در مورد دلایل کاهش عملکرد مغز چه می دانید؟


در مورد دلایل کاهش عملکرد مغز چه می دانید؟

در مورد دلایل کاهش عملکرد مغز چه می دانید؟

شاید شنیده باشید که مشکلاتی مانند غم، اندوه، استرس و افسردگی مغز را ضعیف می کند. آنها حتی بر میزان تمرکز و حافظه کوتاه مدت نیز تأثیر می گذارند. علاوه بر این موارد دیگری نیز وجود دارد که بر قدرت و عملکرد مغز تأثیر می گذارد که باید تا حد امکان از آنها پرهیز کرد.

– ضربه بدنی به سر

یکی دیگر از مواردی که به طور موقت مغز را فلج می کند ضربه به سر است. بسته به شدت ضربه، فرد ممکن است در اثر ضربه مقداری از حافظه خود را از دست بدهد. زیرا متابولیسم گلوکز در مغز دچار وقفه می شود و نمی تواند اطلاعات دریافتی را تجزیه و تحلیل و ثبت کند.

– هیجان

هیجان و هیجان، چه از شادی و چه غم، ما را یک قدم از دنیای واقعی عقب تر نگه می دارد. شما می توانید آن را در نوجوانانی که تازه عاشق شده اند ببینید و احساس کنید. آنها دائماً در دنیای فانتزی هستند و خیلی زود عصبی و خسته می شوند.

افرادی که عاشق می شوند، هورمون های اکسی توسین و اندورفین بیشتری در مغزشان ترشح می کنند که احساس شادی را افزایش می دهد. این باعث می شود همیشه به عشق خود فکر کنند و حواسشان را پرت می کند.

و نمی توانم به خوبی روی مسائل زندگی تمرکز کنم. حتی می تواند به حافظه آنها آسیب برساند. البته همه اینها در مورد عشق آتشین و عاطفی صدق می کند و اگر کسی بتواند احساسات خود را کنترل کند کمتر آسیب پذیر می شود.

در مورد دلایل کاهش عملکرد مغز چه می دانید؟

– شوک عاطفی

تغییرات شخصیتی، استرس، افسردگی، ناتوانی در تمرکز، دوبینی و از دست دادن حافظه کوتاه مدت از عوارض جانبی تروما هستند. این علائم سه ماه پس از این رویداد جدید ظاهر می شوند و در صورت عدم درمان حتی می توانند تا آخر عمر باقی بمانند.

بیشتر بخوانید  درمان غلظت خون با خوردن میوه ها و سبزیجات

– مصرف مواد و الکل

افراط و تفریط در هر چیزی صدمات جبران ناپذیری را به دنبال دارد. این شامل سوء مصرف مواد مخدر و الکل است که می تواند منجر به از دست دادن حافظه شود. این افراد در زمینه تمرکز نیز مشکلات زیادی خواهند داشت و از صبر و حوصله خود می کاهند.

– کمبود خواب

از دیگر دزدهای مغزی می توان به بی خوابی اشاره کرد. یک فرد سالم باید حداقل 7 ساعت در روز بخوابد. ساعت 7 تا 9 ساعت ایده آل برای خواب هر فرد است. به طور فزاینده ای به عملکرد مغز آسیب می رساند. افراد مبتلا به بی خوابی کنترلی بر احساسات خود ندارند و میزان یادگیری آنها به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. حتی می تواند منجر به بدبینی و ترس شود.

– استرس و عصبانیت

عصبانیت و استرس نیز بر عملکرد مغز تأثیر می گذارد. افرادی که تحت استرس دائمی هستند، قسمت هیپوکامپ مغز آنها آسیب دیده است و نمی تواند اطلاعات را در حافظه ذخیره کند. این افراد به دلیل ترشح بیش از حد کورتیزول دائما در حالت خستگی، ترس و حواس پرتی هستند.

بیماری لایم

این بیماری نوعی تورم است که به صورت خارش، سردرد، تب و لرز ظاهر می شود و منجر به درد در بدن می شود. آهک، یک بیماری باکتریایی، باعث از دست دادن تمرکز و حافظه کوتاه مدت بیمار در طول بیماری می شود.

