این گروه تروریستی برای ایجاد رعب و وحشت در قبایل و مبارزه با نیروهای انصار اسلام استفاده می کنند.

بیشتر بخوانید  آسیب جدی کودکان در پارک آب و آتش در پی طوفان امروز تهران

آنچه در نبرد استان البیضا و عملیات نصر المبین پدیدار شد ، اتحاد قوی بین گروه های تکفیر و ائتلاف سعودی در چارچوب طرح آمریکا بود. گروه های تکفیر سعی کردند به برخی مناطق استان البیضا برسند. در همین حال ، ائتلاف سعودی گروه های تکفیری را تجهیز کرده و آنها را برای نبرد با نیروهای انصارالله فرستاده است ، در حالی که جنگجویان خود را برای حمایت از این گروه ها می فرستد.

نیروهای دولتی مستعفی یمن (متحد ریاض) و متحدان آنها در 11 ژوئیه عملیات نظامی به نام “النجم الثاقب” را در استان البیضا در مرکز یمن آغاز کردند و بسیاری از مانورهای تبلیغاتی را انجام دادند ، اما ارتش یمن و کمیته های مردمی موفق شدند در یک ضدحمله علیه ائتلاف سعودی در آن استان بخش های مهمی از این جبهه را بازگردانند.

مسلم است که عملیات نصر المبین از ارتش و کمیته های مردمی یمن بر عملیات النعیم التکیب توسط نیروهای وابسته به دولت دست نشانده ریاض در یمن و همچنین کاسه های تروریستی و تکفیری آنها غلبه کرد.

به این ترتیب ، نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن با خنثی سازی توطئه دیگری از توطئه های آمریکا توسط عوامل آن ، یعنی ائتلاف سعودی و عناصر القاعده و داعش ، حقایق بسیاری را به جهان نشان دادند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *