سید محسن طباطبایی مزدآبادی در مصاحبه با خبرنگار اجتماعی آژانس تسنیم وی با اشاره به لزوم دیدگاه آینده شهردار آینده تهران در زمینه حاکمیت شهری ، اظهار داشت: شورای شهر ششم تهران در اولین گام خود شهردار تهران را در آینده نزدیک انتخاب می کند و سکان پایتخت را به فردی می دهد که با چالش های زیادی روبرو است. .
وی ادامه داد: تهران به عنوان پایتخت و مرکز اقتصادی ، سیاسی و جمعیتی کشور که بیش از 20 درصد تولید ناخالص داخلی را در اختیار دارد از ویژگی های منحصر به فردی برخوردار است و مشکلات و ظرفیت و پتانسیل آن ماهیتی متفاوت با سایر شهرها دارد. بنابراین باید به نحوه اداره چنین شهری متفاوت نگاه کرد.
دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران اظهار داشت: اصولاً اداره کلانشهر تهران باید دارای یک میدان دید و دامنه نظری برابر تهران بزرگ باشد تا درک واقع بینانه ای از وضعیت این کشور داشته باشد. کلان شهر نگاه سنتی به حاکمیت شهری تهران قطعاً با مقیاس مشکلات مطابقت ندارد.
وی افزود: دولت جدید تهران باید از نظر حكومت گسترده تر ، درگیرتر و شفاف تر باشد و دایره ذینفعان را گسترش دهد. کلانشهر تهران از پویایی جمعیتی بالایی برخوردار است ، به طوری که جمعیت شبانه حدود 9 میلیون نفری آن در طول روز به 12 میلیون نفر می رسد و این از نظر متعارف و سنتی قابل درک نیست.
طباطبایی مزدآبادی با بیان اینکه با توجه به اینکه یک شهر در طول روز 50 درصد افزایش جمعیت دارد ، این باید مبنای برنامه ریزی اقتصادی این شهرستان باشد. شهردار جدید تهران را تصاحب می کند ، در حالی که این شهر گرفتار تورم نیروی کار ، کسری بودجه قابل توجه ، اتکا به درآمد ناپایدار شهری ، بلندی های جولان و از دست دادن بسیاری از درآمدها ، وخیم شدن سیستم حمل و نقل عمومی و ترافیک آزار دهنده است. آلودگی ، مشکلات و بیماری های اجتماعی ، دیپلماسی ضعیف شهری ، ساختار فیزیکی با مقاومت کم و چندین مشکل کوچک و بزرگ دیگر.
او اضافه کرد: داده ها نشان می دهد که ریشه بسیاری از مشکلات تهران اقتصادی است و هنگامی که می خواهیم مشکلات این شهر را ریشه کن کنیم ، به شواهد اقتصادی می رسیم. شهردار تهران باید مشکلات را از این دریچه پیگیری کند و اقتصاد شهر را پویا کند ، زیرا مسیر دستیابی به توسعه پایدار شهری در گرو ایجاد ثروت و درآمد پایدار شهری است.
دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران گفت: از نظر حمل و نقل و ترافیک شهری ، تهران اکنون با مصرف 12.5 میلیون لیتر بنزین در روز و به عبارتی حدود 20٪ از کل شهرها یکی از شلوغ ترین شهرهای جهان است. مصرف بنزین کشور در تهران است.
وی ادامه داد: این حجم از ترافیک تهران را به شهری آلوده تبدیل کرده است ، جایی که غلظت آلاینده های ذرات زیر 2.5 میکرون در تهران حداقل 3 برابر استاندارد جهانی است و بیش از 80 روز در سال ناسالم است. “
طباطبایی مزدآبادی با بیان اینکه یکی از محورهای برنامه اقتصادی شهردار جدید باید معطوف به حمل و نقل عمومی باشد ، خاطرنشان کرد: حمل و نقل عمومی با کیفیت منجر به توسعه اقتصادی – اجتماعی شهر می شود ، واقعیت این است که تأمین اعتبار برای حمل و نقل زیرساخت های شهری طبق قانون ، دولت بخش مهمی از آن را مدیون است ، با عدم اطمینان ، فشار بر مودیان یا افزایش هزینه ها و همچنین افزایش قیمت سوخت برای تأمین مالی حمل و نقل همراه است ، که بسیار مطبوع و مناسب برای شرایط فعلی است. این تهران نیست زیرا شهروندان و مشاغل تحت تأثیر تحریم ها و تاج وسیله ای برای افزایش مالیات و عوارض ندارند.
وی افزود: از آنجا که پروژه های حمل و نقل از قدرت و طول عمر بالایی برخوردار هستند ، در صورت تحویل صحیح ، هم برای شهر و هم برای سرمایه گذار سودآور است. در بسیاری از کشورهای جهان ، بودجه زیرساخت های حمل و نقل از طریق قراردادهایی مانند BOT یا حتی انتقال کامل به بخش خصوصی و بودجه عمومی شهر صرف این زیرساخت ها نخواهد شد.
دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران گفت: PPP یا مشارکت عمومی و خصوصی راهی بسیار مهم برای تأمین اعتبار زیرساخت های حمل و نقل شهری جهانی است؛ در ایتالیا ، 64 درصد از شبکه بزرگراه ها توسط شرکت های خصوصی ساخته و تأمین مالی می شود و در اختیار آنها این رقم در پرتغال 78 درصد است..
وی گفت: کلانشهر تهران در دوره جدید باید زمینه را برای سرمایه گذاری در زیرساخت های حمل و نقل فراهم کند. یکی از ابتکاری ترین روش هایی که برای تأمین بودجه زیرساخت های حمل و نقل شهری در شهرهای بزرگ دنیا به عنوان یک تجربه موفق مورد استفاده قرار می گیرد. جذب ارزش یا به عبارت دیگر کسب بخشی از ارزش افزوده ایجاد شده برای خواص نزدیک به شبکه حمل و نقل است.
طباطبایی مزدآبادی گفتبنابراین به نظر می رسد که شهردار جدید تهران باید در بخش تقویت زیرساخت های حمل و نقل شهری تهران ، به ویژه حمل و نقل عمومی ، به بخش خصوصی برود ، اما برای این منظور باید یک اطلس سرمایه گذاری تدوین کند و ساختار سازمان سرمایه گذاری شهرداری و مشارکت عمومی را تقویت کند. .
او اضافه کرد: دیپلماسی شهری و تقویت پل های بین تهران و سایر کلانشهرها ، سازمان ها و ارگان های منطقه ای و بین المللی می تواند کانالی برای انتقال سرمایه به تهران باشد. به عنوان مثال ، بانک توسعه آسیا 194 میلیون دلار در 163 پروژه شهری در زمینه مشارکت در تأمین مالی شهری در سال 2020 و تحت شرایط سخت کرونر که تهران جایی در آنها ندارد ، بودجه داده است.
دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران گفت: در حوزه درآمد پایدار ، بررسی قانون بودجه 10 ساله اخیر شهرداری تهران نشان می دهد که سهم درآمدهای پایدار شهرداری تهران طی این سالها همیشه بین 20 تا 25 درصد متغیر بوده است و نشان می دهد که هیچ استراتژی و سیاست دقیق وجود ندارد. و هیچ شرکتی برای افزایش این درآمد وجود نداشت و شهرداری برای اجرای برنامه های خود به درآمدهای ناپایدار متکی بود.
وی با اشاره به اینکه تهران اکنون در مورد بدهی بین 70 تا 80 هزار میلیارد تن شهرداری صحبت می کند ، ادامه داد: بررسی درآمدهای شهرداری کلان شهرهای کشور در سال 99 نشان می دهد که تقریبا اکثر آنها در تحقق درآمدهای خود موفق نبودند. بودجه یک ساله در سال 1999 در تهران 60 درصد ، در قم 60 درصد ، در اهواز 69 درصد ، کرج 77 درصد ، شیراز 77 درصد ، تبریز 75 درصد و مشهد 90 درصد بود.
طباطبایی مزدآبادی گفت: شهرداری تهران در سال 1998 نیز توانست 68 درصد از درآمد خود را بدست آورد و 32 درصد باقیمانده یعنی. نزدیک به 8 تریلیون تن حاصل نشده است. در بودجه سال 97 نیز وضعیت تقریباً یکسان است و 79 درصد از درآمدهای برنامه ریزی شده در بودجه محقق شده است.همچنین تحقق درآمد در بودجه سال 96 حدود 70 درصد است.
وی ادامه داد: اتكا به درآمدهای ناپایدار شهر در بودجه بندی بی رویه شهرداری آشكار می شود و تأثیرات آن در قالب بودجه های گسترده و لجام گسیخته آشكار می شود. بودجه سالانه شهرداری تهران طی این سالها همیشه با نرخ نامعقولی افزایش یافته است.
دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران گفت: بودجه شهرداری تهران از 17 هزار و 900 میلیارد تن در سال 1996 به 47 هزار و 600 هزار میلیارد تن در سال 1400 افزایش یافته است. برای 5 سال بودجه شهر بیش از 2.5 برابر و برای یک دوره 10 ساله افزایش یافته است ، یعنی. 91 تا 1400 بودجه شهرداری تهران بیش از 5 برابر افزایش یافته است.
وی افزود: شهردار جدید تهران باید بلافاصله به سمت تصویب و اجرای حساب درآمد برود. شهردار جدید تهران باید چشم انداز راهبردی با رویکرد اقتصادی داشته باشد تا درآمد پایدار شهرداری تهران افزایش یابد.
انتهای پیام /