– رژیم غذایی ناسالم

تاثیر غذاهای سالم و ناسالم هنوز مشخص نیست. اما دانشمندان دریافته‌اند که ویتامین‌هایی مانند اسیدهای چرب امگا 3 که در ماهی، کتان، سویا، آجیل و غیره یافت می‌شوند، آمینو اسیدهای ضروری برای سلامت مغز را تامین می‌کنند و به بهبود عملکرد مغز انسان کمک می‌کنند. سلامت سلول های مغز علاوه بر افزایش حافظه، باعث افزایش احساسات مثبت و خوش بینی نیز می شود.

بیشتر بخوانید  علت بروز لکه های سفید روی لوزه چیست؟

در مورد دلایل کاهش عملکرد مغز چه می دانید؟

– در کمال تعجب

وقتی چیزی مانند یک غافلگیری ناگهانی تمرکز طبیعی مغز را مختل کند، بخشی از افکار و حافظه ممکن است از بین برود. یا فرآیند فکر را که کاملاً موقتی است، قطع کنید. ترشح بیش از حد آدرنالین شما را به تمرکز روی یک موضوع سوق می دهد. این باعث می شود که اتفاقات جانبی را به یاد نیاورید.

کمبود اکسیژن

مغز به شدت به اکسیژن نیاز دارد و هر کمبودی باعث کمبود سلول های مغزی می شود. وقتی مغز از اکسیژن محروم می شود، ضربان قلب تندتر می شود و خون بیشتری تولید می شود. تغییرات ناگهانی یا سیگار کشیدن باعث کاهش میزان اکسیژن در مغز می شود. اما به محض پر شدن اکسیژن، فرد به حالت عادی باز می گردد. اما نتیجه آن اختلال در حافظه مغز است.

قندها (غذاهای شیرین)

تحقیقات اخیر نشان می دهد که مصرف زیاد قند باعث ایجاد استرس در مغز می شود. به عنوان مثال، نیم ساعت پس از مصرف یک شیرین کننده، کالری آن به سرعت تجزیه می شود و سطح گلوکز خون نوزاد بالا می رود. اگرچه ماهیچه ها و سایر بافت های چربی آن را برای استفاده بعدی ذخیره می کنند،

اما بافت مغز نمی تواند این کار را انجام دهد.سه ساعت پس از خوردن قند، گلوکز خون کاهش می یابد و شروع به ترشح هورمون های استرس می کند.کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADD) و ADHD.

در نتیجه فعالیت بدنی آنها در نتیجه کاهش گلوکز خون و تلاش برای فعال کردن مغز افزایش می یابد.تحقیقات نشان می دهد که حتی بزرگسالان مبتلا به ADD و ADHD که در متابولیسم گلوکز مشکل دارند، قسمت هایی از مغز دارند که توجه، رفتار و اعمال درونی آنها را تنظیم می کند. .

بیشتر بخوانید  همه چیز در مورد قرص دی اتیل استیل بسترول

قندهای مصنوعی

متاسفانه قندهای مصنوعی مشکلات دیگری هم دارند. به عنوان مثال آسپارتام بر سیستم عصبی مرکزی تأثیر می گذارد و باعث ایجاد اختلالاتی مانند تشنج می شود. دکتر ویلیام ام. Pardridge از دانشکده پزشکی UCLA دریافت که فنیل آلانین موجود در آسپارتام به راحتی از سد خونی مغز عبور می کند و پیام را متعادل می کند. اعصاب با این حال، با عبور از بدن هیچ تغییری ایجاد نمی کند.

نتیجه شامل بی توجهی، بیش فعالی و حتی تشنج است.اسه سولفام K نیز انسولین ترشح می کند. سوکرالوز که در سال 1998 توسط FDA تایید شد، باید توسط کبد با افزودن تعدادی مواد شیمیایی مضر به غذای پخته شده سم زدایی شود.

حساسیت غذایی

علائم آلرژی فقط خارش، عطسه و سایر علائم واضح نیست. دکتر آلن گابی از دانشگاه باستیر معتقد است که آلرژی های غذایی پنهان می تواند باعث ایجاد طیف وسیعی از مشکلات جسمی و روحی شود. داروهای زیست محیطی مانند آفت کش ها، حشره کش ها و سایر آلاینده های محیطی، استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک ها و تغذیه نامناسب در ایجاد آلرژی نقش دارند.

مجموعه: مجله اینترنتی تشویقی


دیدگاهتان را بنویسید